Här gör du det bästa mobilköpet

Stort test: Sveriges bästa återförsäljare

Sortiment, service och prislapp – några av de viktigaste parametrarna i jakten på de bästa mobilåterförsäljarna. Vi har besökt 11 olika butikskedjor och 22 handlare på webben.

Publicerad Senast uppdaterad

Sortiment, service och prislapp – några av de viktigaste parametrarna i jakten på de bästa mobilåterförsäljarna. Vi har besökt 11 olika butikskedjor och 22 handlare på webben.  Webbutiker och fysiska butiker har olika styrkor och svagheter. I en bra webbutik är det enkelt att söka efter olika modeller, jämföra priser och se vad som finns i lager. Men i en webbutik kan det vara svårt att avgöra vilken mobil som har bäst byggkvalitet, hur kameran fungerar eller vilken skärm som är skarpast. För att inte jämföra äpplen med päron har vi delat upp testet i två delar med var sin vinnare och olika kriterier – mer fokus på pris och möjligheten att navigera i sortimentet när det gäller webbutikerna medan säljarnas bemötande och kunskap blir avgörande för de fysiska butikerna.

Fysiska butiker När den gamla mobilen har gett upp och man behöver en ny telefon snabbt är de fysiska butikerna svåra att överträffa. Leverans direkt och bra möjligheter att jämföra olika alternativ före köp. Vi har besökt 11 olika butikskedjor – de stora elektronikvaruhusen, operatörernas butiker och de oberoende kedjorna. Men klarar säljarna att svara på våra frågor och ge bra rekommendationer? Elgiganten Elgiganten storsatsar på mobiler och har numera två butikskoncept – ”vanliga” Elgiganten med allt från hörlurar till kylskåp och mer renodlade mobilbutiker i Phone House-kedjan. De senare kan du läsa mer om längre fram. Elgiganten gick om Media Markt förra året och har det största mobilsortimentet på marknaden. I vissa butiker kan man hitta uppåt 100 olika modeller. De flesta butikerna har en huvudutställning med fungerande mobiler i långa rader kompletterad med separata avdelningar för Samsung och Apple. De största butikerna har dessutom en business-avdelning med ett anpassat urval av mobiler där priserna listas exklusive moms. Tyvärr möts vi på flera platser av väldigt kategoriska påståenden som inte riktigt bottnar i fakta. En säljare låtsas läsa högt från ett test i Mobil och säger att telefonen har batteriprestanda i ”toppklass” när testet i själva verket beskrev batteriet som ”helt okej”. En annan försöker förklara skillnaden mellan Apple TV och Chromecast, men det blir väldigt ytligt. Vi får beskedet att Chromecast fungerar bättre på Android men blir inte mycket klokare när vi ber om en utveckling av svaret.– Tja. Det är fler funktioner helt enkelt. Och sen är kopplingen mer sömlös. Plus: Stort sortiment. Minus: Levererar ofta tvärsäkra rekommendationer utan att kunna motivera. Media Markt Media Markt har inte fullt så stort sortiment som Elgiganten, men det finns fortfarande väldigt mycket att välja mellan och goda möjligheter att testa olika mobiler. Det går att köpa mobiler med abonnemang från alla operatörer, men kedjan verkar ha ett samarbete med Telenor och precis som vid förra årets besök bemannas mobilavdelningen i vissa butiker både av personal från Telenor och från Media Markt. Kunskapsnivån är hög jämfört med de konkurrerande stora elektronikvaruhusen. På en plats får vi en väldigt bra demonstration av hur den optiska stabiliseringen fungerar i olika mobiler och att prestandan påverkar möjligheten att använda olika filter i kameraappen. Vi råkar också ut för enstaka bottennapp – till exempel en gång när vi står mitt framför en Pebble-klocka och säljaren skakar på huvudet bestämt och säger att, nej, det finns inga klockor förutom Apple Watch som fungerar med en Iphone. Kedjans svaghet är få butiker – bara 27 stycken spridda över hela landet. Med undantag för Gallerian i Stockholm finns det dessutom en stark slagsida åt lägen i tätorternas utkanter. Plus: Stort sortiment och väl tilltagna ytor.Minus: Få och ensligt belägna butiker. Mobilizera Mobilizera har krympt från omkring 50 butiker förra året till 24 stycken i år. En säljare menar att det finns planer på att övergå från mobilförsäljning till reparationer, men på andra platser ligger fokus utan tvekan fortfarande just på försäljning. I en galleria utanför Göteborg har Mobilizera ett antal ambulerande inkastare som försöker locka in kunder till disken i butiken. När vi ställer en om batteriprestanda fråga möts vi av motfrågan ”Så du ska köpa en ny mobil nu alltså?” – tyvärr ett återkommande tema hos kedjan. Låg kunskapsnivå och tydlig inriktning på att hellre snabbt sälja något som råkar finnas i lager än hitta rätt lösning för kunden. I en butik blir vi rekommenderade en gammal LG G2 med motiveringen att den skulle ha såväl bästa kameran som bästa batteritiden på marknaden. Det finns trevliga och lyssnande säljare även hos Mobilizera, men de utgör tyvärr en minoritet bland dem vi möter på årets testrunda. Mobilerna som syns utställda hos Mobilizera är attrapper – som mest ett tiotal olika modeller. De riktiga mobilerna finns undangömda i lådor, så det är svårt bilda sig en uppfattning om det verkliga sortimentet. Plus: Säljer produkter från flera märken och operatörer.Minus: Mycket begränsade demomöjligheter.
Phone Family Phone Family finns på en handfull platser i landet, men kedjan har lagt ned flera butiker under året – den senaste bara någon vecka efter vårt besök. Phone Familys butiker skiljer sig från övriga kedjor genom att de sällan har en egen lokal, utan packar upp hela verksamheten inför varje arbetsdag på öppna ytor i gallerior eller inne i andra butiker. Phone Family kallar konceptet ”hybridbutiker” och ytorna är små – ungefär som hos Mobilizera. Phone Family erbjuder däremot betydligt bättre möjligheter att se och testa fungerande mobiler. Utbudet har dock krympt från 15–20 mobiler till omkring 10 per butik. Utöver mobiler kan man hitta surfplattor, routrar och bärbara datorer. Förra året noterade vi en tydlig förbättring av servicenivån, men i år har det varit svårare att få information om hur produkterna fungerar, och säljarnas intresse verkar ligga på att starta upp nya abonnemang. Men det finns undantag. På en plats är säljaren både engagerad och lyssnande, även om svaren mest blir ett rabblande av siffror och specifikationer.Plus: Möjlighet att testa trots liten butik.Minus: Stökig miljö. Phone House (Elgiganten) Phone House och Elgiganten gick samman under 2014 och det syns sedan en tid tillbaka genom att de tidigare Phone House-butikerna skyltats om till ”Elgiganten Phone House”. Några av de minsta Phone House-butikerna har slagit igen, men de som finns kvar har i regel fått ett rejält utökat sortiment. Mobilerna är packade tätt med många modeller per kvadratmeter butiksyta, men centrala lägen och uppåt 40 olika fungerande telefoner gör Phone House till ett utmärkt alternativ om man vill få ett bra grepp om utbudet utan att behöva lämna huvudgatan eller de stora galleriorna. Vi hittar också betydligt fler tillbehör och kringprodukter än tidigare. Bra utbud av surfplattor, ljudtillbehör, minneskort och smarta klockor. Kedjan expanderade kraftigt för ungefär fem år sedan och i samband med det föll kunskapsnivån från toppklass till en mer genomsnittlig nivå. Det har skett en viss återhämtning, men det tekniska kunnandet är fortfarande väl så bra hos flera av operatörerna liksom på Media Markt. Däremot finns känslan kvar av att Phone House har bra koll på alla operatörer liksom många olika märken på hårdvara. När vi diskuterar abonnemang är säljarna uppdaterade på hur mycket data som ingår hos olika operatörer och vi får balanserade råd även när det gäller känsloladdade frågor som valet mellan Android och Ios.Plus: Bra kunskap om abonnemang. Växande sortiment.Minus: Teknikkunnandet stannar på medelnivå. Siba För ungefär tre år sedan genomförde Siba ett sparpaket och stängde ned många butiker, men i varuhusen som blev kvar fick mobilerna mer utrymme och sortimentet ligger idag på en nivå som motsvarar de mest välfyllda butikerna hos Telia eller Phone House. Kedjan har många trevliga säljare, men på några håll finns tendensen att sälja hellre än bra – till exempel genom att påstå att ett normalt ordinarie pris på en mobil skulle vara nedsatt med 15 procent och bara gälla just idag. Kunskapsnivån ligger under genomsnittet – vi får till exempel veta att Sonys mobiler har bättre optik än systemkameror och väldigt svävande svar när det gäller vilka mobiler som är vattentäta. Siba har inte lika många mobiler utställda som Elgiganten eller Media Markt, men sortimentet är fritt från utfyllnad och i den mån vi hittar äldre produkter har de en rimlig prislapp. Flera butiker har en särskild premiumavdelning med de olika märkenas flaggskeppslurar vid en egen disk.Plus: Hyfsat sortiment. Aktuella modeller.Minus: Lägre servicenivå än hos huvudkonkurrenterna. Teknikmagasinet Mobilerna för en undanskymd tillvaro i Teknikmagasinets butiker. I bästa fall finns någon fungerande modell på disken och i ett tiotal attrapper ute i butiken, men på några platser ser vi inga mobiler förrän vi börjar bläddra i katalogen. Hemsidan visar vilka mobiler som finns i lager hos olika butiker, så man kan se att det ofta finns ungefär lika många modeller som hos Tre eller Tele2, men möjligheten att testa är näst intill obefintlig. Teknikmagasinet har trevliga och engagerade säljare som tar sig tid att visa och förklara efter förmåga. Kunskaperna är inte alltid så djupa men finns produkterna i lager hämtas de fram och packas upp – det är dock bara i enstaka fall som något är laddat och kan visas i drift. Undantaget är om vi råkar ställa en fråga som passar in på säljarens egen telefon – vi får till exempel en bra demonstration av hur man aktiverar internetdelning. Tyvärr överdrivs produkternas förträfflighet ibland – i flera butiker beskrivs Sonys mobiler som betydligt mer vattentäta än vad tillverkaren utlovar.Plus: Bra bemötande – engagerad personal.Minus: Ingen möjlighet att testa själv. Varierande kunskapsnivå.
Tele2 Tele2 har idag närmare 60 egna butiker. Tidigare var sortimentet alltid lika stort – 32 mobiler per butik. Förra året noterade vi en svacka där sortimentet krympte till omkring 20 mobiler i genomsnitt, men i år är Tele2 uppe och nosar på 30 igen vilket placerar kedjan i samma division som Telenor och Phone House. Tele2 har under flera år gjort sig förtjänta av bra betyg när det gäller både kunskap och bemötande, och den trenden håller i sig. Vi får en lång och vederhäftig förklaring av skillnaderna mellan kamerorna hos Samsung och Apple med plus och minus som stämmer med erfarenheterna från Mobils tester. Det som vållar säljarna verkliga problem är att försöka förklara den egna prissättningen på ett pedagogiskt sätt. Butikerna är ofta små till ytan, men mobilerna är monterade i rutnät på väggarna så att det ryms många olika modeller även om den kan vara kö och trängsel vid vissa tider. Pluspoäng för att många säljare varken drar sig för att hänvisa till en kollega – eller till en konkurrent – när vi frågar om något som de inte har koll på eller som inte finns i lager. Plus: Hög nivå på kunskap och bemötande.Minus: Små butiker. Telenor Telenor har ett större sortiment än Tre och ligger strax under Telias genomsnitt när det gäller antalet mobiler per butik. Butikerna är rymliga med bra urval av tillbehör och andra produkter – till exempel klockor och surfplattor. På vissa platser finns också en separat avdelning för Bredbandsbolagets tjänster och en företagshörna med några ytterligare mobiler. Tyvärr är informationen om produkterna helt inriktad på att man ska köpa dem tillsammans med abonnemang – ungefär som hos Tre – så man måste fråga säljarna för att få veta kontantpriserna. Kunskapsnivån är i lägsta laget. När vi frågar om bästa kameran stannar analysen vid antalet megapixel. En operatör borde kunna mer om mobiler än de breda elektronikkedjorna, men fokus ligger på tjänster snarare än hårdvara. En säljare är så inriktad på abonnemang att stämningen nästan blir aggressiv när vi inte vill teckna avtal direkt utan ber att få fundera på saken. Plus: Bra sortiment. Minus: Varierande bemötande. Telia Telia har utökat sortimentet och har i snitt 35 fungerande mobiler i utställningen – det är bara Elgiganten och Media Markt som har mer att erbjuda. Både kunskapsnivån och bemötandet är bättre än tidigare år och vi får väldigt bra hjälp både när det gäller frågor om användning och teknik. I en butik berättar säljaren detaljerat om hur man installerar Chromecast och vilka appar och mobiler den fungerar med. När vi frågar om priset blir tipset att köpa den hos en annan kedja några dörrar bort – produkten fanns inte ens i sortimentet, men vi fick ändå bra hjälp. Telias säljare lyssnar, förklarar och låter varje ärende ta tid. Bra när man själv betjänas, men det innebär också väntetider. Telia är i stort sett den enda kedjan där man inte får hjälp direkt vid tider som 11 eller 14 en vanlig vardag.Plus: Påkostade butiker, bra sortiment.Minus: Väntetider. Tre Bemötandet är bra, men Tre har tappat några placeringar när det gäller kunskapsnivån. Precis som hos Telenor blir vi lite besvikna på att en mobiloperatör inte kan mer om just mobiler. På de flesta håll är säljarna väldigt ärliga och erkänner utan omsvep när de inte har svaret på en fråga, men i en butik möts vi av vilda spekulationer när det gäller Chromecast och Apple TV. Det hävdas exempelvis att den nya versionen av Chromecast har fjärrkontroll och att det skulle vara enklare att strömma från Android till Apple TV än till Chromecast. Tre har färre produkter i sortimentet än övriga operatörer, men vi hittar en ganska bra blandning både när det gäller olika prisklasser och typer av mobiler. Sortimentet är uppdelat efter månadskostnaden för mobil tillsammans med olika typer av abonnemang, men det går att hitta kontantpriset i det finstilta i skyltningen. Plus: Trevligt bemötande.Minus: Begränsat sortiment.

Webbutiker
För webbutikerna är prisnivån viktig. Många kunder hittar in via sajter som Prisjakt eller Pricerunner. Därför har vi jämfört prisnivån mellan butikerna och redovisar den som ett separat betyg i tabellen. Alla butikskedjor utom Mobilizera och Phone Family har även näthandel, så prisnivån på webben kan även vara en indikation på vilka fysiska butiker som har bäst priser. De största fysiska butikerna visar upp ungefär 100 mobiler i sina utställningar, men på nätet går det att hitta tre eller fyra gånger så många modeller i en och samma webbutik. Siffrorna är inte helt jämförbara eftersom webbutikerna ofta listar olika minnesstorlekar och färgvarianter som separata modeller, men som regel finns det mer att välja mellan på webben med undantag för operatörerna som har nästan exakt samma sortiment på nätet som i sina fysiska butiker.Ett stort sortiment ställer krav på webbplatsens utformning. De flesta butiker har ett sökfält där man kan knappa in märke eller modellnamn, men det finns undantag även från så grundläggande funktionalitet. De bästa butikerna har bra kategorisering och filterfunktioner där man kan vaska fram mobiler efter pris och specifikationer. För att sök och filtrering ska fungera måste naturligtvis produkterna också vara korrekt beskrivna. Tyvärr skiftar kvaliteten även här och bara för att en sajt har en knapp där man kan välja att exempelvis lista alla mobiler med plats för minneskort betyder det inte att listan är komplett. De flesta butiker har bara klipp-och-klistrat tillverkarens säljtext och de viktigaste specifikationerna, men de butiker som når upp till en fyra eller stark trea i betyg för webbplatsen erbjuder något extra – till exempel en egen kommentar om hur mobilen står sig jämfört med liknande modeller eller omdömen från andra kunder.Slutligen har vi undersökt kvaliteten på webbutikernas kundtjänst – närmare bestämt möjligheten att ställa frågor inför ett eventuellt köp. Vi har använt samma frågor som för de fysiska butikerna och tagit kontakt via telefon, chatt eller mejl/formulär beroende på vad respektive butik erbjuder. Skillnaderna är stora. Vissa butiker har gjort sitt yttersta för att gömma kontaktuppgifterna på sajten, några svarar inte alls medan andra briljerar med uttömmande svar, trevligt tilltal och en högre och jämnare kvalitet på kundservicen än vi får i någon butikskedjorna. Bland butikerna som svarar på mejl varierar väntetiderna från 10 minuter till flera dygn. Många butiker erbjuder chatt som kontaktväg, men i några fall är chatten stängd oavsett vid vilken tid och veckodag vi besöker sajten. Cyberphoto behåller förstaplatsen även i år – styrkorna är fortsatt kundtjänsten och produktinformationen medan flera konkurrenter håller lägre priser. Elektronikkedjorna Netonnet, Siba och Elgiganten har flyttat fram sina positioner på webben jämfört med tidigare år. De ligger alla lägre i pris än Cyberphoto och kan vara med i toppstriden om de satsar lite mer på kundtjänsten.

CDON.COM
Webbplats: Bra sökfunktioner och urval som gör det enkelt att hitta storsäljare eller kommande modeller. Välstrukturerad och detaljerad information om många produkter, men ibland saknas specifikationer. 
Kundtjänst: Bra men korta mejlsvar med länkar till rekommenderade produkter. Chatten lovar återkoppling på mejl för svar på kluriga frågor, men ingen hör av sig.

Conrad.se
Webbplats: Varierande kvalitet på produktinformationen. Sajten har avancerade filter för att lista mobiler med olika egenskaper, men mobilerna är inte tillräckligt konsekvent beskrivna för att det ska fungera bra.
Kundtjänst: Snabba och korta svar på vissa frågor. I andra fall blir vi ombedda att ställa frågan på nytt – och på engelska eller tyska – till en annan adress. När frågorna tas om hand är svaren bra och utförliga.

Cyberphoto
Webbplats: Bra sökmöjligheter, utförlig information. Enkla filter som gör det möjligt att visa t.ex. mobiler med plats för minneskort. Egna tester, exempelbilder från kameran och video på vissa produkter. Ingen jämförelsefunktion.
Kundtjänst: Snabba svar och mycket hög kunskapsnivå på både mejl och telefon. Kompletterar ofta med länkar till relevanta tester och artiklar.

Dustinhome
Webbplats: Bra sortering av mobilerna. Kraftfulla sök- och jämförelsefunktioner med upp till fem mobiler sida vid sida. Det går dock inte att jämföra telefoner med olika system.
Kundtjänst: Går snabbt att komma fram på telefon. Godkänd svarstid även på mejl. Bra mejlsvar, men i stort sett bara svar om pris och sortiment på telefon.

Electro world
Webbplats: Bra produktinformation, möjlighet att jämföra upp till tre mobiler oberoende av system. Förslag på liknande mobiler och tillbehör. Bra sökkriterier. Lite rörigt upplägg, men sajten fungerar bra i mobila enheter.
Kundtjänst: Chatten ofta obemannad inom det tidsintervall där den skall vara öppen. Godkända svarstider på mejl. Svaren tenderar att vara korta och oprecisa, men inga felaktigheter.

Elgiganten/phonehouse
Webbplats: Sajten fungerar nästan exakt som Electro World, men Elgiganten har ett större sortiment. Möjlighet att se butikslager och välja leverans i butik.
Kundtjänst: Hög servicenivå och snabba svar på telefon. Ytliga svar trots många timmars väntetid på mejl.

Komplett.se
Webbplats: Bra sökfunktioner med möjlighet att avgränsa efter system, pris, skärmstorlek och andra egenskaper. Utförlig produktinformation med möjlighet till jämförelser.
Kundtjänst: Utmärkta svar på mejl – utförligt och med länkar till artiklar på andra sajter. Ytligare svar på chatt och telefon.

Katshing
Webbplats: Bra upplägg och utförlig information, men buggar i sajten med länkar som inte fungerar. Användbara och intuitiva sökfunktioner. Egna tester och video på många produkter.
Kundtjänst: Lång väntetid för mejlsvar, men mycket bra och utförlig information. Begränsade telefontider och köer i flera fall. Bra kunskapsnivå även på telefon.

Media Markt
Webbplats: Omfattande produktinformation. Enkelt att jämföra – även mobiler med olika system. Skillnaderna lyfts fram.
Kundtjänst: Tydliga och bra mejlsvar. Godkänd nivå på telefon.

Misco.se
Webbplats: Begränsade sökfunktioner – bara filtrering på lagringsstorlek och tillverkare. Tydlig indelning efter system, riktigt bra produktinfo och möjlighet att jämföra telefoner. Mobilerna lättare att hitta i sortimentet jämfört med tidigare år.
Kundtjänst: Snabba svar oavsett kontaktväg. Bra mejlsvar med bifogad bakgrundsinformation.

Mytrendyphone
Webbplats: Ingen möjlighet att sortera i bokstavsordning – bara pris, lanseringsdatum och oklara faktorer som relevans och popularitet. Sökfunktionen levererar bara träffar på tillbehör. Godkänd nivå på produktinformationen. Jämförelsefunktion saknas.
Kundtjänst: Svarar på norska, men bra information och relevanta följdfrågor. Snabb uppföljning.

Netonnet
Webbplats: Snabb responsiv sajt med väl fungerande sök- och filterfunktioner. Även möjlighet att filtrera ut produkter beroende på var de finns i lager. Mycket utförlig produktinformation med videoklipp, omdömen och tillbehör. Det går dock bara att jämföra mobiler från samma märke.
Kundtjänst: Lång väntetid för korta mejlsvar. Korrekt information oavsett kontaktväg. Snabba och bra svar i chatten, men ingen möjlighet att skriva frågan förrän längst fram i kön.

Pixmania.com
Webbplats: Stort utbud och flera ovanliga märken. Möjlighet att filtrera, men inaktuellt urval av kriterier – t.ex. "pekskärm" och "videouppspelning". Sökrutan ger träffar på modellnamn, men inte på annan information. Detaljerad beskrivning av produkterna.
Kundtjänst: Telefonkontakt bara via betalnummer. För att kunna ställa skriftlig fråga måste man först registrera konto och logga in. Ingen kontakt via mejl.

Siba
Webbplats: Tydlig och överblickbar sida. Bra produktinformation. Lätt att se om produkten finns i lager på webb eller i butik. Enkelt att söka efter produktnamn. Filtreringen begränsar sig till pris, märke, system och lagerstatus.
Kundtjänst: Snabba svar på chatt och telefon. Engagerade, men inte så faktaspäckade svar.

Teknikmagasinet
Webbplats: Väldigt varierande information om produkterna - detaljerat om vissa, begränsat om andra. Tips om liknande produkter, men ingen möjlighet att jämföra. Enkelt att filtrera efter skärmstorlek och pris.
Kundtjänst: Svarar snabbt på både mejl och telefon. Utförliga svar och övervägande bra och korrekt information.

Telefonshoppen.se
Webbplats: Enkel och lättnavigerad sajt med kategorier baserade på märke, pris och egenskaper. Fritextsök som letar i produktnamn och beskrivning. Snålt med produktinformation eller länkar till tillverkarens sidor. Lätt att hitta kontaktuppgifter. 
Kundtjänst: Snabba mejlsvar och enkla att nå på telefon. Korta svar på mejl, men bra kunskapsnivå.

Tele2
Webbplats: Bra sökfunktion med möjlighet att filtrera efter märke, system och ett fåtal utvalda egenskaper. Utförlig information om mobilerna. Guide för att välja abonnemang med tydliga villkor och priser.
Kundtjänst: Långa telefonköer. Långa och engagerade mejlsvar, men en hel del spekulationer och tvivelaktiga påståenden bland svaren på tekniska frågor.

Telenor
Webbplats: Grundläggande sökfunktioner med fritextfält och filter för märke. Utförlig produktinformation med många bilder och faktauppgifter för varje modell. Ger sken av att ha en FAQ för varje mobil, men frågorna avser abonnemang och är samma för alla modeller.
Kundtjänst: Mycket bra mejlsvar – korrekt information och väl motiverade rekommendationer. Telefonkö vissa tider, men bäst öppettider.

Telia
Webbplats: Bra men något begränsat sökfunktion. Lättnavigerad. Kortfattad beskrivning av mobilerna. Möjlighet att jämföra. Tydlig presentation av abonnemang.
Kundtjänst: Kunniga och trevliga på telefon. Väntetider omkring 5 minuter. Lång väntetid på mejl och kortfattade svar.

Tre
Webbplats: Prisinformationen inriktad på månadskostnad med abonnemang, men klick krävs för att visa bindningstider. Filtrering efter märke och en rad faktorer – t.ex. system, FM-radio och dammtålighet. Säljer inte tillbehör.
Kundtjänst: I särklass snabbast svar bland operatörerna på både mejl och telefon. Utförliga och bra mejlsvar och hög kunskapsnivå även på telefon. Vi måste uppge mobilnummer och personnummer för att ställa skriftlig fråga.

Viking Mobil
Webbplats: Startsidan ser rörig ut på högupplösta skärmar, men det är lätt att navigera bland produkterna. Särskild kategori för mobiler med dubbla SIM. Även lite ovanligare märken som Blackberry och Oneplus. Oklart vad som finns i lager.
Kundtjänst: Vi gör flera försök att få kontakt via mejl. En gång returneras ett tomt meddelande, men inga svar på våra frågor. Chatten tycks alltid stängd oavsett när på dygnet vi besöker sajten.

Webhallen
Webbplats: Få sökfunktioner på sidan – modellnamn och filter på pris och lagerstatus. Varierande mängd information om olika modeller. Relevanta tips om passande tillbehör och liknande produkter.
Kundtjänst: Lång väntetid och kortfattade svar på mejl. Väldigt varierande nivå på telefon.







Vinnare – Årets webbutik: Cyberphoto Cyberphoto har en lättnavigerad sajt med unikt innehåll – företagets säljare levererar egna tester och presentationer av många produkter. Behöver man hjälp före eller efter köpet är det enkelt att få kontakt via mejl eller telefon och butiken har service i toppklass med vänligt och kunnigt bemötande. Vinnare – Årets butikskedja: Media Markt Media Markt är tvåa på marknaden när det gäller sortimentet, men butikerna är rymligare än konkurrenternas och man slipper att köa eller trängas. Även när vi lägger samman betygen för bemötande och kunskaper hamnar Media Markt på en silverplats vilket ger testets högsta totalpoäng. Det mesta finns i lager, det går att köpa mobiler med abonnemang från valfri operatör och servicen håller en nivå över genomsnittet.

Frågorna vi ställde
Våra frågor kräver att säljaren har koll på både mobiler och tjänster liksom hur olika system och tillbehör fungerar. För att inte säljarna skulle känna sig utsatta för husförhör ställde vi aldrig alla frågor vid ett och samma besök, men varje butikskedja har fått flera chanser att besvara samtliga frågor.
* Jag har haft en Iphone och tycker att den hade för dålig batteritid. Har nya Iphones bättre batteritid? Finns det något annat märke som har bättre batteritid?
* Finns det någon bra mobil som är vattentät?
* Kan jag använda mobilen för att koppla upp min surfplatta mot internet eller behöver jag ett SIM-kort i surfplattan?
* Vad är NFC för något och vad kan det användas till? Vilka tillverkare har NFC i sina mobiler?
* Hur mycket datapott behöver jag till mitt abonnemang med en smartphone? Och om jag tittar på Netflix?
* Vilken mobil skulle ni rekommendera om man vill ha mobilen med bästa kameran?
* Vad är smarta klockor för någonting? Vad har man dem till? Finns det någon smart klocka ni skulle rekommendera?
* Finns det något sätt att få upp mobilens bilder och filmer på en teve? Att se filmer som man strömmar till mobilen?