Sortiment, service och prislapp – några av de viktigaste parametrarna i jakten på de bästa mobilåterförsäljarna. Vi har besökt 11 olika butikskedjor och 22 handlare på webben.
Sortiment, service och prislapp – några av de viktigaste parametrarna i jakten på de bästa mobilåterförsäljarna. Vi har besökt 11 olika butikskedjor och 22 handlare på webben. Webbutiker och fysiska butiker har olika styrkor och svagheter. I en bra webbutik är det enkelt att söka efter olika modeller, jämföra priser och se vad som finns i lager. Men i en webbutik kan det vara svårt att avgöra vilken mobil som har bäst byggkvalitet, hur kameran fungerar eller vilken skärm som är skarpast. För att inte jämföra äpplen med päron har vi delat upp testet i två delar med var sin vinnare och olika kriterier – mer fokus på pris och möjligheten att navigera i sortimentet när det gäller webbutikerna medan säljarnas bemötande och kunskap blir avgörande för de fysiska butikerna.
Webbutiker För webbutikerna är prisnivån viktig. Många kunder hittar in via sajter som Prisjakt eller Pricerunner. Därför har vi jämfört prisnivån mellan butikerna och redovisar den som ett separat betyg i tabellen. Alla butikskedjor utom Mobilizera och Phone Family har även näthandel, så prisnivån på webben kan även vara en indikation på vilka fysiska butiker som har bäst priser. De största fysiska butikerna visar upp ungefär 100 mobiler i sina utställningar, men på nätet går det att hitta tre eller fyra gånger så många modeller i en och samma webbutik. Siffrorna är inte helt jämförbara eftersom webbutikerna ofta listar olika minnesstorlekar och färgvarianter som separata modeller, men som regel finns det mer att välja mellan på webben med undantag för operatörerna som har nästan exakt samma sortiment på nätet som i sina fysiska butiker.Ett stort sortiment ställer krav på webbplatsens utformning. De flesta butiker har ett sökfält där man kan knappa in märke eller modellnamn, men det finns undantag även från så grundläggande funktionalitet. De bästa butikerna har bra kategorisering och filterfunktioner där man kan vaska fram mobiler efter pris och specifikationer. För att sök och filtrering ska fungera måste naturligtvis produkterna också vara korrekt beskrivna. Tyvärr skiftar kvaliteten även här och bara för att en sajt har en knapp där man kan välja att exempelvis lista alla mobiler med plats för minneskort betyder det inte att listan är komplett. De flesta butiker har bara klipp-och-klistrat tillverkarens säljtext och de viktigaste specifikationerna, men de butiker som når upp till en fyra eller stark trea i betyg för webbplatsen erbjuder något extra – till exempel en egen kommentar om hur mobilen står sig jämfört med liknande modeller eller omdömen från andra kunder.Slutligen har vi undersökt kvaliteten på webbutikernas kundtjänst – närmare bestämt möjligheten att ställa frågor inför ett eventuellt köp. Vi har använt samma frågor som för de fysiska butikerna och tagit kontakt via telefon, chatt eller mejl/formulär beroende på vad respektive butik erbjuder. Skillnaderna är stora. Vissa butiker har gjort sitt yttersta för att gömma kontaktuppgifterna på sajten, några svarar inte alls medan andra briljerar med uttömmande svar, trevligt tilltal och en högre och jämnare kvalitet på kundservicen än vi får i någon butikskedjorna. Bland butikerna som svarar på mejl varierar väntetiderna från 10 minuter till flera dygn. Många butiker erbjuder chatt som kontaktväg, men i några fall är chatten stängd oavsett vid vilken tid och veckodag vi besöker sajten. Cyberphoto behåller förstaplatsen även i år – styrkorna är fortsatt kundtjänsten och produktinformationen medan flera konkurrenter håller lägre priser. Elektronikkedjorna Netonnet, Siba och Elgiganten har flyttat fram sina positioner på webben jämfört med tidigare år. De ligger alla lägre i pris än Cyberphoto och kan vara med i toppstriden om de satsar lite mer på kundtjänsten.
CDON.COM Webbplats: Bra sökfunktioner och urval som gör det enkelt att hitta storsäljare eller kommande modeller. Välstrukturerad och detaljerad information om många produkter, men ibland saknas specifikationer. Kundtjänst: Bra men korta mejlsvar med länkar till rekommenderade produkter. Chatten lovar återkoppling på mejl för svar på kluriga frågor, men ingen hör av sig.
Conrad.se Webbplats: Varierande kvalitet på produktinformationen. Sajten har avancerade filter för att lista mobiler med olika egenskaper, men mobilerna är inte tillräckligt konsekvent beskrivna för att det ska fungera bra. Kundtjänst: Snabba och korta svar på vissa frågor. I andra fall blir vi ombedda att ställa frågan på nytt – och på engelska eller tyska – till en annan adress. När frågorna tas om hand är svaren bra och utförliga.
Cyberphoto Webbplats: Bra sökmöjligheter, utförlig information. Enkla filter som gör det möjligt att visa t.ex. mobiler med plats för minneskort. Egna tester, exempelbilder från kameran och video på vissa produkter. Ingen jämförelsefunktion. Kundtjänst: Snabba svar och mycket hög kunskapsnivå på både mejl och telefon. Kompletterar ofta med länkar till relevanta tester och artiklar.
Dustinhome Webbplats: Bra sortering av mobilerna. Kraftfulla sök- och jämförelsefunktioner med upp till fem mobiler sida vid sida. Det går dock inte att jämföra telefoner med olika system. Kundtjänst: Går snabbt att komma fram på telefon. Godkänd svarstid även på mejl. Bra mejlsvar, men i stort sett bara svar om pris och sortiment på telefon.
Electro world Webbplats: Bra produktinformation, möjlighet att jämföra upp till tre mobiler oberoende av system. Förslag på liknande mobiler och tillbehör. Bra sökkriterier. Lite rörigt upplägg, men sajten fungerar bra i mobila enheter. Kundtjänst: Chatten ofta obemannad inom det tidsintervall där den skall vara öppen. Godkända svarstider på mejl. Svaren tenderar att vara korta och oprecisa, men inga felaktigheter.
Elgiganten/phonehouse Webbplats: Sajten fungerar nästan exakt som Electro World, men Elgiganten har ett större sortiment. Möjlighet att se butikslager och välja leverans i butik. Kundtjänst: Hög servicenivå och snabba svar på telefon. Ytliga svar trots många timmars väntetid på mejl.
Komplett.se Webbplats: Bra sökfunktioner med möjlighet att avgränsa efter system, pris, skärmstorlek och andra egenskaper. Utförlig produktinformation med möjlighet till jämförelser. Kundtjänst: Utmärkta svar på mejl – utförligt och med länkar till artiklar på andra sajter. Ytligare svar på chatt och telefon.
Katshing Webbplats: Bra upplägg och utförlig information, men buggar i sajten med länkar som inte fungerar. Användbara och intuitiva sökfunktioner. Egna tester och video på många produkter. Kundtjänst: Lång väntetid för mejlsvar, men mycket bra och utförlig information. Begränsade telefontider och köer i flera fall. Bra kunskapsnivå även på telefon.
Media Markt Webbplats: Omfattande produktinformation. Enkelt att jämföra – även mobiler med olika system. Skillnaderna lyfts fram. Kundtjänst: Tydliga och bra mejlsvar. Godkänd nivå på telefon.
Misco.se Webbplats: Begränsade sökfunktioner – bara filtrering på lagringsstorlek och tillverkare. Tydlig indelning efter system, riktigt bra produktinfo och möjlighet att jämföra telefoner. Mobilerna lättare att hitta i sortimentet jämfört med tidigare år. Kundtjänst: Snabba svar oavsett kontaktväg. Bra mejlsvar med bifogad bakgrundsinformation.
Mytrendyphone Webbplats: Ingen möjlighet att sortera i bokstavsordning – bara pris, lanseringsdatum och oklara faktorer som relevans och popularitet. Sökfunktionen levererar bara träffar på tillbehör. Godkänd nivå på produktinformationen. Jämförelsefunktion saknas. Kundtjänst: Svarar på norska, men bra information och relevanta följdfrågor. Snabb uppföljning.
Netonnet Webbplats: Snabb responsiv sajt med väl fungerande sök- och filterfunktioner. Även möjlighet att filtrera ut produkter beroende på var de finns i lager. Mycket utförlig produktinformation med videoklipp, omdömen och tillbehör. Det går dock bara att jämföra mobiler från samma märke. Kundtjänst: Lång väntetid för korta mejlsvar. Korrekt information oavsett kontaktväg. Snabba och bra svar i chatten, men ingen möjlighet att skriva frågan förrän längst fram i kön.
Pixmania.com Webbplats: Stort utbud och flera ovanliga märken. Möjlighet att filtrera, men inaktuellt urval av kriterier – t.ex. "pekskärm" och "videouppspelning". Sökrutan ger träffar på modellnamn, men inte på annan information. Detaljerad beskrivning av produkterna. Kundtjänst: Telefonkontakt bara via betalnummer. För att kunna ställa skriftlig fråga måste man först registrera konto och logga in. Ingen kontakt via mejl.
Siba Webbplats: Tydlig och överblickbar sida. Bra produktinformation. Lätt att se om produkten finns i lager på webb eller i butik. Enkelt att söka efter produktnamn. Filtreringen begränsar sig till pris, märke, system och lagerstatus. Kundtjänst: Snabba svar på chatt och telefon. Engagerade, men inte så faktaspäckade svar.
Teknikmagasinet Webbplats: Väldigt varierande information om produkterna - detaljerat om vissa, begränsat om andra. Tips om liknande produkter, men ingen möjlighet att jämföra. Enkelt att filtrera efter skärmstorlek och pris. Kundtjänst: Svarar snabbt på både mejl och telefon. Utförliga svar och övervägande bra och korrekt information.
Telefonshoppen.se Webbplats: Enkel och lättnavigerad sajt med kategorier baserade på märke, pris och egenskaper. Fritextsök som letar i produktnamn och beskrivning. Snålt med produktinformation eller länkar till tillverkarens sidor. Lätt att hitta kontaktuppgifter. Kundtjänst: Snabba mejlsvar och enkla att nå på telefon. Korta svar på mejl, men bra kunskapsnivå.
Tele2 Webbplats: Bra sökfunktion med möjlighet att filtrera efter märke, system och ett fåtal utvalda egenskaper. Utförlig information om mobilerna. Guide för att välja abonnemang med tydliga villkor och priser. Kundtjänst: Långa telefonköer. Långa och engagerade mejlsvar, men en hel del spekulationer och tvivelaktiga påståenden bland svaren på tekniska frågor.
Telenor Webbplats: Grundläggande sökfunktioner med fritextfält och filter för märke. Utförlig produktinformation med många bilder och faktauppgifter för varje modell. Ger sken av att ha en FAQ för varje mobil, men frågorna avser abonnemang och är samma för alla modeller. Kundtjänst: Mycket bra mejlsvar – korrekt information och väl motiverade rekommendationer. Telefonkö vissa tider, men bäst öppettider.
Telia Webbplats: Bra men något begränsat sökfunktion. Lättnavigerad. Kortfattad beskrivning av mobilerna. Möjlighet att jämföra. Tydlig presentation av abonnemang. Kundtjänst: Kunniga och trevliga på telefon. Väntetider omkring 5 minuter. Lång väntetid på mejl och kortfattade svar.
Tre Webbplats: Prisinformationen inriktad på månadskostnad med abonnemang, men klick krävs för att visa bindningstider. Filtrering efter märke och en rad faktorer – t.ex. system, FM-radio och dammtålighet. Säljer inte tillbehör. Kundtjänst: I särklass snabbast svar bland operatörerna på både mejl och telefon. Utförliga och bra mejlsvar och hög kunskapsnivå även på telefon. Vi måste uppge mobilnummer och personnummer för att ställa skriftlig fråga.
Viking Mobil Webbplats: Startsidan ser rörig ut på högupplösta skärmar, men det är lätt att navigera bland produkterna. Särskild kategori för mobiler med dubbla SIM. Även lite ovanligare märken som Blackberry och Oneplus. Oklart vad som finns i lager. Kundtjänst: Vi gör flera försök att få kontakt via mejl. En gång returneras ett tomt meddelande, men inga svar på våra frågor. Chatten tycks alltid stängd oavsett när på dygnet vi besöker sajten.
Webhallen Webbplats: Få sökfunktioner på sidan – modellnamn och filter på pris och lagerstatus. Varierande mängd information om olika modeller. Relevanta tips om passande tillbehör och liknande produkter. Kundtjänst: Lång väntetid och kortfattade svar på mejl. Väldigt varierande nivå på telefon.
Frågorna vi ställde Våra frågor kräver att säljaren har koll på både mobiler och tjänster liksom hur olika system och tillbehör fungerar. För att inte säljarna skulle känna sig utsatta för husförhör ställde vi aldrig alla frågor vid ett och samma besök, men varje butikskedja har fått flera chanser att besvara samtliga frågor. * Jag har haft en Iphone och tycker att den hade för dålig batteritid. Har nya Iphones bättre batteritid? Finns det något annat märke som har bättre batteritid? * Finns det någon bra mobil som är vattentät? * Kan jag använda mobilen för att koppla upp min surfplatta mot internet eller behöver jag ett SIM-kort i surfplattan? * Vad är NFC för något och vad kan det användas till? Vilka tillverkare har NFC i sina mobiler? * Hur mycket datapott behöver jag till mitt abonnemang med en smartphone? Och om jag tittar på Netflix? * Vilken mobil skulle ni rekommendera om man vill ha mobilen med bästa kameran? * Vad är smarta klockor för någonting? Vad har man dem till? Finns det någon smart klocka ni skulle rekommendera? * Finns det något sätt att få upp mobilens bilder och filmer på en teve? Att se filmer som man strömmar till mobilen?