Klockfrekvenserna ökar och processorkärnorna blir fler. Vi har valt ut åtta mobiler som innehåller den vassaste hårdvaran som går att komma över idag. För att hitta en vinnare har vi inte bara tittat på råstyrka i form av benchmarks och beräkningskraft, utan också jämfört hur mobilerna fungerar i praktiken, granskat kvaliteten på kamerorna och testat hur länge batterierna håller.
I Mobils prestandatest har vi hårdtestat åtta toppmodeller: Iphone 5, Blackberry Z10, HTC One, LG Optimus G, Nokia Lumia 920, Samsung Galaxy Note 2 LTE, Samsung Galaxy S4 och Sony Xperia Z.
Här nedanför hittar ni sammanfattningar om alla olika modeller. Via menyn hittar ni en lista över testkategorier, samt testets totalvinnare.
Annons
Apple Iphone 5
Annons
Iphone 5 är tunnare och lättare än sina föregångare men har fått en större och mer avlång skärm som rymmer en extra rad ikoner. Iphone 5 har också en ny laddkontakt som gör att inga gamla tillbehör passar. Apple är bra på att skicka ut uppdateringar även till äldre produkter, så i mjukvaran finns det inte mycket som skiljer mellan Iphone 5 och 4S. Prestandan har däremot tagit ett rejält kliv framåt och Apples webbläsare får höga poäng i testerna – både när det gäller prestandan och stödet för de senaste html 5-funktionerna. Som vanligt är byggkvaliteten i toppklass och kameran levererar riktigt bra kvalitet både när det gäller stillbilder och video. Filhanteringen är systemets akilleshäl – bortsett från kamerabilderna kommer apparna inte åt varandras information.
Plus: Byggkvaliteten. Snabb webbläsare. Bra kamera.
Minus: Saknar NFC och fm-radio. Undermålig filhantering.
Blackberry Z10
Blackberry startar om med ett helt nytt mobilsystem – Blackberry 10. Den första mobilen – Z10 – har ungefär samma format och kvalitetskänsla som en hyfsad Androidmobil, men gränssnittet följer sin egen logik. Blackberry använder gester istället för knappar för att navigera i systemet och extra sensorer utanför själva skärmytan ger bra precision när man väl lärt sig tekniken. Prestandan håller inte toppklass, men för att vara den första produkten med ett helt nytt system känns Blackberry Z10 väldigt genomarbetad. Mobilen har utmärkt fil- och meddelandehantering, stöd för NFC och plats för minneskort.
Plus: Synk och filöverföring via wlan. Bra skärmtangentbord.
Minus: Få appar. Svag i prestandatesterna.
HTC One
HTC One missar med en hårsmån topplaceringen i prestandatesterna, men byggkvaliteten är den bästa du kan hitta bland mobiler utan äpplen på. Mobilen kör Android med gränssnittet HTC Sense. Snyggt och stabilt. HTC har som vanligt satsat lite extra på ljudet och mobilen bär »Beats«-loggan, men det som gör störst skillnad är att högtalarna sitter på framsidan. Mobilen är välfylld med finesser som bluetooth 4.0, NFC, alla tänkbara wlan-varianter och en utmärkt skärm med hd-upplösning. Tyvärr är kameran en riktig besvikelse. Satsningen på färre, men större, bildpunkter låter bra i teorin men ger betydligt sämre bilder än mobilerna med 8 eller 13 megapixel.
Plus: Hög byggkvalitet. Snabb.
Minus: Usel kamera. Saknar minneskortsplats.
LG Optimus G
Om du vill ha maximal prestanda per krona är Optimus G ett bra val. 1 000–2 000 kr billigare än andra prestandamobiler utan att ligga speciellt långt efter i testerna. Optimus G briljerar när det gäller stöd för olika videoformat och klarar även att spela in video av hyfsad kvalitet, men kameraskärpan når inte upp till toppklass. Designen är stilren och andas kvalitet även om Optimus G inte spelar i samma p>
Plus: Bra videospelare. Välbyggd.
Minus: Saknar minneskortsplats.
Nokia Lumia 920
Mobilen är tyvärr stor och tung i förhållande till den effektiva skärmytan, men kvalitetskänslan är bra även om Lumia 920 inte känns lika solid som 800-modellen eller Nokia N9. Under skalet hittar vi Windows Phone 8. Systemet har fått acceptabel multitasking och klarar exempelvis att hålla gps-positioneringen vid liv samtidigt som du använder andra funktioner. Windows Phone har fortfarande det sämsta app-utbudet bland de tre stora systemen, men Nokia kompenserar det ganska väl genom att leverera mobilen med bra innehåll från start. Nokia Here ger kartor och fri navigering och mobilen har inbyggda funktioner för bildredigering, musik och radio. Lumia 920 har alla uppkopplingsmöjligheter inklusive wlan på 5 GHz-bandet och NFC.
Plus: Bra skärm. Riktig kameraknapp.
Minus: Stor och tung. Svag i prestandatesterna.
Samsung Galaxy Note 2 LTE
Galaxy Note 2 hör till de största mobilerna på marknaden, men den är samtidigt tunn och lätt i förhållande till jätteskärmen på 5,5 tum. Gränssnittet påminner om Galaxy S3- och S4-modellerna, men Note 2 har många extrafunktioner kopplade till pennan. Pennan är tryckkänslig och går att använda på samma sätt som ett pekdon i datorn med funktioner som högerklick och mouse-over. Stöd för pennan finns både i de inbyggda funktionerna och i appar från andra tillverkare – till exempel Autodesk Sketchbook. Note 2 har hängt med ett tag och prestandan kan inte mäta sig med de senaste mobilerna. Däremot är kameran riktigt bra – både för video och för stillbilder.
Plus: Pennan. Bra kamera.
Minus: Stor och plastig.
Samsung Galaxy S4
Steget från Galaxy S3 till Galaxy S4 är inte speciellt stort, men Samsung har lyckats klämma in en hel del förbättringar samtidigt som mobilen är både mindre och lättare. Mest imponerande är kanske att batteritiden ökat samtidigt som mobilen fått en betydligt snabbare processor. Galaxy S4 vinner knappast några designpriser med sitt tråkiga plastskal, men hårdvaran känns komplett bortsett från att mobilen saknar fm-radio. Skärmen är stor med knivskarp bild, men har lite sämre läsbarhet i solljus än de bästa TFT-skärmarna. Galaxy S4 ligger i topp när det gäller prestandan, men videoklippen från kameran ser tråkiga ut och byggkvaliteten matchar inte prislappen.
Plus: Skärm i toppklass. Fylld med finesser.
Minus: Saknar fm-radio. Intetsägande design.
Sony Xperia Z
Vattentäta mobiler har blivit något av Sonys specialitet och de visar på nytt att det går fint att kombinera ett tåligt skal med smidigt format och bra specifikationer. Mobilen är kantig med glasytor på fram- och baksida. Skärmen är stor och högupplöst, men når inte riktigt upp till toppklass när det gäller kontrast och betraktningsvinkel. Alla kontakter är försedda med vattentäta luckor, men mobilen levereras med en smart laddningsdocka som gör att du slipper plugga in sladden. Kameran ger bra stillbilder – speciellt i dåligt ljus – men videoklippen får underkänt. Xperia Z kan inte stoltsera med lika många olika sensorer som Galaxy S4, men mobilen har allt man kan önska sig när det gäller trådlös teknik – inklusive fm-radio.
Plus: Vattentät.
Minus: Trist skärm. Dålig videokvalitet.
System och gränssnitt
Blackberry 10 är nykomlingen bland mobilsystemen. Jämfört med tidigare Blackberrylurar känns det nya systemet och mobilen – Z10 – mer konventionella, men samtidigt finns det många skillnader jämfört med både Android och Iphone.
Om man ska hitta paralleller till system vi testat tidigare känns Nokias Meego närmast till hands. Blackberry har rensat fronten helt från fasta knappar och det är istället svepande gester som gäller för att växla mellan appar eller låsa upp telefonen. Det krävs en viss startsträcka innan man vänjer sig vid lösningen – till exempel att man ska börja svepa lite nedanför själva skärmkanten för att snabbast komma tillbaka till hemskärmen. Ett svep uppifrån och ned öppnar inställningarna – ungefär som på Android.
Snabb åtkomst till meddelanden ligger fortfarande i fokus på Blackberry och systemet samlar alla händelser i en lista – oavsett om det handlar om mejl, Facebookmeddelanden, sms eller meddelanden via Blackberrys egen chattjänst. En omtalad nyhet i Blackberry 10 är möjligheten att köra Android-appar. Tyvärr handlar det inte om någon Google Play-ikon på startskärmen, utan funktionen är inriktad på att göra det enklare för utvecklare att släppa befintliga appar på Blackberry med minimalt extraarbete. Det finns inget som hindrar dig att själv installera en Android-app på din Z10, men svårighetsgraden ligger på ungefär samma nivå som att roota mobilen eller att installera en inofficiell firmware. Blackberry 10 har ett riktigt lyckat skärmtangentbord som har både bra storlek på knapparna och en utmärkt felkorrigering som lär sig av dina vanligaste missar.
Bland Androidmobilerna ligger Samsung längst fram med uppdateringarna. Galaxy S4 har version 4.2 av systemet medan det är 4.1 som gäller för övriga mobiler när detta skrivs. Nyheter i 4.2 är panoramafoto, förbättrade appar för klocka och låsskärm och ett fylligare notisfält. Mycket av funktionaliteten går att lösa med appar eller launchers på äldre mobiler, men Galaxy S4 får ändå ett högt betyg tack vare den nya flikindelade menyn för inställningar, bra appar för kalender och telefonbok och funktionen som håller skärmen igång så länge du tittar på mobilen.
Gränssnitten i Galaxy S4 och Galaxy Note 2 har många likheter, men pennan är den stora skillnaden. Jämfört med att styra mobilen med pekfingret är pennan som levereras med Note 2 spetsigare, mer exakt och kan dessutom känna hur hårt du trycker på skärmen. Pennstyrningen är väl integrerad i mobilens system och ger funktioner som motsvarar mouse-over och högerklick. Tillsammans med ritprogram och andra appar som drar nytta av pennan öppnar det för nya sätt att använda mobilen.
I HTC One hittar vi version 5 av Sense-gränssnittet. Precis som tidigare finns det genomarbetade widgetar med koppling till nyheter och sociala nätverk liksom åtskilliga kosmetiska förbättringar. Sense har alltid varit ett snyggt tillägg till Androidsystemet, men på HTC One känns det dessutom snabbt och stabilt. LG har valt att inte lägga till så många egna funktioner – Optimus G känns nästan som en Nexus-mobil. Det finns dock lite extra genvägar från notisfältet – vilket gör det onödigt svårt att hitta mobilens inställningar – och en anpassningsbar låsskärm.
Sony har satsat på appar som bidrar med ny funktionalitet istället för att försöka ansiktslyfta systemet. De gamla Timescape- och Mediascape-menyerna har ersatts av appen Socialife respektive en mer fristående musikspelare som bär Walkman-logga.
Jämfört med Android har Ios tätare skott mellan apparna, men en mer konsekvent design och bättre stabilitet. Notisfältet på Ios 6 gör det möjligt att få en samlad bild av vad som är på gång, men här ligger Android fortfarande långt före med widgetar och anpassningsbara startskärmar.
Windows Phone 8 är ett betydligt bättre system än sina föregångare. Nu finns det en hyfsad möjlighet till multitasking, och funktioner som navigering, chatt och ip-telefoni fungerar lika bra som på andra system. Utseendemässigt är det inte så mycket nytt i wp8, men gillar du det annorlunda upplägget så kommer du inte att bli besviken. Apputbudet är sämre än för Android och Iphone, men det viktigaste går att hitta och de inbyggda funktionerna håller hög klass. Det är smidigt att använda mejl- och synktjänster – även om du föredrar Google, Yahoo eller en Exchangeserver framför Windows Live. Samsungs Androidsystem med penna ger flest finesser medan ios ligger steget före när det gäller enkelhet och stabilitet, så kategorisegern delas mellan Galaxy Note 2 och Iphone 5.
Vinnare: Galaxy Note 2 och Iphone 5
Format och material
Bland Androidmobilerna i testet är det HTC som höjer sig över genomsnittet. Metallskalet på HTC One räcker för att ge Apple en match när det gäller kvalitetskänslan, men mobilen hör inte till de tunnaste eller lättaste i testet och det drar ned helhetsintrycket. Sony Xperia Z, LG Optimus G och de båda Samsungmobilerna känns som ganska ordinära plastbyggen.
Enligt Sonys webbplats ska ytan på fram- och baksidorna av Xperia Z bestå av härdat glas, men skivorna är tunna och knackar man på mobilen låter den lika ihålig som Samsungs lurar.
Samma sak kan man säga om LG Optimus G. Byggd i glas, ser snygg och gedigen ut, spricker sannolikt om man råkar tappa den – men känns som plast i handen. Ett stort plus går dock till Sony som lyckats göra Xperia Z vattentät samtidigt som mobilen hör till de tunnaste i testet.
Nokia Lumia 920 är den mobil som tar ut svängarna mest när det gäller utseendet. Tyvärr känns mobilen inte lika välbyggd som N9 eller Lumia 800, men det är trevligt att det finns mobiler i andra färger än svart och vitt. Lumia 920 är större och tyngre än vad som kan motiveras av skärmstorleken – det är bara Samsung Galaxy Note 2 som kommer i närheten av samma viktklass.
Blackberry och Samsung har satsat på plastskal där du kan lossa baksidan och byta batteri själv. Den möjligheten är naturligtvis ett plus, men Samsungs plastlock känns väldigt bräckliga. Samsung lyckas däremot väldigt bra med att hålla nere storlek och vikt trots att mobilerna har stora skärmar på 5 respektive 5,5 tum. Apple har satsat på en smalare skärm jämfört med övriga tillverkare. Det ger inte oväntat både ett smidigare format och lägre vikt, men även byggkvaliteten bidrar till att Iphone 5 får det högsta betyget i kategorin.
Vinnare: Iphone 5
Skärm
Bland lurarna i testet hittar vi två helt olika skärmtekniker. Samsung har satsat på amoled för sina båda mobiler. Övriga tillverkare använder tft/lcd-skärmar. Bildpunkterna består av röda, gröna och blå så kallade subpixlar. På amoled-skärmar är varje subpixel en egen ljuskälla – en liten lysdiod – medan subpixlarna på tft/lcd-skärmar fungerar som persienner som antingen blockerar eller släpper fram ljus från bakgrundsbelysningen.
Vid normal användning innebär skillnaden att amoled-skärmarna har lite mer kontrast. När en bildpunkt är avstängd är den helt svart medan tft/lcd-skärmarna alltid har ett visst ljusläckage. Nackdelarna med amoled-tekniken är att den maximala ljusstyrkan ofta är lite sämre och att skärmarna kan vara svårare att läsa i direkt solljus.
Mobilerna i testet ligger alla bra till jämfört med marknaden som helhet, men Iphone 5 har en betydligt mindre skärm än konkurrenterna i startfältet och dessutom färre bildpunkter. Tre mobiler har tagit steget upp till full hd-upplösning, 1920 x 1080 pixel. Över två miljoner bildpunkter på en så liten yta ger fantastisk skärpa, men det är svårt att se skillnaden utan ett bra förstoringsglas.
Undantaget är Samsung Galaxy Note 2 där det, om än med viss svårighet, går att urskilja bildpunkterna. Samsung Galaxy s4 vinner kategorin tack vare en knivskarp skärm med bra färgåtergivning. HTC One ligger inte långt efter och kan leverera mer ljusstyrka – dock på bekostnad av kontrasten.
Vinnare: Samsung Galaxy S4
Multimedia
Vi har tankat över 27 videoklipp med en yvig palett av fil- och kodningsformat till de olika mobilerna. Några klipp – till exempel 3d-video och formaten Ogg och Realplayer – lyckas vi inte spela i någon mobil, men det finns flera lurar som har problem även med någorlunda vanliga format som Quicktime och Windows Media.
Sämst ställt är det med Nokia Lumia 920. Mobilen klarar bara 7 av 27 testfiler. Det finns appar – till exempel Yxplayer – som ger stöd för fler format på Windows Phone, men det går inte att öppna filer direkt från telefonminnet på samma sätt som med den inbyggda appen och ljudet hamnar ofta ur synk vid uppspelningen.
Även för Blackberry kan det vara svårt att hitta en alternativ videoapp för de filtyper som inte fungerar, men här är utgångsläget mycket bättre. Det är enkelt att tanka över filer till Z10 via wlan och Blackberrys videospelare sväljer det mesta – 18 av 27 filer.
Samsung Galaxy Note 2, Galaxy s4 och Sony Xperia Z täcker in de viktigaste formaten och klarar drygt hälften av filerna. HTC One missar flera varianter av både Quicktime och Windows Media och stannar på 12 av 27 lyckade uppspelningar.
Iphone 5 är svår att jämföra med övriga mobiler i testet eftersom det inte går att öppna egna filer direkt i den inbyggda spelaren. Vissa filtyper går att tanka över till mobilen via Itunes, men det är lite fusk eftersom Itunes kan konvertera videoklippen till ett kompatibelt format. Det går att hitta appar för både ios och Android som klarar de flesta videoformat.
På Iphone löser apparna dessutom problemet med filhanteringen och gör det möjligt att tanka över video från datorn till mobilen utan att gå omvägen via Itunes. God tillgång på alternativa spelare räddar Iphone 5 från ett bottenbetyg i kategorin.
Bäst är det naturligtvis när den inbyggda spelaren klarar filerna utan tillägg eller konvertering och där segrar LG Optimus G som har stöd för 18 av 27 filer.
Vinnare: LG Optimus G
Foto och video
De flesta tillverkarna har satsat på kameror med autofokus, belysning och antingen 8 eller 13 megapixel. Undantaget är HTC som har valt att kliva av megapixelracet till förmån för en kamera med mer blygsamma 4 miljoner bildpunkter. Bildsensorn är trots den lägre upplösningen lika stor som hos konkurrenternas kameror, så man blir nyfiken på vilken effekt detta får på bildkvaliteten.
En stor yta för varje bildpunkt borde leda till bra ljuskänslighet och lågt brus, men här grusar HTC förhoppningarna rejält. Även om jag skalar ned stillbilderna till de dryga 2 megapixel som ryms på datorskärmen ser man tydligt att HTC One har sämst skärpa bland mobilerna i testet. Kameran har en optisk bildstabilisering som fungerar bra när man vill hålla kameran stilla, men panoreringar blir lätt ryckiga. Även videoklippen ligger under genomsnittet när det gäller skärpan och det händer ofta att autofokusen har svårt att hitta rätt och jagar runt efter det skarpaste läget.
Blackberry Z10, LG Optimus G och Sony Xperia Z klarar sig bättre, men med några rejäla anmärkningar i protokollet. Sony Xperia Z hade stora problem i motljus och solglitter på en vattenyta fick en skarpt lila färg i videoklippen. Det går att se så kallad kromatisk aberration även i Sonys stillbilder, men det blev mest störande i videoklippen. Xperia Z presterade däremot bra i svagt ljus.
För Blackberry var det precis tvärtom – bra videoklipp, men mycket brus i inomhusbilderna. Både Sony och LG levererar videoklipp med väldigt mjuk skärpa. Det känns onödigt att filma i full hd när resultatet ser ut som en uppförstorad film i standardupplösning.
Samsung Galaxy Note 2 och Iphone 5 levererar den bästa videoskärpan och placerar sig framför både Samsung Galaxy S4 och Nokia Lumia 920. Galaxy S4 är bättre på stillbilder och levererar bra foton både utomhus och i svagt ljus. Nokias brusreducering går väldigt hårt åt utomhusbilderna, men i svagt ljus blir resultatet bra. Ett litet pluspoäng till Nokia som satsat på en riktig fotoknapp med mellanläge för fokuseringen. Kategorins fempoängare går till Apple Iphone 5 som levererar jämn och hög kvalitet både när det gäller video och stillbilder.
Vinnare: Apple Iphone 5
Testbilder
Här hittar ni testbilder från alla mobiltelefoner som är med i testet.
För att bedöma prestandan har vi använt två olika testsajter och tre olika appar. Tyvärr finns det ingen app som fungerar på samtliga mobiler, men eftersom testerna vardera täcker in minst två olika system får vi tillräckligt mycket överlappning för att kunna rangordna mobilerna. Du kan läsa mer om testerna i faktarutan.
Som komplement till apparna och sajterna som sätter en siffra på mobilens prestanda har vi jämfört hur mobilerna känns att använda. Ett sådant moment ur verkligheten är uppstarten. Här har vi helt enkelt klockat hur lång tid det tar att starta mobilen från avstängt läge. Det ger en intressant indikation på hur mycket som laddas och körs i bakgrunden på mobilen varje gång du startar den.
Vi har också testat ett antal olika appar och spel som finns på samtliga testade mobiler – Facebook, standardwebbläsaren, kameraappen, spelet Angry Birds och bildgalleriet. Laddningstider, fördröjningar, flyt i grafiken och respons i gränssnittet har vägts samman till en poäng från 1 till 5 där 5 är bäst. Poängen är satt i förhållande till mobilerna i detta test, så även en etta innebär bra prestanda jämfört med en budgetmobil.
För Androidmobilerna bjuder testresultaten inte på några större överraskningar. Mobilerna med Exynos 4412- eller Snapdragon Pro-chipset klarar sig lite sämre än mobilerna med Snapdragon 600. HTC One och Samsung Galaxy S4 håller jämna steg förutom i Geekbench-testet där Samsung drar ifrån. Vid verklig användning känns dock HTC One ibland snabbare – mobilen behöver exempelvis bara 8 sekunder för att starta.
Sony Xperia Z har problem med Browsermark-testet, men övriga resultat placerar mobilen på medelnivån tillsammans med LG Optimus G och Samsung Galaxy Note 2. Nokia Lumia 920 och Blackberry Z10 använder Snapdragon Plus – ett lite enklare chipset än Pro- och 600-modellerna som sitter i Androidmobilerna.
Blackberry levererar bra resultat i några tester, men det är tydligt att mobilen inte når upp till samma nivå som Iphone 5 eller Androidmobilerna. Gränssnittet är snabbt i funktioner som meddelandehantering och telefonbok, men det tar ofta lång tid att starta appar och en omstart kräver hela 68 sekunder. Lumia 920 intar jumboplatsen med de lägsta poängen i samtliga tester.
Iphone 5 imponerar i Browsermark- och Passmark-testerna. Trots färre processorkärnor och lägre klockfrekvens än hos de vassaste Androidmobilerna levererar mobilen riktigt höga poäng. Iphone fungerar bra även vid normal användning – det är väldigt sällan som systemet känns segt. Iphone 5 kan matcha Samsung Galaxy S4 när det gäller prestandan i webbläsaren och de flesta vanliga appar, men när alla processorkärnor sätts i arbete tar Galaxy S4 ledningen – det märks främst på Geekbench-resultatet.
Vinnare: Samsung Galaxy S4
Batteri
För att mäta batteriprestandan har vi använt två olika praktiska tester – videouppspelning och webbsurf. För videotestet använde vi Mobils standardmetod som innebär att vi spelar upp ett 10 timmar långt klipp genom Youtube-appen. Ljudet ställdes till max och för uppkopplingen användes wlan. Här gav Samsungs stora batterier utdelning och både Galaxy Note 2 och Galaxy S4 klarade över 7 timmar. htc One och Sony Xperia Z var förvånansvärt svaga i detta moment och fick se sig passerade av både LG Optimus G och Nokia Lumia 920.
För att mäta hur länge mobilerna håller för webbsurf satte vi upp en enkel mobilsida på ett webbhotell. Vi använde en mall från jquerymobile.com och vi lade till en stor »ladda om«-knapp mitt på sidan och programmerade webbhotellet att spara alla hämtningar i en logg.
Genom loggen kunde vi läsa exakt när de olika mobilerna gav upp eftersom varje mobil använder en unik signatur – »User Agent« – i http-anropet. För att hålla skärmen igång och simulera en användare som klickar på länkar tejpades en fingertoppsstor bit aluminiumfolie fast på skärmarna. Till folien kopplade vi en Arduino – en liten styrdator – som programmerades att jorda foliebitarna var femte sekund.
Samsung Galaxy S4 håller inte riktigt lika länge som Iphone 5 när det gäller webb, men det stora försprånget efter videotestet räcker för att ta hem högsta betyget i kategorin.
Vinnare: Samsung Galaxy S4
Fakta - läs mer om mobilerna i testet
Klicka på bilden för att se den i full storlek.
Vinnare: Samsung Galaxy S4
_image_
Galaxy S4 ligger i topp i prestandatesterna och kombinerar bra batteritid med låg vikt och smidigt format i förhållande till skärmstorleken. Iphone 5 ligger steget före när det gäller kameran, byggkvaliteten och apparna men Samsung har fler finesser under skalet och Androidsystemet är mer flexibelt när det gäller att hantera filer och multimedia.
Utan bra hårdvara blir det ingen topprestanda. Kraften i mobilen kommer från en kretsuppsättning – chipset – som består av bland annat CPU (huvudprocessor), GPU (grafikprocessor), radiokretsar och minne. Alla delar ryms i en enda kapsel på mobilens kretskort.
Snapdragon-chipseten kommer från Qualcomm medan Apple A6 och Exynos tillverkas av Samsung. Brittiska ARM dominerar helt när det gäller huvudprocessorerna – samtliga mobiler i testet använder antingen deras design rakt av (Cortex) eller licensierade varianter med ARM:s instruktionsuppsättning, till exempel Krait eller A6.
Det som skiljer mobilerna åt är antal och modell på processorkärnorna – och vilken grafikprocessor som sitter i chipsetet. Beroende på vilka delar som ingår får mobilen olika hög prestanda – vilket i sin tur påverkar både batteritid och prislapp.
Vi har utsatt mobilerna för olika typer av tester i form av appar och webbsidor som mäter hur lång tid som krävs för att utföra olika typer av instruktioner – 3D-grafik, matematiska beräkningar, hantering av text och databaser, dynamisk ändring av webblayouter och mycket annat.
Testerna levererar en poäng som gör att man kan jämföra mobilerna med varandra. Högre poäng innebär snabbare mobil. Styrkeförhållandena ser lite olika ut i de olika testerna, men genom att väga samman resultaten kan man se vilka mobiler som konsekvent presterar bra.
Browsermark
Testar mobilens prestanda från webbläsaren. Om mobilen har en webbläsare som inte utnyttjar hårdvaran optimalt kan mobilen ändå vara, och kännas, snabb både i appar och i andra delar av systemet. Men testet ger ofta en rättvisande bild som dessutom går att jämföra enkelt mellan olika system.
Antutu är en testapp som finns för Android och Windows Phone. Antutu testar vilken kraft som mobilens appar får tillgång till och är därför ett bra komplement till testerna som körs i webbläsaren.
Passmark utvecklar testprogram för både mobiler och datorer. Appen finns för Iphone och Android och levererar testresultat för många av mobilens delar – CPU, grafik, lagring och så vidare. Passmark levererar också en samlad poäng som vi listar i tabellen.
Testet levererar en poäng som ska vara jämförbar mellan olika plattformar och olika typer av system. Du kan alltså jämföra kraften i din mobil med din laptop eller med minidatorn i tevebänken.