Bästa bankapparna

Stort test: Bästa mobilbanken 2014

Har du inte provat att göra bankärenden i en app måste du göra det. Anledningen är helt enkelt att det fungerar så bra.

Publicerad Senast uppdaterad

Den som inte provat tror kanske att bankärenden i mobilen är krångliga och att det är svårt att sköta sin ekonomi i mobilens lilla skärm. Någon kanske dessutom har funderingar kring hur säkerheten fungerar. Visst är det en hel del skillnader på de olika bankernas mobila tjänster, det är ju det som är anledningen till att vi gör det här testet, men överlag så är mobiltelefonen ett alldeles utmärkt sätt att se status på sina konton, hantera sina betalkort och inte minst betala räkningarna. Det är nog inte många som genuint tycker om att sätta sig och betala månadens räkningar, det är liksom något nödvändigt ont och inget man gärna lägger mycket tid på. Just därför är mobilen ett strålande sätt att spara tid och göra många bankärenden betydligt snabbare och enklare än på datorn. Mobilen gör att du enkelt kan komma igång eftersom inloggningen i appen numera med Mobilt Bank ID inte alls är så krånglig med dosor och engångskoder som det tidigare kunnat vara. Dessutom får du e-fakturor direkt in i mobilbanken och det enda du behöver göra är att godkänna det som redan finns där. Har du en pappersräkning du vill betala kan kameran i mobilen läsa in siffrorna så att du manuellt slipper mata in de där långa raderna av siffror. Prova helt enkelt att göra bankärenden i mobilen om du inte gjort det. Och läs det här testet för att se vilka banker du helst bör undvika om du ska göra dina bankärenden snabbt, enkelt och smidigt. 

Forex Bank

Låt oss börja testet genom att kolla in något av en outsider. Forex känner nog de flesta av oss till som ett företag för valutaväxling, men numera är de även en bank, kanske som en reaktion på att allt fler av oss använder kortbetalningar även på utlandsresan och därmed är mindre beroende av att ha utländsk valuta med oss på resan. När Forex nu är en riktig bank med allt vad det innebär behövs så klart även en app. Riktiga banker förväntar vi oss riktiga appar av men jämfört med andra banker är fortfarande Forex app och säkerhetslösningar lite udda. Som kund i Forex Bank får du en liten dosa som är liten nog att ha på nyckelknippan. Den har bara en knapp och den serverar engångskoder på den lilla svartvita skärmen. Den använder du för att bekräfta till exempel en räkningsbetalning, men inloggning i själva appen sker med endast en fyrsiffrig pinkod.

Det är tydligt att Forex app är en webbsida inbakad i en app, vilket gör att den inte kan dra nytta av mobilens kamera för att t.ex. läsa in räkningar. Man märker även att appen i vissa fall är långsam när vi måste vänta på att sidan ska laddas. Värst är dock strukturen som gör att det är svårt att hitta. Det finns ingen tydlig översikt och flera olika menyer utan tydlig relation till varandra blandar mobilbankens tjänster huller om buller. Hemknappen visar till exempel ingen översikt över vilka tjänster som finns, men däremot när man trycker på “Mer…” längst ner på sidan finns en översikt som dock inte följer med när man navigerar runt i appen. I skapandet av den här appen verkar ingen strukturerat innehållet utan det mesta känns mer eller mindre slumpmässigt integrerat.

Med detta sagt erbjuds de flesta tjänster man kan förvänta sig.  Jag kan göra överföringar till andra konton i Forex och i andra banker, betala räkningar och så klart se saldo, kommande betalningar och hantera regionspärr på betalkortet. Den finslipning som andra banker ägnat sig åt i sina appar saknas dock helt här. Det krävs ofta flera klick och översikten är som sagt klart bristande. Appen fungerar, men är en tydlig källa till frustration. Vi saknar stöd för e-faktura, tydligare ekonomisk översikt och en hel del annat.

Plus: Acceptabelt tjänsteutbud

Minus: Väldigt rörigt uppbyggd, Långsam, ej e-faktura Skandiabanken Skandiabanken är särskilt intressant inte bara för att de är de senaste årens vinnare i vårt banktest utan även för att de under året som gått totalt gjort om designen i sin app så att den idag inte liknar något annat på marknaden. Att se över sin tjänst från grunden med jämna mellanrum är så klart bra. Särskilt när man lägger på nya funktioner steg för steg i en befintlig struktur finns det risk att översikten blir lidande, något som vi märkte i Skandias bankapp förra året, innan omgörningen. Nu tycks man ha löst problemet genom att inte ha någon struktur alls. En grundregel när man ska skapa ett gränssnitt kan vara insikten om att användarna tillbringar större delen av sin tid på andra tjänster. Att uppfinna hjulet på nytt är därför dumt när det finns många andra appar som skapat menysystem som fungerar och som vi användare vant oss vid och uppskattar.

Hos Skandias Iphoneapp hittar vi nu istället en startskärm med två till synes identiska knappar för att logga in med till synes identisk funktion. Varför kan man fråga sig. Androidversionen är marginellt bättre. När vi sedan loggat in med antingen fyrsiffrig kod eller mobilt bank-id möts vi av en annorlunda banktjänst. Annorlunda i sig behöver inte vara dåligt, men inlärningströskeln blir onödigt hög och eftersom många tjänster finns tillgängliga helt inkonsekvent på flera olika ställen blir det svårt att lära sig hitta i appen.

Funktionsmässigt så ligger dock Skandia bra till om du hittar de tjänster som finns. Vi har inte bara snabbsaldo så du kan se kontostatus utan att behöva logga in. Du kan även göra överföringar till föranmälda konton på liknande sätt utan att logga in, men funktionen är förvirrande. För att vägleda men samtidigt inte avslöja för mycket måste du skapa symboler istället för att visa kontonummer och namn i klartext. Det förtar hela den tänkta fördelen och det går enklare att faktiskt logga in för att göra sina ärenden där man kan se uppgifterna i klartext. Inne i appen visar Android-versionen översikt lite bättre än Iphone-appen som till viss del döljer tillgängliga menyval av någon konstig anledning. Bland funktionerna finns hur som helst överföringar på ett enkelt sätt samt räkningsbetalningar antingen genom att fylla i uppgifterna eller genom att kameran i mobilen får läsa av räkningen, vilket fungerar bra. Vi kan även hantera kort, sparande och pension för att nämna något. Någon vinst blir det dock inte för Skandia i år. Istället får en annan bank ta över tronen.

Plus: Bra tjänsteutbud

Minus: Väldigt rörig och svåranvänd

Länsförsäkringar Bank Appen från Länsförsäkringar Bank har en föredömlig layout. Du kommer direkt in till kontoöversikten och menyn har inspirerats av andra fungerande appar och visar ett fält till vänster med alla tillgängliga funktioner sorterade efter ämnen. Vi har så klart kontoöversikt och saldo men man kan inte få se saldo utan att logga in, som flera andra appar erbjuder. Däremot är det som sagt enkelt att se saldo direkt när man loggat in, vilket man gör antingen med hjälp av Mobilt Bank-ID eller PIN-kod. Snabbsaldo finns alltså inte, men däremot hjälp att sätta upp ett sparmål. Med hjälp av en speciell funktion kan du spara pengar till en cykel, en resa, eller vad det nu kan vara. Du laddar med hjälp av appen upp en bild som ska motivera dig och får hjälp att sätta upp en återkommande överföring till det nya sparkontot. Den här typen av funktioner är vanlig i bankapparna tillsammans med olika verktyg för att få mer koll på sina utgifter och vart pengarna helt enkelt tagit vägen.

När du betalar räkningar med appen från Länsförsäkringar finns stöd för e-faktura liksom möjlighet att mata in räkningens uppgifter manuellt och skanna med hjälp av mobilkameran på ett problemfritt sätt. I appen finns även de flesta andra användbara tjänster man kan behöva på plats, bland dessa lån, fonder, aktier och så vidare.

De tjänster man ännu inte tecknat sig för kan man i många fall starta direkt via appen, vilket får räknas som en fördel. En bugg hittar vi dock och den består i att textrutan vid inloggning döljs av knappsatsen i Iphoneappen så att man inte ser vad man skriver. Förhoppningsvis är den uppenbara missen redan korrigerad när du läser detta. Skulle man lista fler önskvärda förbättringar skulle snabbsaldo och pushnotiser vara saker som skulle lyfta den här över lag trevliga appen ytterligare.

Plus: Bra meny och översikt, brett tjänsteutbud

Minus: Saknar snabbsaldo och pushnotiser Danske Bank När vi för ett par år sedan började med det här återkommande testet av bankernas appar så var Danske Bank en riktig föregångare. Sedan dess har mycket utveckling skett, men då framförallt hos Danskes konkurrenter. Samtidigt har Danske Bank i stort sett stått helt stilla i utvecklingen på appfronten. De klagomål vi haft tidigare år kvarstår därför. Vi kan börja med inloggningen. När man som vi nu gör ett stort test av ett stort antal banker blir det väldigt många koddosor, engångskoder, nycklar och liknande att håla reda på. Idag känns det som huvuddelen av problemen är kopplade till just inloggningen på Danske Bank. Det är ett myller av tillfälliga koder, koddosor, pinkoder, lösenord, servicekoder, Esafeid och Esafekey. En del av detta är begreppsförvirring och en annan del är enbart väldigt krånglig. Onödigt krånglig, för här kan vi som hos övriga banker heller inte välja att logga in via förträffliga Mobilt Bank-ID.

Vidare möts vi när vi väl lyckats logga in av en meny som en av de sämsta i årets test. Tillgängliga valmöjligheter är precis som tidigare fördelade på två hjul som visas i varsin av de två startskärmarna. Texten i de här hjulen som Danske av konstig anledning valt att ha som menyer är skriven utmed hjulets kant, så man bara kan se ett val åt gången tydligt medan alla andra visas mer eller mindre upp- och ner. Förutom att det blir svårläst ligger alltså inte heller menyvalen på samma ställe. Det är lika idiotiskt som det låter och gör att all information man vill ha snabbt är gömd ett par steg in i appen. Bland funktionerna har Danske Bank i alla fall, glädjande nog, lagat sin inskanning av räkningar som nu fungerar tillfredställande.

Funktionsmässigt hittar vi en hel del tjänster. Vi kan som sagt betala räkningar men dessutom genomföra överföringar, handla med värdepapper samt hantera depå och se aktuella kurser. Det märks dock att appen inte är den mest moderna och ett exempel är att man när man ska bekräfta till exempel en räkningsbetalning måste ha med sig koddosan för att trycka in en bekräftelse och kunna godkänna uppdraget. Där skulle Mobilt Bank-ID kunna göra nytta och låta oss slippa ha med koddosan. Nytta skulle även en total omdesign av den här appen göra. 

Plus: Utförlig kontoinformation

Minus: Saknar mobilt Bank-ID, idiotisk meny Nordea Sveriges största bank är idag Nordea, men de har haft en minst sagt skakig resa på mobilsidan. De har aldrig imponerat i jämförelse med konkurrenterna och långsamma webblösningar tillsammans med en hel del tekniska problem har satt käppar i hjulen. Det här ska det vara slut med nu. Webbappen är ett minne blott och nu kan vi dessutom logga in med Mobilt Bank-ID. När vi startar appen tycks den dock sakna meny. Förklaringen är att de få tjänster som finns tillgängliga får plats i botten av skärmen. Det man kan göra är att betala och göra överföringar. Räkningsbetalningar fyller du antingen in manuellt, godkänner e-fakturor eller genom att skanna in med kameran i mobilen. Den senare funktionen läser dock inte in siffrorna som övriga bankers appar utan ska läsa in QR-koden som en del räkningar numera är utrustade med. Eftersom det är långt ifrån alla så hade vi dock föredragit i alla fall som ett komplement även en läsare som kan tolka sifferraderna alla räkningar är begåvade med.

När du lagt till en räkning ska den godkännas, alltså signeras och det kan du göra antingen med hjälp av din koddosa, eller med hjälp av Mobilt Bank-ID som förmodligen är att föredra.

Bland övriga funktioner i appen är det få som sticker ut, helt enkelt eftersom det finns så få funktioner tillgängliga. Du kan inte se snabbsaldo utan att logga in och den enda funktionen som sticker ut lite är möjligheten att lägga till favoritkonton (kompisar och familjemedlemmar kanske?) du ofta för över pengar till som små genvägar direkt i startskärmen efter inloggning.

Tidigare år har vi klagat på att man för att sköta en del ärenden kastades ur appen och kom till en mobil webbsida där man fick logga in på nytt. Den kritiken har Nordea svarat på i år genom att helt enkelt ta bort de tjänsterna vilket lämnar ytterst lite kvar. De tjänster som finns fungerar, men antalet tjänster är på tok för få.

Plus: Vi slipper webbappen

Minus: Tunt med tjänster, ingen OCR-skanning

Swedbank Precis som Nordea är Swedbank vi nu ska titta närmare på en av de fyra storbankerna. Det är inte mycket som de här bankerna har gemensamt. Man kan tycka att just storbankerna borde ha de resurser som krävs för att skapa förstklassiga mobilbanksappar men i så fall gäller det inte alla storbanker eftersom det snarare ofta är småbankerna som överraskar med innovativa mobiltjänster.

Swedbank klarar sig i alla fall bra. Här finns gott om unika tjänster. Snabbsaldofunktionen medför att det inte gör något att just saldot inte syns direkt när man loggat in. Menyn man kommer till är annars klassisk med ett rutnät av ikoner som visar vilka tjänster som finns tillgängliga. Rutnätet med nio platser låser ju in Swedbank en del om nya tjänster ska in, men som det är idag så fungerar det. Faktum är att Swedbank till och med känns som något av pionjärer. Ett exempel på det är pushnotiserna som kan påminna till exempel när en ny e-faktura kommit in. Det här kan verka som en enkel tjänst, men kräver väldigt mycket anpassningar bakom kulisserna, vilket troligen är anledningen till att få appar erbjuder det. 

En annan bra funktion hos Swedbank är det som kallas Utgiftskollen där dina inköp kategoriseras efter vilken typ av inköpsställe du handlat på. Uppgifterna används sedan för att hjälpa dig sätta upp en budget och se vart pengarna egentligen tar vägen varje månad. Föredömligt och något som annars brukar kräva en speciell app.

Det finns väldigt lite att klaga på i Swedbanks app. OCR-skanningen av räkningar som förra året var en akilleshäl fungerar nu felfritt och kombinerar dessutom vanlig siffertolkning med skanning av QR-kod de gånger sådan finns på räkningen. 

Ska jag peka på något område där Swedbanks app behöver förbättring är det förmodligen menyn som inte på bästa sätt åskådliggör alla de många tjänster som finns tillgängliga i appen.

Plus: Inköpskoll, pushnotiser, brett tjänsteutbud, snabbsaldo

Minus: Översikten SEB Storbanken SEB var ute tidigt med bank på internet och man är relativt kompetenta även bland mobilbanker. När man öppnar en mobilbanksapp och möts av en app som verkar sakna meny betyder det antingen att banken i fråga har mycket få tillgängliga tjänster eller att menyn är väldigt annorlunda utformad. I SEB:s app finns tillgängliga tjänster inte samlade på en plats på ett tydligt sätt och förklaringen i det här fallet är att endast de tjänster du tecknat dig för syns. Det är alltså först när du skaffat bankkort, bolån, sparkonto, lönekonto och så vidare som du ser alla möjligheter i appen. När vi startar appen och loggat in hamnar vi i listan över konton med saldo tydligt synligt. Eftersom just saldo är något av det vanligaste människor kollar i sin mobilbanksapp är ju det en bra start. Funktionen för att betala och göra överföringar är kombinerad och gömmer sig bakom en ikon föreställande en ikon med ett plus-tecken. Ett klick på den gör att du kan lägga till ett nytt uppdrag. Får du e-fakturor så ligger de redan klara, men du kan även mata in räkningar manuellt. Precis som bolån bara syns om du har bolån är även andra funktioner inaktiva om du inte har rätt tjänster påkopplade. Innan jag aktiverade betaltjänsten försökte jag till exempel betala räkningar, men blev utkastad ur formuläret och fick aldrig kamerafunktionen för att läsa in räkningar att fungera. När jag skaffat betaltjänsten så fungerade det dock felfritt. Inskanningen av räkningar går bra och när man ska mata in räkningar manuellt så slår appen automatiskt upp mottagaren vartefter man skriver mottagande kontonummer. Ett förklarande felmeddelande om att jag måste skaffa betaltjänsten hade dock varit bättre än den trial and error som nu skedde.

Om SEB hade en synlig struktur för alla tjänster man erbjuder i appen kunde det säkert locka oss användare att skaffa fler tjänster, men det finns ändå en logik i att visa endast det som respektive kund har tillgång till. 

Plus: Översikten med kommande händelser

Minus: Saknar snabbsaldo, otydlig meny Handelsbanken Som bank är Handelsbanken lite annorlunda eftersom de fortfarande har en tydlig profil där kontoren spelar en viktig roll tillsammans med personlig service. Det betyder dock inte att mobiltjänsterna är eftersatta. I Handelsbankens app kan man sedan en tid tillbaka använda Mobilt Bank-ID för att logga in och när det är gjort möts man av en klassisk meny med ett rutnät av ikoner.

I förra årets test lade vi märke till att Handelsbanken fräschat upp sin app och grundupplägget är fortfarande detsamma. Vi hittar det mesta man kan förvänta sig utan att Handelsbankens app för den skull direkt överträffar konkurrenterna. Man får till exempel inte snabb tillgång till sina saldon även om uppgifterna finns tillgängliga i appen dock ett par klick ner i strukturen.

Förutom saldo och kontoutdrag för dina konton kan du hantera dina betalkort, till exempel genom att spärra respektive öppna för internet- och utlandsköp. E-fakturor som kommer in till internetbanken hittar du så klart direkt i appen och där kan du godkänna de samt lägga in nya antingen manuellt eller genom att använda mobilens kamera och läsa in OCR-nummer och belopp. Tyvärr så måste man dock själv mata in kontonumret till mottagaren manuellt innan fotofunktionen aktiveras. Den svagheten är Handelsbanken ensamma om i det här sammanhanget och det extra manuella steget begränsar nyttan.

Intrycket av Handelsbankens app som helhet är att den fungerar och erbjuder relativt brett utbud av funktioner, men en mobilapp kan vara betydligt mer givande än så här. Det visar flera av konkurrenterna. 

Plus: Tydlig översikt

Minus: Inget snabbsaldo, begränsad OCR-skanning

ICA Banken Efter att ha övervunnit vad som verkat vara stora svårigheter har ICA Banken nu inloggning även via Mobilt Bank-ID. Det här har konkurrenterna länge erbjudit så det är inte något som direkt sätter ICA Banken i topposition, men i kombination med deras tjänster som redan förra året var förstklassiga är det en utmärkt utgångspunkt.

När man loggat in till ICA Bankens app möts man först av aktuellt saldo på sina konton och uppe till vänster ser man en bekant menyikon som samlar alla tjänster i den typ av meny som till exempel Google etablerat som standard i sina appar. Det är givetvis bra att inte varje app ska uppfinna hjulet på nytt och ett klick på menyikonen gör att menyn med logiska kategorier skjuter fram från sidan. Utöver att saldot är synligt direkt när du loggat in kan du aktivera snabbsaldo för ett förvalt konto så att det är synligt i appen direkt utan att du först måste logga in. Det här är ett av flera exempel på att ICA Banken anstränger sig för att erbjuda något extra, vilket givetvis är en förutsättning för att locka kunder från storbankerna.

ICA Bankens app känns inte bara välfylld med bra tjänster utan även hjälpsam och förtroendeingivande. Om du skulle stöta på något hinder kan du skicka ett säkert meddelande direkt till kundservice via appen.

Förutom att ha logiska kategorier i sin meny som gör det enkelt att hitta har de även samlat uppgifter under menyn Händelser där saker du behöver veta ska samlas smidigt på ett ställe, bland dessa avvisade betalningar.

När jag tittar på kontoöversikten så visas tidigare transaktioner och saldo på ett översiktligt sätt med såväl saldo som disponibelt belopp. Appen känns överlag snabb och modern och när jag startar den och loggat in kommer en påminnelse om det finns registrerade betalningar som jag behöver signera. 

E-fakturor som kommit in hamnar så klart i appen för godkännande och vill du registrera räkningar går det bra både manuellt och med kameran för att läsa av räkningens OCR-nummer och övriga uppgifter automatiskt.

ICA Banken är imponerande framsynt med tanke på att de rimligen har betydligt mindre resurser än storbankerna. Tydligt är dock att de har problem med den tekniska utvecklingen vilket visas inte minst genom att deras anslutning till Mobilt Bank ID tagit flera år. 

Plus: Logisk, bra översikt, snabbsaldo

Minus: Uppenbara utvecklingsproblem Nordnet I och med Nordnet får vi en nykomling i årets test av bankappar. Nordnet är något av en outsider, men här finns de grundläggande funktionerna. Förutom värdepappershandeln som givetvis är Nordnets huvudfokus kan du ha lönekonto här, du kan betala räkningar och göra vanliga överföringar till konton hos Nordnet eller i andra banker. I Nordnets app kan vi inte logga in med mobil Bank-ID trots att det går på företagets vanliga internettjänst. I mobilappen får vi istället logga in med hjälp av användarnamn och lösenord och då förvalda sådana som är så krångliga att man måste ha dem uppskrivna för att minnas. Väl inne i appen så är det som Nordnet kallar Banktjänster (överföringar och räkningsbetalningar) förpassade och samlade under en av totalt sex ikoner i appen. Funktionerna som erbjuds här är jämfört med övriga banker väldigt grundläggande. Du matar in de räkningar du vill betala helt manuellt och sedan, innan räkningarna kan betalas måste de signeras via en speciell sms-signering.

Det märks tydligt att Nordnet fokuserar på värdepappershandel och det ska mycket till innan du väljer Nordnet som huvudbank för det här är krångligt.

Plus: Fungerar acceptabelt

Minus: Ingen Bank-ID-inloggning

Mobilt tjänsteutbud

Det är skillnad på tjänster och tjänster, för mobilen ger nya möjligheter. I takt med att utvecklingen går framåt ställer vi så klart allt större krav på våra appar och bankappar är inget undantag. I mobilen förväntar vi oss att kunna göra i stort sett allt den vanliga internetbanken erbjuder, men även andra specialanpassade tjänster där mobilen är särskilt lämpad. Utöver tillgång till bankens tjänsteutbud är funktioner som utgiftskoll i form av kategorisering och visualisering av vart pengarna tar vägen ett extra plus.

Vinnare: ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, Swedbank 

Saldo och räkningar

Saldo hör till de funktioner vi som bankkunder använder mest i mobilapparna och betala räkningar är ju de flesta av oss tvungna att göra det med. Eftersom mobilen är så bra på detta till exempel i och med att du alltid har den med dig värderar vi dessa funktioner extra högt. E-fakturor direkt in i mobilbanken är en sak som ger pluspoäng, men det klarar de flesta av bankerna idag. Snabbsaldo utan att logga in i appen är en annan fördel vi värderar högt och en bra lösning för att mata in räkningar manuellt smäller högt även det.

Vinnare: Skandiabanken

Gränssnitt

I den här kategorin bedömer vi hu lättanvänd respektive app är och här är skillnaderna apparna emellan rätt stora. Det som vi premierar är snabb och enkel tillgång till de tjänster vi är många som använder mest, en tydlig översikt så att man kan se alla tillgängliga tjänster på ett enkelt sätt och över lag smidiga funktioner. I den här kategorin är det främst två banker som utmärker sig och det är Länsförsäkringar Bank och ICA Banken. Deras menyupplägg liknar det upplägg som blivit standard i många informationstunga appar. Det kombinerar möjligheten till översikt med flexibiliteten det innebär att lägga till flera funktioner i framtiden. ICA utnyttjar även detta till att visa aktuell information innan inloggning, vilket ytterligare visar på flexibiliteten i upplägget.

Vinnare: ICA Banken

Användarupplevelse

I kategorin för användarupplevelse tar vi hänsyn till inte bara helhetsintrycket utan även hur enkelt det är att komma igång, hur säkerhetslösningarna fungerar och hur väl bankerna integrerat sina tjänster i appen. Mobiltelefonen med sina unika egenskaper ger banktjänster stor potential och de som utnyttjar de möjligheterna är och också de som tar hem flest poäng i den här kategorin. ICA är ensamma om att erbjuda möjligheten att skicka säkra meddelanden med frågor direkt till kundtjänst och få svar direkt i appen.

Vinnare: ICA Banken

Vinnare: ICA Banken

Redan när vi testade bankapparna för ett år sedan visade ICA Banken omfattande förbättringar. När man nu sent omsider även lyckats lansera Mobilt Bank ID som inloggning och erbjuder en ännu mer finslipad helhetsupplevelse i appen så tar man sig upp i topp. Snabbsaldo och pushnotiser är funktioner som få banker integrerat i sina appar, men som ger ett tydligt mervärde. ICA får också många pluspoäng för ett genomtänkt gränssnitt som kombinerar framsynthet med det förtroende och seriösa tilltal man ändå vill känna i en app som hanterar dina pengar.

Klicka på bilden för att se den i större format
Klicka på bilden för att se den i större format