Den som inte provat tror kanske att bankärenden i mobilen är krångliga och att det är svårt att sköta sin ekonomi i mobilens lilla skärm. Någon kanske dessutom har funderingar kring hur säkerheten fungerar. Visst är det en hel del skillnader på de olika bankernas mobila tjänster, det är ju det som är anledningen till att vi gör det här testet, men överlag så är mobiltelefonen ett alldeles utmärkt sätt att se status på sina konton, hantera sina betalkort och inte minst betala räkningarna. Det är nog inte många som genuint tycker om att sätta sig och betala månadens räkningar, det är liksom något nödvändigt ont och inget man gärna lägger mycket tid på. Just därför är mobilen ett strålande sätt att spara tid och göra många bankärenden betydligt snabbare och enklare än på datorn. Mobilen gör att du enkelt kan komma igång eftersom inloggningen i appen numera med Mobilt Bank ID inte alls är så krånglig med dosor och engångskoder som det tidigare kunnat vara. Dessutom får du e-fakturor direkt in i mobilbanken och det enda du behöver göra är att godkänna det som redan finns där. Har du en pappersräkning du vill betala kan kameran i mobilen läsa in siffrorna så att du manuellt slipper mata in de där långa raderna av siffror. Prova helt enkelt att göra bankärenden i mobilen om du inte gjort det. Och läs det här testet för att se vilka banker du helst bör undvika om du ska göra dina bankärenden snabbt, enkelt och smidigt.
Forex Bank
Låt oss börja testet genom att kolla in något av en outsider. Forex känner nog de flesta av oss till som ett företag för valutaväxling, men numera är de även en bank, kanske som en reaktion på att allt fler av oss använder kortbetalningar även på utlandsresan och därmed är mindre beroende av att ha utländsk valuta med oss på resan. När Forex nu är en riktig bank med allt vad det innebär behövs så klart även en app. Riktiga banker förväntar vi oss riktiga appar av men jämfört med andra banker är fortfarande Forex app och säkerhetslösningar lite udda. Som kund i Forex Bank får du en liten dosa som är liten nog att ha på nyckelknippan. Den har bara en knapp och den serverar engångskoder på den lilla svartvita skärmen. Den använder du för att bekräfta till exempel en räkningsbetalning, men inloggning i själva appen sker med endast en fyrsiffrig pinkod.
Det är tydligt att Forex app är en webbsida inbakad i en app, vilket gör att den inte kan dra nytta av mobilens kamera för att t.ex. läsa in räkningar. Man märker även att appen i vissa fall är långsam när vi måste vänta på att sidan ska laddas. Värst är dock strukturen som gör att det är svårt att hitta. Det finns ingen tydlig översikt och flera olika menyer utan tydlig relation till varandra blandar mobilbankens tjänster huller om buller. Hemknappen visar till exempel ingen översikt över vilka tjänster som finns, men däremot när man trycker på “Mer…” längst ner på sidan finns en översikt som dock inte följer med när man navigerar runt i appen. I skapandet av den här appen verkar ingen strukturerat innehållet utan det mesta känns mer eller mindre slumpmässigt integrerat.
Med detta sagt erbjuds de flesta tjänster man kan förvänta sig. Jag kan göra överföringar till andra konton i Forex och i andra banker, betala räkningar och så klart se saldo, kommande betalningar och hantera regionspärr på betalkortet. Den finslipning som andra banker ägnat sig åt i sina appar saknas dock helt här. Det krävs ofta flera klick och översikten är som sagt klart bristande. Appen fungerar, men är en tydlig källa till frustration. Vi saknar stöd för e-faktura, tydligare ekonomisk översikt och en hel del annat.
Plus: Acceptabelt tjänsteutbud
Annons
Hos Skandias Iphoneapp hittar vi nu istället en startskärm med två till synes identiska knappar för att logga in med till synes identisk funktion. Varför kan man fråga sig. Androidversionen är marginellt bättre. När vi sedan loggat in med antingen fyrsiffrig kod eller mobilt bank-id möts vi av en annorlunda banktjänst. Annorlunda i sig behöver inte vara dåligt, men inlärningströskeln blir onödigt hög och eftersom många tjänster finns tillgängliga helt inkonsekvent på flera olika ställen blir det svårt att lära sig hitta i appen.
Annons
Funktionsmässigt så ligger dock Skandia bra till om du hittar de tjänster som finns. Vi har inte bara snabbsaldo så du kan se kontostatus utan att behöva logga in. Du kan även göra överföringar till föranmälda konton på liknande sätt utan att logga in, men funktionen är förvirrande. För att vägleda men samtidigt inte avslöja för mycket måste du skapa symboler istället för att visa kontonummer och namn i klartext. Det förtar hela den tänkta fördelen och det går enklare att faktiskt logga in för att göra sina ärenden där man kan se uppgifterna i klartext. Inne i appen visar Android-versionen översikt lite bättre än Iphone-appen som till viss del döljer tillgängliga menyval av någon konstig anledning. Bland funktionerna finns hur som helst överföringar på ett enkelt sätt samt räkningsbetalningar antingen genom att fylla i uppgifterna eller genom att kameran i mobilen får läsa av räkningen, vilket fungerar bra. Vi kan även hantera kort, sparande och pension för att nämna något. Någon vinst blir det dock inte för Skandia i år. Istället får en annan bank ta över tronen.
Plus: Bra tjänsteutbud
Minus: Väldigt rörig och svåranvänd
När du betalar räkningar med appen från Länsförsäkringar finns stöd för e-faktura liksom möjlighet att mata in räkningens uppgifter manuellt och skanna med hjälp av mobilkameran på ett problemfritt sätt. I appen finns även de flesta andra användbara tjänster man kan behöva på plats, bland dessa lån, fonder, aktier och så vidare.
De tjänster man ännu inte tecknat sig för kan man i många fall starta direkt via appen, vilket får räknas som en fördel. En bugg hittar vi dock och den består i att textrutan vid inloggning döljs av knappsatsen i Iphoneappen så att man inte ser vad man skriver. Förhoppningsvis är den uppenbara missen redan korrigerad när du läser detta. Skulle man lista fler önskvärda förbättringar skulle snabbsaldo och pushnotiser vara saker som skulle lyfta den här över lag trevliga appen ytterligare.
Plus: Bra meny och översikt, brett tjänsteutbud
Vidare möts vi när vi väl lyckats logga in av en meny som en av de sämsta i årets test. Tillgängliga valmöjligheter är precis som tidigare fördelade på två hjul som visas i varsin av de två startskärmarna. Texten i de här hjulen som Danske av konstig anledning valt att ha som menyer är skriven utmed hjulets kant, så man bara kan se ett val åt gången tydligt medan alla andra visas mer eller mindre upp- och ner. Förutom att det blir svårläst ligger alltså inte heller menyvalen på samma ställe. Det är lika idiotiskt som det låter och gör att all information man vill ha snabbt är gömd ett par steg in i appen. Bland funktionerna har Danske Bank i alla fall, glädjande nog, lagat sin inskanning av räkningar som nu fungerar tillfredställande.
Funktionsmässigt hittar vi en hel del tjänster. Vi kan som sagt betala räkningar men dessutom genomföra överföringar, handla med värdepapper samt hantera depå och se aktuella kurser. Det märks dock att appen inte är den mest moderna och ett exempel är att man när man ska bekräfta till exempel en räkningsbetalning måste ha med sig koddosan för att trycka in en bekräftelse och kunna godkänna uppdraget. Där skulle Mobilt Bank-ID kunna göra nytta och låta oss slippa ha med koddosan. Nytta skulle även en total omdesign av den här appen göra.
Plus: Utförlig kontoinformation
När du lagt till en räkning ska den godkännas, alltså signeras och det kan du göra antingen med hjälp av din koddosa, eller med hjälp av Mobilt Bank-ID som förmodligen är att föredra.
Bland övriga funktioner i appen är det få som sticker ut, helt enkelt eftersom det finns så få funktioner tillgängliga. Du kan inte se snabbsaldo utan att logga in och den enda funktionen som sticker ut lite är möjligheten att lägga till favoritkonton (kompisar och familjemedlemmar kanske?) du ofta för över pengar till som små genvägar direkt i startskärmen efter inloggning.
Tidigare år har vi klagat på att man för att sköta en del ärenden kastades ur appen och kom till en mobil webbsida där man fick logga in på nytt. Den kritiken har Nordea svarat på i år genom att helt enkelt ta bort de tjänsterna vilket lämnar ytterst lite kvar. De tjänster som finns fungerar, men antalet tjänster är på tok för få.
Plus: Vi slipper webbappen
Minus: Tunt med tjänster, ingen OCR-skanning
Swedbank klarar sig i alla fall bra. Här finns gott om unika tjänster. Snabbsaldofunktionen medför att det inte gör något att just saldot inte syns direkt när man loggat in. Menyn man kommer till är annars klassisk med ett rutnät av ikoner som visar vilka tjänster som finns tillgängliga. Rutnätet med nio platser låser ju in Swedbank en del om nya tjänster ska in, men som det är idag så fungerar det. Faktum är att Swedbank till och med känns som något av pionjärer. Ett exempel på det är pushnotiserna som kan påminna till exempel när en ny e-faktura kommit in. Det här kan verka som en enkel tjänst, men kräver väldigt mycket anpassningar bakom kulisserna, vilket troligen är anledningen till att få appar erbjuder det.
En annan bra funktion hos Swedbank är det som kallas Utgiftskollen där dina inköp kategoriseras efter vilken typ av inköpsställe du handlat på. Uppgifterna används sedan för att hjälpa dig sätta upp en budget och se vart pengarna egentligen tar vägen varje månad. Föredömligt och något som annars brukar kräva en speciell app.
Det finns väldigt lite att klaga på i Swedbanks app. OCR-skanningen av räkningar som förra året var en akilleshäl fungerar nu felfritt och kombinerar dessutom vanlig siffertolkning med skanning av QR-kod de gånger sådan finns på räkningen.
Ska jag peka på något område där Swedbanks app behöver förbättring är det förmodligen menyn som inte på bästa sätt åskådliggör alla de många tjänster som finns tillgängliga i appen.
Om SEB hade en synlig struktur för alla tjänster man erbjuder i appen kunde det säkert locka oss användare att skaffa fler tjänster, men det finns ändå en logik i att visa endast det som respektive kund har tillgång till.
Plus: Översikten med kommande händelser
I förra årets test lade vi märke till att Handelsbanken fräschat upp sin app och grundupplägget är fortfarande detsamma. Vi hittar det mesta man kan förvänta sig utan att Handelsbankens app för den skull direkt överträffar konkurrenterna. Man får till exempel inte snabb tillgång till sina saldon även om uppgifterna finns tillgängliga i appen dock ett par klick ner i strukturen.
Förutom saldo och kontoutdrag för dina konton kan du hantera dina betalkort, till exempel genom att spärra respektive öppna för internet- och utlandsköp. E-fakturor som kommer in till internetbanken hittar du så klart direkt i appen och där kan du godkänna de samt lägga in nya antingen manuellt eller genom att använda mobilens kamera och läsa in OCR-nummer och belopp. Tyvärr så måste man dock själv mata in kontonumret till mottagaren manuellt innan fotofunktionen aktiveras. Den svagheten är Handelsbanken ensamma om i det här sammanhanget och det extra manuella steget begränsar nyttan.
Intrycket av Handelsbankens app som helhet är att den fungerar och erbjuder relativt brett utbud av funktioner, men en mobilapp kan vara betydligt mer givande än så här. Det visar flera av konkurrenterna.
Plus: Tydlig översikt
Minus: Inget snabbsaldo, begränsad OCR-skanning
När man loggat in till ICA Bankens app möts man först av aktuellt saldo på sina konton och uppe till vänster ser man en bekant menyikon som samlar alla tjänster i den typ av meny som till exempel Google etablerat som standard i sina appar. Det är givetvis bra att inte varje app ska uppfinna hjulet på nytt och ett klick på menyikonen gör att menyn med logiska kategorier skjuter fram från sidan. Utöver att saldot är synligt direkt när du loggat in kan du aktivera snabbsaldo för ett förvalt konto så att det är synligt i appen direkt utan att du först måste logga in. Det här är ett av flera exempel på att ICA Banken anstränger sig för att erbjuda något extra, vilket givetvis är en förutsättning för att locka kunder från storbankerna.
ICA Bankens app känns inte bara välfylld med bra tjänster utan även hjälpsam och förtroendeingivande. Om du skulle stöta på något hinder kan du skicka ett säkert meddelande direkt till kundservice via appen.
Förutom att ha logiska kategorier i sin meny som gör det enkelt att hitta har de även samlat uppgifter under menyn Händelser där saker du behöver veta ska samlas smidigt på ett ställe, bland dessa avvisade betalningar.
När jag tittar på kontoöversikten så visas tidigare transaktioner och saldo på ett översiktligt sätt med såväl saldo som disponibelt belopp. Appen känns överlag snabb och modern och när jag startar den och loggat in kommer en påminnelse om det finns registrerade betalningar som jag behöver signera.
E-fakturor som kommit in hamnar så klart i appen för godkännande och vill du registrera räkningar går det bra både manuellt och med kameran för att läsa av räkningens OCR-nummer och övriga uppgifter automatiskt.
ICA Banken är imponerande framsynt med tanke på att de rimligen har betydligt mindre resurser än storbankerna. Tydligt är dock att de har problem med den tekniska utvecklingen vilket visas inte minst genom att deras anslutning till Mobilt Bank ID tagit flera år.
Plus: Logisk, bra översikt, snabbsaldo
Det märks tydligt att Nordnet fokuserar på värdepappershandel och det ska mycket till innan du väljer Nordnet som huvudbank för det här är krångligt.
Plus: Fungerar acceptabelt
Minus: Ingen Bank-ID-inloggning
Mobilt tjänsteutbud
Det är skillnad på tjänster och tjänster, för mobilen ger nya möjligheter. I takt med att utvecklingen går framåt ställer vi så klart allt större krav på våra appar och bankappar är inget undantag. I mobilen förväntar vi oss att kunna göra i stort sett allt den vanliga internetbanken erbjuder, men även andra specialanpassade tjänster där mobilen är särskilt lämpad. Utöver tillgång till bankens tjänsteutbud är funktioner som utgiftskoll i form av kategorisering och visualisering av vart pengarna tar vägen ett extra plus.
Vinnare: ICA Banken, Länsförsäkringar Bank, Swedbank
Saldo och räkningar
Saldo hör till de funktioner vi som bankkunder använder mest i mobilapparna och betala räkningar är ju de flesta av oss tvungna att göra det med. Eftersom mobilen är så bra på detta till exempel i och med att du alltid har den med dig värderar vi dessa funktioner extra högt. E-fakturor direkt in i mobilbanken är en sak som ger pluspoäng, men det klarar de flesta av bankerna idag. Snabbsaldo utan att logga in i appen är en annan fördel vi värderar högt och en bra lösning för att mata in räkningar manuellt smäller högt även det.
Vinnare: Skandiabanken
Gränssnitt
I den här kategorin bedömer vi hu lättanvänd respektive app är och här är skillnaderna apparna emellan rätt stora. Det som vi premierar är snabb och enkel tillgång till de tjänster vi är många som använder mest, en tydlig översikt så att man kan se alla tillgängliga tjänster på ett enkelt sätt och över lag smidiga funktioner. I den här kategorin är det främst två banker som utmärker sig och det är Länsförsäkringar Bank och ICA Banken. Deras menyupplägg liknar det upplägg som blivit standard i många informationstunga appar. Det kombinerar möjligheten till översikt med flexibiliteten det innebär att lägga till flera funktioner i framtiden. ICA utnyttjar även detta till att visa aktuell information innan inloggning, vilket ytterligare visar på flexibiliteten i upplägget.
Vinnare: ICA Banken
Användarupplevelse
I kategorin för användarupplevelse tar vi hänsyn till inte bara helhetsintrycket utan även hur enkelt det är att komma igång, hur säkerhetslösningarna fungerar och hur väl bankerna integrerat sina tjänster i appen. Mobiltelefonen med sina unika egenskaper ger banktjänster stor potential och de som utnyttjar de möjligheterna är och också de som tar hem flest poäng i den här kategorin. ICA är ensamma om att erbjuda möjligheten att skicka säkra meddelanden med frågor direkt till kundtjänst och få svar direkt i appen.
Vinnare: ICA Banken
Vinnare: ICA Banken
Redan när vi testade bankapparna för ett år sedan visade ICA Banken omfattande förbättringar. När man nu sent omsider även lyckats lansera Mobilt Bank ID som inloggning och erbjuder en ännu mer finslipad helhetsupplevelse i appen så tar man sig upp i topp. Snabbsaldo och pushnotiser är funktioner som få banker integrerat i sina appar, men som ger ett tydligt mervärde. ICA får också många pluspoäng för ett genomtänkt gränssnitt som kombinerar framsynthet med det förtroende och seriösa tilltal man ändå vill känna i en app som hanterar dina pengar.