Del 1: Fysiska butiker

Stort test av återförsäljare i butik

Bästa priset, bästa urvalet eller bästa servicen? Vi har undersökt både webb-butiker och fysiska mobilbutiker för att se vilka som är bäst. Idag går vi igenom de fysiska butikerna.

Publicerad Senast uppdaterad

Att jämföra webbutiker och fysiska butiker är som att jämföra äpplen och päron. I en fysisk butik får du prata med en säljare ansikte mot ansikte och du får känna på telefonerna på riktigt, se hur de ser ut i verkligheten och inte bara på bild, och känna hur de ligger i handen. I en webbutik får du i stället översikt över alla fakta och kan jämföra dem mellan olika modeller, och du kan snabbt och enkelt jämföra priser mellan olika butiker, detta i den lugna och avstressande situation du själv väljer.

Vi har därför inte heller jämfört dem med varandra utan i stället utfört två tester med olika kriterier, ett för webbutiker och ett för fysiska butiker. Vi börjar med de fysiska butikerna. Idag går vi igenom de fysiska butikerna, medan du kan läsa om webbutikerna på måndag. Fysiska butiker Det finns också många fördelar med att köpa mobilen »över disk« – personlig service, omedelbar leverans och möjligheten att själv testa mobilerna sida vid sida. Vi har besökt 11 olika butikskedjor – de stora elektronikvaruhusen, operatörernas butiker och de oberoende kedjorna – och utsatt butikssäljarna för samma frågebatteri som webbutikerna. Elgiganten Elgiganten flyttar fram sina positioner när det gäller mobiler. Förra året noterade vi att mobilerna fått större yta i butikerna. Nu har sortimentet minskat något i absoluta tal, men Elgiganten har det i genomsnitt största sortimentet bland butikerna vi besökt och nästan alla mobiler hos Elgiganten är fungerande exemplar. Sortimentet känns uppdaterat och har en bredd med allt från riktigt billiga lurar till de senaste flaggskeppen. Elgiganten håller en hög nivå när det gäller kunskap och bemötande. Några av de mer specialiserade kedjorna klarar sig bättre, men Elgiganten är bäst bland elektronikvaruhusen. På några ställen är dock personalen väldigt säljinriktad och för även in samtalet på produkter som vi inte alls frågat efter – som försäkringar och elavtal. + Stort sortiment Bra kunskapsnivå och bemötande - Missar ibland att lyssna på kunden Media Markt Media Markt har minskat sortimentsstorleken jämfört med förra årets besöksrunda. Då hittade vi över 100 olika modeller i de flesta butiker – i år spänner intervallet från 30 upp till 95 som bäst. Ibland känns det lite utplockat. Flera platser i hyllorna gapar tomma och andra upptas av äldre, och lite udda, modeller. En nyhet för i år är att vi träffar på personal från mobiloperatörer i butikerna. Ibland får vi vänta länge på hjälp hos Media Markt och då är det frustrerande att erfara att personen bara vill sälja abonnemang och att man måste fråga en »röd tröja« för att få hjälp med att hitta rätt mobil. Nivån på både kunskap och bemötande är ojämn. Vi får bra förklaringar – dock blandat med vissa felaktiga påståenden. + Stort sortiment och väl tilltagna ytor - Ojämn kunskapsnivå
Mobilizera Vill du testa olika mobiler innan du bestämmer dig – välj en annan butik. Hos Mobilizera finns bara attrapper utställda och testmöjligheterna begränsar sig till de mobiler säljarna själva råkar använda. De minsta butikerna består bara av en disk och de riktiga mobilerna finns i sina kartonger på lagret. Tillbehörssortimentet – främst musiklurar och fodral – är bättre. Vi upplever vid flera tillfällen att personalen inte lyssnar på våra önskemål, utan hellre pratar om sina egna favoritmobiler. Kunskapsnivån ligger i bottenskiktet. Vi får i huvudsak ytliga svar både på teknik- och tjänstefrågor och påståenden som inte håller för en följdfråga. + Säljer de flesta stora märken och operatörer - Små möjligheter att testa mobiler Phone Family Phone Familys butiker skiljer sig från övriga kedjor genom att de sällan har en egen lokal, utan packar upp hela verksamheten inför varje arbetsdag på öppna ytor i gallerior eller inne i andra butiker. Utbudet består av 10–20 olika mobiler med fokus på premium och mellanklass. Servicenivån har klättrat upp till fullt godkända betyg. Phone Family är fortfarande ensamma om att använda sig av inkastare för att locka kunder, men väl där går det att få bra svar på frågor även om man inte är redo att göra affär direkt. Vi får utmärkta redogörelser för NFC-tekniken och tips kring dataförbrukning i Spotify. + Möjlighet att testa de senaste mobilerna - Stökig miljö Phone House Phone House är den enda kedjan som kombinerar ett stort antal centralt belägna butiker med försäljning av abonnemang från samtliga operatörer. Phone House klarar att snabbt ge en bra översikt av vilka abonnemang som möter våra krav och de viktigaste skillnaderna mellan de olika operatörernas erbjudanden. Även de tekniska kunskaperna är bra. Säljaren avslutar en utläggning om smartklockor med att – helt korrekt – säga att Samsungs klockor med lite »fixande och trixande« kan fås att fungera med andra märken. + Bästa kunskapsnivån Bra råd om abonnemang - Få fungerande mobiler i butik
Siba Idag finns i genomsnitt 40 fungerande mobiler att botanisera bland hos Siba. Kunskapsnivån är ojämn, men bättre än genomsnittet för samtliga kedjor. Några säljare briljerar med bra kunskaper både när det gäller teknik och innehållet i de olika dataabonnemangen, men det bjuds också på ett antal märkliga generaliseringar – till exempel att betalappar på Iphone är helt gratis i Google Play eller att optisk bildstabilisering inte innebär några fördelar. + God kunskapsnivå - Minst sortiment bland elektronikvaruhusen Teknikmagasinet Det är lätt att missa att det faktiskt bedrivs försäljning av mobiltelefoner hos Teknikmagasinet. Butiken är fylld av alla möjliga sorters prylar och i de fall det finns en utställning av mobiler handlar det om ett fåtal attrapper – ofta äldre modeller. Undantaget är en butik där det finns en fungerande Samsung Galaxy S5 vid disken. Personalen hos Teknikmagasinet är i nästan samtliga fall väldigt hjälpsam och engagerad, men kunskapsnivån ligger under genomsnittet. En skillnad mot många andra butiker är dock att säljarna hellre erkänner kunskapsluckorna än spekulerar fritt. En säljare hade varken hört talas om smartklockor eller NFC, men kunde efter ett snabbt besök på lagret visa upp både klockor och taggar som vi fick titta närmare på. I några butiker finns även kunskaperna på plats, men de är tyvärr få. + Bra bemötande Engagerad personal - Ingen möjlighet att testa själv Varierande kunskapsnivå Tele2 I flera butiker finns mobilerna monterade fem och fem runt surfplattor där man kan trycka fram aktuella erbjudanden. Tele2 brukar ligga i topp bland operatörerna när det gäller kunskaperna, men i år landar det på en mer genomsnittlig nivå. Vi gillar dock den självkritik som en säljare ger uttryck för – »4G är något som operatörerna hittat på för att kunna ta mer betalt«. Samtidigt förekommer några mindre eleganta försök till merförsäljning. Vi hör en kund som blir uppmanad att köpa ett fodral till Iphone 6 med motiveringen att »annars kommer kameran att gå sönder helt«. + Tydlig prisinformation - Små butiker.
Telenor Butikerna är rymliga med bra urval av produkter. Kunskapsnivån är bra. Telenor har koll både på mobilerna i butiken och på sitt eget tjänsteutbud. Undantaget är en säljare som hävdar att apputbudet är lika stort för Iphone och Windows. Bemötandet får en lägre genomsnittspoäng och det varierar stort från butik till butik. Problemet är ofta att bemanningen är låg i förhållande till butikens storlek så att säljarna ger ett stressat intryck när frågorna kräver mer och kön växer. + Bra sortiment Hög kunskapsnivå - Varierande bemötande Telia Många kunder är, liksom vi, väldigt frågvisa så man kan få vänta en stund nästan oavsett tid på dagen. När det gäller kunskaperna hamnar Telia på en låg genomsnittsnivå – ungefär samma poäng som Teknikmagasinet. De största bristerna gäller tekniska frågor. En säljare vi möter har aldrig hört talas om NFC och lyckas inte svara på vilka mobiler som har funktionen trots tillgång till en dator med produktkatalogen. På andra ställen överdrivs egenskaperna och vattenskyddade mobiler presenteras som helt vattentäta. När det gäller abonnemangen levererar Telia däremot tydliga svar. Undantaget är när vi frågar om Spotify. Säljaren tycker det är väldigt viktigt att man ska beställa tjänsten via Telia för att få rabatt, men har inga argument för det. + Påkostade butiker Bra sortiment - Låg kunskapsnivå Tre Tre har det minsta sortimentet bland operatörerna – både ute i butikerna och när man frågar vilka lurar som är möjliga att beställa hem. Tre har blivit bättre på prisinformationen och det står ofta även kontantkortspris på mobilerna. Precis som hos Telia ligger tyngdpunkten på de egna tjänsterna när vi testar kunskapsnivån. Tre klarar sig dock bra även på de tekniska frågorna och hamnar på en andraplacering bland operatörerna efter Telenor. Bemötandet är bra – man behöver sällan vänta länge på service och säljarna antecknar ofta, självmant de viktigaste priserna och produktegenskaperna på en lapp åt oss. + Bra kunskaper - Begränsat sortiment

Vinnare Årets butikskedja: Phone House

Phone House har ryckt upp sig rejält kunskapsmässigt och ligger bra till även när det gäller bemötandet. Det finns inte alltid så många olika fungerande telefoner exponerade ute i butikerna, men det totala sortimentet är stort och kedjan kan paketera mobilerna med abonnemang från alla operatörer. 

Butiker i testet

Elgiganten
Media Markt
Mobilizera
Phone Family
Phone House
Siba
Teknikmagasinet
Tele2
Telenor
Telia
Tre

Frågorna vi ställde

Våra frågor kräver att säljaren har koll både på sortimentet och på hur olika mobiler och system fungerar. För att inte verka så frågvisa att det väcker misstankar ställde vi aldrig alla frågor vid ett och samma besök, men varje butikskedja har fått flera chanser att besvara samtliga frågor.

1. Jag funderar på en Nokia Lumia, hur står de sig mot Iphone och Samsung Galaxy?

2. Kan jag använda mobilen för att koppla upp min surfplatta mot internet eller behöver jag ett SIM-kort i surfplattan?

3. Är det någon skillnad i vattentålighet mellan Galaxy S5 och Xperia Z2 och Z3? Tål de stötar också? Tål Iphone också vatten?

4. Vad är NFC för något och vad kan det användas till? Vilka tillverkare har NFC i sina mobiler?

5. Hur mycket datapott behöver jag till mitt abonnemang med en smart­phone? Och om jag lyssnar på Spotify?

6. Vilken mobil skulle ni rekommendera om man vill ha riktigt bra kamera?

7. Vad är retinaskärm? Finns det någon annan telefon än Iphone som har retinaskärm?

8. Vad är smarta klockor för någonting? Vad har man dem till? Finns det någon smart klocka ni skulle rekommendera?