Spel, underhållning, foto och solglasögon

Snapchats nya AR-glasögon Spectacles: Våra första intryck

Snaps reklambild ger en rättvis bild av vad du faktiskt ser i glasögonen.

Snapchat har släppt sina nya AR-glasögon. Vi har testat.

Publicerad Senast uppdaterad

Med Apple, Google och Samsung i hasorna passar Snapchat på att släppa sina nya glasögon Spectacles, denna gång i en version med AR.

Nya Spectacles är inte Snaps första glasögon utan de senaste i en lång serie. Den första versionen av Spectacles var solglasögon med en kamera som gjorde att du både kunde filma och ta stillbilder som sedan kunde delas i Snapchat-appen. Senare generationer av glasögonen fick dubbla kameror så du kunde filma i 3D och titta på resultatet i VR. 

Nya Spectacles med AR är något helt nytt, men visar samtidigt att Snap tar med sig mycket erfarenhet till den nya produkten. Snap Spectacles är ett par glasögon där du har en skärm framför vardera. Det gör att Spectacles är ett par solglasögon, men att du samtidigt kan lägga på ett lager med förstärkt verklighet. Och du kan fortfarande filma och ta bilder med glasögonen.

Snap är etablerade inom AR i form av sin vanliga mobilapp och har länge och flitigt byggt många av upplevelserna där på just AR. Det handlar om allt från olika ansiktsmasker till effekten där du kräks en regnbåge till  reklamkampanjer där du kan prova olika företags glasögon, kläder eller accessoarer. På det här sättet är alltså ett par glasögon med AR inte ett så stort steg för Snap.

I glasögonen ser du AR-vyn i en ruta i form som en mobiltelefonskärm, i mitten av synfältet. Ingen hel vy över hela synfältet alltså. Snaps reklambild ger en rättvis bild av vad du faktiskt ser.

Snaps reklambild ger en rättvis bild av vad du faktiskt ser i glasögonen.

Du kan få AR-innehåll pålagt verkligheten och du kan interagera, spela spel och annat genom att svepa på en pekplatta på sidan av glasögonen samt genom att trycka med händerna i luften på objekt i AR-världen. Glasögonen känner alltså igen dina händer och ser vad de gör. När vi testade blev glasögonen överhettade snabbt och visade ett varningsmeddelande. Den version av Spectacles som vi testar är inte till salu utan Snap ger bara bort dom till några utvalda av de kreatörer som är mest populära på Snapchat. När jag frågar om prislappen får jag bara svaret att de är dyra, men eftersom de inte säljs har de alltså ingen officiell prislapp.

När jag först får testa glasögonen placeras de växter som effekten lägger på verkligheten fel, så att de växer vad som ser ut som två meter under golvnivå. Tittar jag upp så ser jag fjärilar som flyger omkring i något av ett guldregn och när jag sträcker ut min hand i luften kommer det en gul fjäril och sätter sig i min handflata. När jag kniper ihop handen för att på något sätt försöka interagera med fjärilen så försvinner den dock.

Du kan styra upplevelsen via en pekplatta på sidan samt två knappar och genom att sträcka fram händerna i luften och peka på knappar eller andra element i den virtuella världen.

När du inte använder AR kan glasögonen användas som vanliga solglasögon och du kan ta kort och spela in video både omgivningen utan VR och de VR-upplevelser du ser.

Inte så färdiga

Det är efter att ha testat nya Snap Spectacles tydligt att det handlar om en prototyp och inte något som passar för en bred lansering, egentligen oavsett prislapp. Överhettning och batteritid visar stora möjligheter till förbättringar, men framförallt att AR-vyn bara täcker en ruta i mitten och inte hela synfältet. 

Samtidigt som Snapchat med den tydliga kopplingen mellan sina glasögon och sin app inte riktigt ska se Google, Samsung och Apple som direkta konkurrenter är det knappast en slump att vi får prova glasögonen just nu, strax innan Apple lanserar sina glasögon med AR. Snap har en stark position inom AR och den vill de befästa.

När Apple släpper sitt headset och Samsung sitt får vi se hur färdiga de är och om Snap behåller sitt försprång. Mycket tyder ju på att såväl Apple som Google släpper headset som även de inte kommer säljas direkt initialt utan mer är ämnade för utvecklare som ska skapa upplevelser för den nya tekniken. Först framåt slutet av året lär därför vi konsumenter kunna ta del av den nya generationen AR-headset.