Sonys tidigare klockor har använt bolagets egna operativsystem, men nu i och med lanseringen av Smartwatch 3 är det Googles system Android Wear som gäller. Vi har träffat Sophie Herschtel Keldsen som arbetat med wearables inom Sony och Sony Ericsson sedan 2007 och är globalt ansvarig för klockan på Sony. Det är framförallt tre saker som hon tycker att Sony lärt sig och kunnat ta med till den nya klockan Smartwatch 3.
Tre lärdomar Först är det möjligheten att se på skärmen tydligt oavsett yttre förutsättningar. Det ska alltså gå att se skärmen bra även i direkt solljus. Den andra egenskapen som efterfrågats och som Smartwatch 3 erbjuder är möjligheten att ladda med en vanlig micro-usb-kabel. Många andra klockor kräver ju en speciell dockningsstation.
– Det har varit ett tydligt önskemål och en micro-usb-laddare finns ju ofta till hands eftersom det är en så utbredd standard, säger hon.
Annons
Den tredje efterfrågade egenskapen är möjligheten att använda klockan för löprundan utan att ha telefonen med sig, vilket i Smartwatch 3 är möjligt tack vare att den har inbyggd gps.
Annons
– GPS:en i klockan gör att du kan jogga och få rundan sparad utan att du behöver ta med dig telefonen. Den här funktionen är beroende av vilken app du använder och funktionen stöds både av Googles eget Mytracks och av appen Ifit.
Lika och olika I Android Wear erbjuder alla tillverkare samma gränssnitt, så det ser likadant ut oavsett om du använder en klocka från Motorola, LG eller Sony. Det som dock kan skilja är att respektive tillverkare lägger till olika funktioner (Lifelog i Sonys fall till exempel) och urtavlor i systemet. Grundfunktionerna är dock desamma även om Sony nu är först med att erbjuda en Android Wear-klocka med egen gps som alltså inte är beroende av telefonen när du är ute och springer.
Smartwatch 3 har 4 GB lagringsutrymme så utöver att den kan hålla koll på din joggingtur utan telefonens hjälp kan du även lagra musik (när jag startar klockan första gången laddas mina låtar från Google Music över) och ansluter du ett trådlöst headset via bluetooth kan klockan leverera låtar direkt dit.
Stor potential Sophie Herschtel Keldsen ser på smartklockor generellt inte som en nischprodukt utan som något som kan bli betydligt större än så.
– Vi ser framför oss en stor tillväxt på det här området och det tror även branschanalytiker.
För att den smarta klockan ska bli intressant för flera krävs att man kombinerar smarta funktioner med ett litet format och goda möjligheter att anpassa utseendet. Sophie Herschtel Keldsen säger att hon ser en marknad för smarta klockor både med rund och med fyrkantig display men säger att Sony valt fyrkantig för formatets skull.
– Varje generation av våra klockor har varit lite mindre i format, men vi skulle aldrig banta formatet om det inverkade negativt på batteritid eller funktion. Man måste ju fortfarande kunna ta del av informationen på skärmen på ett bra sätt.
Bra passform som går att anpassa Det första intrycket av Smartwatch 3 är att passformen är bra, det är lätt att anpassa armbandet så det passar bra. Batteritiden är så klart svårt att säga något bara någon timme efter att vi börjat använda klockan, men Sony lovar att den ska klara minst ett dygn och klockan är ju även vattentålig så du ska kunna duscha, tvätta händerna, simma med den (dock inte i saltvatten) och till exempel diska utan att behöva tänka på att ta av klockan. En klar fördel är laddningen och det är tydligt att det är en bedrift av Sony att få in en vanlig micro-usb-kontakt för laddningen.
Till skillnad från andra tillverkare så har Sony bara klockarmband i gummi och färgerna när man köper Smartwatch 3 är svart och i begränsad upplaga vit. Sedan kommer man kunna köpa till ett lime-färgat och ett i rosa, men även de i gummi. Sophie Herschtel Keldsen säger att hon inte kan säga något om vad som kommer i framtiden, men avslutar ändå med orden ”stay tuned for CES”. Vi lär alltså kunna vänta oss fler klockrelaterade nyheter från Sony på CES-mässan som drar igång den 6 januari nästa år i Las Vegas och där Sony traditionellt brukar lansera nya flaggskeppsprodukter.