-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
Trendspaning: Del 10/10
Stora Trendspecialen: Mobila betalningar

Det blev på Mobile World Congress i år allt tydligare att de som idag dominerar betalningsinfrastrukturen står sig bäst för att vinna slaget om den mobila plånboken. I västvärlden åtminstone.
Paypal omsatte 27 miljarder dollar via mobilen under 2013, en siffra som borde tysta dem som tvekat om att mobila betalningar är framtiden. I år visade dessutom Paypal några nyheter, bland annat en ny applikation som låter Samsung Gear 2-användare betala i butik med sin klocka. Efter kontaktlösa kort och applikationer i mobilen står alltså kroppsburen teknik på tur som mobil betalningskanal.
Om diskussioner kring mobila betalningar under 2013 handlade om huruvida det är rätt väg att gå så var frågan i år snarare vilka typer av lösningar som är rätt. Några dagar före Barcelonamässan aviserade Visa och Mastercard sitt stöd för så kallat Host Card Emulation (HCE) i Androidtelefoner, som innebär att betalningsinformation sitter på kortföretagens servrar istället för i själva telefonen. Tanken är att HCE ska användas för kontaktlösa betalningar via exempelvis Near Field Communication (NFC). Enligt Mastercard tas kontaktlösa betalningar redan emot på två miljoner försäljningsställen runt om i världen. I sammanhanget talades det dock lite mindre om NFC i år än förra året då NFC var ett av mässans huvudteman.
Det är istället mobila plånböcker, inte minst från de stora kortföretagen Visa och Mastercard, som var i fokus. De är redan lanserade på ett antal marknader och ska nu rullas ut på ytterligare marknader, varav Sverige är en. Det gäller både Mastercards Masterpass och Visas v.me. Mastercard presenterade också en ny funktion i Masterpass mobila plånbok som låter användaren genomföra köp inuti appar.
En trend som blir intressant att följa under det kommande året är person-till-person-betalningar. Där har man en del att lära sig från Afrika och Asien. Rebtel, som satsat på det med appen Sendly, har upplevt en tillväxt på 50 procent i månaden sedan lanseringen i början av året.
– Vi hade 50 länder dit vi kunde skicka pengar vid lanseringen och snart har vi 100 länder, säger Måns Ullestam, chef för Rebtel, till Mobil Business.
Tre snabba
1 – Ingen tvekar om att mobila betalningar är vägen framåt.
2 – Kortföretagen är redo för global utrullning.
3 – Person-till-person-betalning är en växande trend.
Tre snabba
1 – Ingen tvekar om att mobila betalningar är vägen framåt.
2 – Kortföretagen är redo för global utrullning.
3 – Person-till-person-betalning är en växande trend.