Oro för datasekretess

Så hanterar Facebook Home användardata

På torsdagen den 4 april visades Facebook Home, en ny app som lovar att göra Android-telefoner mer sociala. Nu har Facebook publicerat ytterligare information om vilka uppgifter som appen hämtar i telefonen.

Publicerad Senast uppdaterad

På torsdagen den 4 april presenterade Facebook en ny app, Facebook Home. Home-appen är byggd kring ett antal kärntjänster som Facebooks grundare och vd gick igenom under en timmeslång presentation: omslagsflöde (Cover Feed), meddelandetjänster och chattbubblor (Chat Heads), applikationsstartare (App Launcher) samt uppdateringar av appen varje månad.

Det fanns dock två viktiga saker som lämnades ut vid presentationen, nämligen vilka användaruppgifter som Home hämtar i en telefon som använder appen, samt när och i vilken form reklam kommer till Facebook Home.

Många hörde av sig till Facebook därefter angående just hanteringen av användaruppgifter och företaget valde att publicera ytterligare information om det dagen efter lanseringen. Så här ligger det till.

Applikationsstartaren samlar in information

Applikationsstartaren ska göra det så enkelt som möjligt att öppna eller stänga appar. Genom att svepa uppåt kommer alla appar upp på skärmen. Svepar man nedåt går man tillbaka till omslagsflödet, där statusuppdateringar och meddelandeaviseringar visas i strömmande form.

Det går också att fästa favoritapparna i applikationsstartaren. Där hämtar Facebook information. Det som samlas in är uppgifter om vilka appar som fästas på applikationsskärmen. Facebook behåller den information i en ”identifierbar form” under en 90-dagarsperiod. Enligt Facebook så samlas inte in information om vad man gör inom apparna, utan bara om att de används.

I en telefon där Facebook Home är förinstallerad kan användaren även få aviseringar från andra appar i telefonen. Där hämtar Facebook information om vilka appar som genererar aviseringar. Med andra ord så har Facebook möjlighet till att samla in mer information när Home är förinstallerad, jämfört med när Home laddas ner som app.

Facebook, liksom Apple eller Google, har varit i blåsväder ett antal gånger på grund av otydligheter kring vilka användardata som samlas in i olika tjänster. Adoptionen av Home krävs sannolikt att Facebook gör det enkelt för användaren att ändra sekretessinställningarna.

Reklam kommer senare

Man kan välja att installera Home-appen permanent eller bara köra en gång för att prova på den. Den version som släpps den 12 april kommer att sedan uppdateras på månadsbasis, sa Corey Ondrejka, vice president Mobile engineering, på Facebook, vid Home-eventet.

Adam Mosseri, produktchef på Facebook, sa att Homes första version inte kommer att visa reklam. Men kommande versioner kommer att göra det, såväl på hemskärmen som på låskärmen. 

Installerar man Facebook Home så blir omslagsflödet telefonens nya hemskärm och även dess låsskärm. I praktiken innebär det att Facebook-uppdateringar är det första man ser när man tittar på telefonen. Med andra ord kan även reklam, som då visas i omslagsflödet, vara det första man ser när man installerat Home.

Tanken bakom omslagsflödet är att höja konsumtion av innehåll – och därmed Facebooks möjligheter till reklamintäkter och andra typer av intäkter i mobilen. När Facebook introducerade det så kallade Nyhetsflödet fördubblades mängden konsumerat innehåll, enligt Mark Zuckerberg. Utmaningen för Facebook med Home-appen är att leverera ett annonsformat som användaren är villig att titta på i telefonen, dygnet runt.