Person-till-person-betalningar

Mobil testar: Så bra är betalappen Swish

Swish känns säkert att använda, appen är användarvänlig och överföringarna kommer fram i realtid. För den ovana användaren kan det vara några steg för mycket för att komma igång. Ett annat minus är att appen inte finns tillgänglig för Windows Phone-användare.

Publicerad Senast uppdaterad

Att kunna överföra till och ta emot pengar från familj och vänner direkt i mobilen med bara ett telefonnummer, i realtid, låter som ett lockande erbjudande. Vem har inte någon behövt betala tillbaka ett lån på 50 kr och glömt gång efter gång att ta ut pengar från bankomaten? Det är just det som Swish, en tjänst lanserad av Sveriges stora banker Handelsbanken, SEB, Nordea, Swedbank och Sparbankerna, Danske Bank och Länsförsäkringar Bank, erbjuder. Och tjänsten gör faktiskt det när man väl kommit igång. När man laddar ned appen, som finns tillgänglig i AppStore och på GooglePlay – det finns i dagsläget inte några beslut om tidplan för att erbjuda Swish till Windows Phone-användare – möts man av en startskärm som förklarar vilka steg man ska följa för att komma igång. Det räcker nämligen inte med bara ett telefonnummer, inte heller med bara en smartphone. Snarare än något som du installerar när du är på språng så kan det vara lämpligt att istället passa på och komma igång nästa gång du är inne på din Internetbank.

Tre steg för att komma igång med Swish

För att komma igång med Swish behöver du en dator, en smartphone och din banks säkerhetslösning, oftast i form av en bankdosa. Det är lätt att känna sig överväldigad av processen, då det är många steg som ska följas, många av dem som har att göra med säkerhet. Först måste man koppla telefonnummer och bankkonto. Det krävs att man loggar in på sin Internetbank med bankdosan. Samtliga deltagande banker ska få beröm för att de lagt ut information och vägledning på sin hemsida om hur kunderna kan komma igång med Swish.

Inne på Internetbanken anger man sedan telefonnumret som ska kopplas till Swish. Där godkänner man också användningsvillkoren och sätter gränsen för betalningar, per betalning samt per vecka. Det finns inga konstigheter i villkoren i övrigt. Man kan också välja om man vill både kunna skicka och ta emot pengar eller bara ta emot pengar. Banken skickar då en kod via sms som ska användas för att verifiera numret. Den känslan man får är att du som kund ska ha kontroll över hur du använder Swish.

Nästa steg handlar om att installera ett Mobilt BankID i telefonen, om du inte redan gjort det. Det i sig är en tvåstegsprocess: först hämtar man ett Mobilt BankID på Internetbanken, sedan laddar man Mobilt BankID-appen till telefonen. För att aktivera bankID anger man aktiveringskoden från banken. Att Mobilt BankID, som valts som säkerhetslösning, inte stödjer Windows Phone, är en av anledningarna till att Swish inte erbjuds på plattformen. Att de flesta användare idag finns på andra plattformar är ytterligare en anledning, anger SEB till Mobil.

Lätt att genomföra och ta emot överföringar

Då kan man komma igång med Swish på riktigt. Swish är lätt att använda. Via startskärmen tar man sig vidare till betalningssidan, historiken (händelser), hjälp, samt man kan tipsa en vän via SMS. Historiken visar händelser uppdelade enligt ”alla”, ”mottagna” och ”skickade”. Mottagna belopp visas i svart, skickade i rött. Byter du telefon, och därmed aktiverar ett nytt Mobilt BankID, finns historiken kvar. För varje genomförd händelse visas dag, klockslag, mottagarens namn samt belopp. Klickar man på pilen efter beloppet syns ytterligare information, bland annat transaktionen referens, mottagarens telefonnummer, meddelande som eventuellt skickats. Möjligheten finns även att genomföra ny betalning, skicka meddelande eller kolla alla händelser kopplade till mottagaren. Det är med andra ord ätt att se vilka transaktioner som genomförts.

Första gången man använder Swish måste man skriva under med sitt BankID-lösenord att anslutningen mellan telefonnummer och kontot godkänns i Mobilt BankID. Varje gång man startar applikationen, eller efter att man varit inaktiv i några minuter, måste man legitimera sig på nytt i Mobilt BankID-appen. Det innebär att om man exempelvis tappar telefonen så kan teoretiskt inte någon som inte har lösenordet till Mobilt BankID använda Swish. Och det är just BankID som bör spärras om sådant händer.

Det är lite besvärligt att behöva ange lösenord gång på gång men det känns samtidigt som man använder något som är säkert.

För att skicka pengar skriver man in mottagarens mobiltelefonnummer. Man kan också leta upp numret i adressboken direkt från appen. Men för att överföringen mellan två personer ska fungera krävs det naturligtvis att andra parten även den installerat Swish, och därmed är kund hos en av de banker som ligger bakom tjänsten. En bra funktion är att man kan tipsa andra direkt från appen om att tjänsten finns. En funktion som däremot saknas – men tjänsten lanserades bara igår! – är möjligheten att direkt i adressboken se vilka bland kontakterna som använder Swish. 

Sedan skriver man beloppet och slutligen kan man även skriva ett meddelande på 50 tecken som följer med överföringen. För att genomföra överföringen krävs att man återigen legitimerar sig i Mobilt BankID.

Då kommer det upp ett kvitto på den genomförda betalningen. Vårt test, där pengarna skickades mellan användare som använder olika banker, visar att pengarna kommer fram på mottagarens konto i realtid eller under minuten varje gång.

Även efter att överföringen genomförts finns det möjlighet att skicka sms till mottagaren. SMS kostar den avgift som din operatör tar betalt för vanliga SMS. Och det kan bli en hel del SMS, då man bara får bekräftelse om att transaktionen genomförts, men inte om att pengarna kommit fram, något som man gärna vill få bekräftat av andra parten. Swish erbjuds på svenska och på engelska och är kostnadsfritt under en period hos alla bankerna.

Danske Bank

Handelsbanken

Länsförsäkringar Bank

Nordea

SEB

Sparbankerna

Swedbank

Danske Bank

Skicka betalning: Kostnadsfritt fram till 1 juli 2013.

Därefter 1,50 kr per betalning

Ta emot betalning: 0 kr

Handelsbanken

Kostnadsfritt under 2012 och 2013.

1 kr per skickad betalning därefter

Länsförsäkringar Bank

Kostnadsfritt fram till den 30 juni 2013

Därefter 1 kr per betalning

0 kr för att ta emot

Nordea

Kostnadsfritt under 2012 och 2013

1,50 kr per betalning därefter

SEB

kostnadsfritt fram till den 30 juni 2013

Sparbankerna

Varierar från sparbank till sparbank

Majoriteten enligt Swedbanks priser

Swedbank

kostnadsfritt fram till den 30 juni 2013

5 kr per månad +1 kr per genomförd betalning därefter

Kunder med kunderbjudande: 1 kr per genomförd betalning.

Kostnadsfritt för ör omyndiga 13 – 17

Extra kostnader för datatrafik och SMS kan tillkomma

AppStore

GooglePlay

Inga planer för tillgänglighet i Windows Phone