Linkedin har idag över 300 miljoner användare och växer med två nya medlemmar per sekund. Mobilen, och inte minst appar, är i centrum av tillväxtplanerna.
För de flesta är Linkedin en tjänst som man använder för att hålla koll på sina affärskontakter. För rekryterare har plattformen vuxit till att bli ett nästan oumbärligt verktyg för att nå ut till kunder och identifiera kandidater. Under det senaste året har Linkedin dessutom satsat mycket på innehållstjänster, exempelvis med appen Pulse, för att öka incitamentet att besöka webbplatsen. För alla dessa tjänster är anpassningen av plattformen till olika typer av mobila enheter viktig. Där ligger Sverige i framkant.
Linkedin har idag 300 miljoner användare globalt, varav cirka 41 procent använder tjänsten i en mobil enhet. – Siffran för Sverige ligger redan över 50 procent. Vi fortsätter att utvecklas till ett mobilt företag, säger Joff Redfern, vice president Mobile Product på Linkedin, till Mobil Business.
Sverige, tillsammans med exempelvis Singapore, Turkiet och Nederländerna, tillhör de dussintals länder som redan nått »the mobile moment«, då mobilanvändare står för över 50 procent av Linkedins trafik. Företaget förutspår att samma sak sker på global nivå senare i år.
Annons
Utöver själva tillgängligheten i mobilen jobbar Linkedin även med att möta olika målgruppers behov med olika typer av mobila tjänster och appar. – En av de stora förändringarna för oss är att gå från en tjänst till multipla appar då vi har märkt att olika yrkesgrupper har olika behov. Det är anledningen till att vi exempelvis lanserat specifika tjänster för rekryteringsföretag.
Annons
Just rekryteringslösningar (Talent solutions) stod i slutet av 2013 för cirka 56 procent av Linkedins intäkter. Sedan kommer cirka 24 procent från annonser och ytterligare 20 procent från abonnemang (Linkedin Premium).
Mål: Nå ut till en bredare publik Linkedin har också lanserat Pulse, en nyhetsapp som fungerar lite som Flipboard. Appen låter användaren välja och läsa innehåll från ett antal nyhetskällor samt innehåll från en rad personer som anses vara tongivande. Den har hittills laddats ner över 30 miljoner gånger. I och med satsningen på just innehåll har många undrat om Linkedin planerar att bli en fulländad publiceringsplattform. – Nej, vi planerar inte att bli ett förlag, säger Joff Redfern.
300 miljoner användare är en imponerande siffra men Linkedin vill övertyga ännu fler. – Många så kallade early adopters är redan med på Linkedin men att övertyga mindre avancerade användare är en utmaning och kräver att vi jobbar ännu mer med inslussningen av nya medlemmar, säger Joff. Där är mobilen viktig.
Cirka 20 procent av nya användare registrerar sig nämligen via mobilen och hela processen måste vara så enkel som möjligt. – Vi vill också att det ska gå att uppgradera ett kostnadsfritt medlemskap till ett premium-medlemskap med en klick, säger han.