-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
4,7 miljarder dollar
Huvudägaren vill köpa Blackberry

Blackberry har gått med på att låta sig köpas upp av huvudägaren Fairfax Financial Holding, om ingen lägger ett bättre bud än de 4,7 miljarder dollar Fairfax erbjuder.
Att kalla Blackberry för ett företag i kris är att uttrycka det milt. Nyligen gick man ut med att man planerar att säga upp drygt 40 procent av personalstyrkan, 4500 personer, efter att man räknar med att gå med nästan en miljard dollar i förlust under andra kvartalet. Omsättningen har halverats jämfört med föregående kvartal, och större delen av intäkterna kommer från företagskunder som fortfarande använder deras äldre system. Nylanseringen BB10 har blivit en massiv flopp.
Blackberry letar sedan en tid efter köpare, och nu har man i alla fall fått ett bud. Det är huvudägaren Fairfax Financial Holding som erbjudit sig att köpa ut företaget från börsen för 4,7 miljarder dollar, drygt 30,4 miljarder svenska kronor. Budet kan ses som ett prisgolv på företaget, för enligt avtalet står det Blackberry fritt att försöka få ett bättre bud fram till i början av november, och Fairfax får då chansen att bjuda över igen.
Det är svårt att se på vilket sätt Fairfax övertagande skulle kunna lösa några problem för Blackberry. Företaget får visserligen arbetsro när man inte längre behöver fundera på börsvärdet, men man behöver bra mycket mer än så för att vända den pågående kollapsen. Fairfax vd Prem Watsa har som företagsledare gjort sig känd för att tänka långsiktigt, och det behövs förmodligen, för några kortsiktiga vinster lär inte finnas att hämta i Blackberry.