Sammanlagt deltog över 1 700 utvecklare i Facebooks utvecklarkonferens, F8, på onsdagen i San Francisco. Där presenterade Facebook sin hittills mest kompletta och ambitiösa satsning på det mobila ekosystemet, med en lång rad nya utvecklarverktyg och ett eget mobilt reklamnätverk. Sett till mobilbranschen i sin helhet (och till Google, Apple och Microsoft i synnerhet) är det nog också den mest omfattande satsningen på apputvecklare från ett företag som inte kontrollerar något mobilt operativsystem eller tillverkar mobiltelefoner. För Facebook- och Messengeranvändare, men även mer allmänt för appanvändare, innebär även nyheterna några påtagliga förändringar under kommande månaderna.
Redan idag står mobil reklam för 59 procent av Facebooks totala reklamintäkter, enligt analysfirman Ovum. Det är i sammanhanget bara naturligt att Facebook nu väljer att satsa ännu mer på det mobila ekosystemet, i synnerhet på annons och marknadsföring i mobilen. Och därmed på apputvecklare.
Förra året genomfördes så många som tio miljarder inloggningar via Facebook. För att få fler att logga in med Facebook presenterade Facebook två nyheter vid sin utvecklarkonferens: en ny version av Facebook Login som låter användare begränsa vilken information som ges till appar när man loggar in samt en anonym inloggning, som innebär att endast användarnamn och lösenord sparas av den app man loggar in i med Facebook.
Annons
Den nya Facebook Login kommer att rullas ut under kommande månaderna. Vad gäller anonym inloggning är det oklart när utrullningen sker.
De nya inloggningssätten kan gynna användare, apputvecklare och så klart Facebook. Användare får framöver välja hur mycket information de ger appar, utvecklare kan få fler att våga testa en app där Facebook-login erbjuds och Facebook kan få fler att logga in med tjänsten och därmed erhålla information om vilka appar dess medlemmar använder från fler användare. Ju fler användare och mer information desto högre värde för Facebooks annonsnätverk (Se nedan).
Lättare länka appar till appar För utvecklare är Send to Mobile en ny funktion som potentiellt kan tillföra något nytt vad gäller marknadsföring av appar. Send to Mobile innebär bland annat att en användare som loggar in via Facebook Login på en webbsida i datorn kan få en nedladdningslänk till en mobil app skickad till Messenger.
En ännu större nyhet är App Links, en öppen och kostnadsfri plattform som gör det möjligt att länka appar med varandra. Med App Links kan man länka innehåll till en app, skicka en användare till en appmarknadsplats eller ta användaren till en webbplats. Länkar man en app med innehållet i en annan app landar man exempelvis direkt på innehållssidan i appen utan att behöva logga in. Där visas en banner högst upp på skärmen för att lätt kunna gå tillbaka till den ursprungliga appen, på samma sätt som det visas en banner för att återgå till Facebook när man öppnar Messenger från appen.
Den typen av länkning, så kallad deep linking, finns sedan tidigare men har hittills fungerat på olika sätt beroende av plattform. Det som Facebook nu erbjuder gör det möjligt att lättare länka appar med appar, oberoende av plattform. App Links stöder Ios, Android och Windows Phone och Facebook har sagt sig vara beredda att kunna tänka sig stödja ytterligare plattform.
Det återstår så klart att se om utvecklare väljer att använda App Links men verktyget erbjuder onekligen nya lättare länkningsmöjligheter. Redan nu har 25 stora namn sagt att de skulle använda det, bland dessa Spotify, Pinterest och Dropbox. Så klart ska även Facebooks egna appar använda App Links.
Facebooks ambitioner med Messenger
För bara några veckor sedan tog Facebook bort meddelanden från sin mobila app och har sedan dess uppmuntrat användare att ladda ner Messenger. Förändringen kom lite som en överraskning för många användare. Nyheter som presenterades vid f8 ger nu en liten inblick i Facebooks ambitioner med Messenger. Där presenterades i synnerhet Message Dialog för iOS och Android, ett nytt sätt att dela appinnehåll via Messenger.
Genom Message Dialog kommer användaren kunna skicka innehåll eller länkar från olika appar som sedan visas i Messenger på samma sätt som vanliga chatt- eller bildmeddelanden. Användaren behöver inte vara inloggad i en app, inte heller använda Facebook login, för att dela innehåll via Messenger på det sättet.
Med tanke på att många apputvecklare har problem med att få sina appar att synas kan denna nya funktion bli attraktiv för många utvecklare. Dialog Message, om Facebook lyckas få utvecklare att använda verktyget, kan få Messenger att växa ännu fortare. Med tanke på att många bland de yngre vänder Facebook ryggen till förmån för gruppmeddelandetjänster är det också ett sätt att nå ut till dessa användare.
Utöver delning via Messenger presenterade även Facebook en ny Like-knapp för mobila appar som låter användare like:a innehåll direkt inuti appar.
Audience Network: Facebooks mobila annonsnätverk
Det hade ryktats om det under många veckor och på onsdagen blev det officiellt: Facebook lanserar ett eget mobilt annonsnätverk. Med Audience Network, som nätverket heter, lovar Facebook att leverera relevanta annonser till rätt person på rätt plats. Genom nätverket får apputvecklare tillgång till Facebooks annonsörer, det vill säga cirka en miljon annonsörer. Vidare erbjuder Facebook olika format som ska passa in i olika typer av appar.
Intressant med Audience Network är att Facebook för första gången förädlar sina användardata och sin tillgång till annonsörer för att sälja annonser utanför den egna sociala nätverksplattformen. Det återstår att se hur bra Facebooks Audience Network lyckas med att konkurrera med befintliga mobila annonsnätverk som Google AdMob, Apples Iad och Millenial Media.
Något som talar för Facebook är hur bra företaget på kort tid lyckats med att växa inom mobil reklam på den egna plattformen, det stora antalet användare och detaljerad information om dessa Facebook har tillgång till samt även alla nya utvecklarverktyg som presenterades vid f8.
Apputvecklare har redan idag ett stort incitament med att använda Facebook. Enligt engagemangsspecialisten Fiksu, som Mobile World Live hänvisar till är nämligen Facebook redan idag den effektivaste kanalen för att få användare att upptäcka nya appar. Facebook är betydligt dyrare än alternativen för marknadsföring av appar, cirka tio gånger dyrare per klick, enligt Fiksu. Det kompenseras dock med att konverteringsnivån är elva gånger så hög som i andra kanaler, det vill säga att betydligt fler användare som upptäcker en app via Facebook väljer att köpa den. Anledningen till det är att Facebook kan nå oerhört många användare och dessutom med stor precision då företaget besitter information om användares ålder, kön, intresse med mera, enligt analysfirman.
Audience Network kommer att rullas ut under kommande månaderna.