Under onsdagen släpptes svenskutvecklade köp- och säljappen Osom till Ios. Det som är skiljer Osom från andra appar i samma segment är framför allt utbudet och tilltalet.
Istället för bilar, tvättmaskiner och andra vardagliga produkter, består Osoms utbud av vintageprylar, kläder och andra "vackra saker". Appens gränssnitt påminner också mer om ett socialt nätverk än en traditionell handelsplats på nätet. Utvecklarna bakom Osom gör ingen hemlighet av att man tagit stor inspriation av populära fotoappen Instagram.
– Vi har medvetet designat Osom med inspiration från Instagram, även om vi också har inspirerats av såväl Pinterest, Fancy som Etsy. Instagram är verkligen en av de bästa mobila användarupplevelserna som finns, att de är populära är välförtjänta, säger Anton Johansson, grundare och vd för Osom.
Annons
Principen med tjänsten är enkel: Du laddar ner Osom via App Store, loggar in, och tar en bild med mobilen på det du vill sälja. Vill du fixa till din bild innan du lägger upp din annons, finns det olika filter och verktyg tillgängliga i appen. I appen kan du ta del av ett flöde där du ser nya varor, samt skicka direktmeddelanden till den du vill köpa av/sälja till.
Annons
Det har talats länge om mobil handel via mobilen. Tror ni att det är på gång att lossna på riktigt bland kunderna?
– Ja, det har redan lossnat bland kunderna. Problemet är att det finns för få bra tjänster som kan användas. På mobilen behövs en annan approach än online, vilket gör det svårt för traditionella e-handelsaktörer att lyckas i mobilen. Dels kan man inte utgå från sök som discovery, på mobilen handlar det mer om flöden och sociala rekommendationer. Samtidigt som det är viktigare att marknadsföra sig i App Store än i Google, vilket dessa aktörer inte alls förstått än. Dels är det smidigare för kunderna med en "one stop shop" där allt kan köpas- och säljas smidigt, vilket är en stor anledning till att Osom är så intressant. Vi blir ett köpcentrum kombinerat med en loppis, i mobilen. Alla kan köpa, alla kan sälja, och allt går att hitta smidigt. Och vi hittar våra kunder via App Store och Facebooks sociala graf istället för via Google, vilket är en stor möjlighet då få fokuserat på det än, säger Anton Johansson.
Anton Johansson, grundare och vd för Osom.
Hur många användare/objekt finns tillgängliga via Osom i dagsläget?
– Vi har inte gått ut med officiella siffror, vi har bara haft ute appen i App Store i ett dygn, men vi är överväldigade över responen. Tusentals användare är redan aktiva och vi har nästan bara fått oerhört positiv respons, så vi är sjukt glada idag, säger Anton Johansson.
I nuläget finns ni endast till Ios. Har ni planer på appar till Android och Windows Phone?
– Ja, vi planerar att bygga en Androidapp senare i år. Windows Phone kommer troligtvis dröja lite, en bättre iPad-app ligger nog närmare till hands, säger Anton Johansson.
Tjänsten Osom kommer föruom i Sverige än finnas i Tysklad och Storbritannien. Inom kort planerar man att uppdatera appen med en betalfunktion.