Trend: Sakernas internet

Alla våra prylar ska kopplas upp

Uppkopplade prylar är på allas läppar i Barcelona, såväl på tillverkarsidan, som på infrastruktursidan som på operatörssidan.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobil Business är i Barcelona för att spana in de viktigaste trenderna inom det mobila. Sakernas internet, "internet of things" är nog det som det talas mest om på mässan, och i många olika sammanhang. Sakernas Internet, prylarnas internet eller maskin-till-maskin (M2M) är många benämningar för ett och samma begrepp; prylar som kopplas till varandra. Det kan vara en klocka som kopplas till en telefon (och det finns många i år på mässan!), en elmätare som skickar information till en server, en pillerburk som varnar när patienten inte tagit sin medicin eller en bil som skickar diagnostik till tillverkaren. Det finns många tillämpningar, varav de flesta ännu inte har utvecklats. 

Med andra ord så växer här en kraftig marknad som de flesta mobila aktörer vill vara en del av. Samtliga nordiska operatörer har nu gett sig in på marknad med knivskarp konkurrens. 

Inte så konstigt med tanke på att den nordiska marknaden spås växa dubbelt så fort som den globala marknaden för uppkopplade prylar. Detta enligt en rapport som AD Little genomfört och som Teliasonera är en del av. 

– Den globala marknaden för maskin-till-maskin kommer att växa med 16 procent per år till 2017. Tillväxten i Norden kommer att ligga på 30 procent årligen. Norden växer dubbelt så fort, säger Hans Dahlberg, chef för Global M2M Services på Teliasonera, till Mobil Business.

Enligt rapporten genererar M2M-tjänster 1,7 miljarder euro i Norden idag, mot 6,1 miljarder år 2017, varav Sverige då står för 2 miljarder euro. 

– Teliasonera har redan under senaste åren haft en dubbelsiffrig tillväxt, säger han.

Sett till antalet uppkopplade prylar finns det bara i Sverige nio miljoner sådana. Enligt rapporten kommer siffran att växa till 23 miljoner.

Kommunikationstjänster står för cirka 15 procent till 20 procent av intäkterna inom M2M. Att säkerställa sakernas uppkoppling är dock bara en del av vad operatörer vill och kan göra inom M2M, säger Hans Dahlberg. Teliasonera profilerar sig nämligen som en ”Enabler” på den här marknaden det vill föra samman användare och innovatörer. Operatören vill också hjälpa internationella kunder med att slippa multipla avtal med olika leverantörer i olika länder.

Telenor utökar inom prylarnas internet

Teliasonera är inte den enda nordiska operatören som vill växa inom M2M. Tele2 har skapat en särskild verksamhet och igår avisade Telenor Connexion att operatören utökar sitt M2M-erbjudande genom ett avtal med platformsleverantören Jasper Wireless. Sedan tidigare erbjöd Telenor M2M-funktionaliter via Ericssons plattform, en plattform som Telenor själva utvecklade och sålde till Ericsson 2011.

– Vi ser att behoven varierar såväl mellan olika industrier som mellan olika kunder. Genom att utöka vårt erbjudande kan vår växande kundbas både dra nytta av de bästa lösningarna som finns på marknaden och ta del av framtida utveckling. På så sätt behåller vi vår ledande position, säger Per Simonsen, vd på Telenor Connexion, i ett pressmeddelande. Telenor Connexion är Telenors dedikerade M2M-affär. Företaget grundades 2008.