-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Waze

Waze är något så unikt som ett socialt navigeringsverktyg.
Som användare av appen registrerar man ett eget konto och kan sedan tanka upp information om trafiken, om eventuella fartkontroller eller liknande för att låta andra Waze-användare ta del av infon. Man kan även se inlagda uppdateringar om dessa och andra trafikrelaterade saker från användare i närheten av där man befinner sig.
När man väljer att navigera någonstans så kan man ansluta appen till Facebook för att se andra Waze-användare som är på väg åt samma håll, och då kan man även om man vill chatta med dem. De många sociala funktionerna i appen kräver i princip att man sitter som passagerare i bilen, eftersom det är både krångligt och livsfarligt att själva sitta och pilla på pekskärmen allt för mycket samtidigt som man faktiskt ska ratta bilen.
Kartorna i appen är beroende av att användarna markerar ut vägar på dem genom att man använder appen när man är ute och kör. Genom att hjälpa till med kartläggningen så samlar man bonuspoäng i appen. I Stockholm tycks kartorna vara väldigt välutbyggda, men i andra delar av landet (min hemstad Nässjö till exempel) så är kartorna dessvärre långt ifrån kompletta.