-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
Waze

Waze är något så unikt som ett socialt navigeringsverktyg.
Som användare av appen registrerar man ett eget konto och kan sedan tanka upp information om trafiken, om eventuella fartkontroller eller liknande för att låta andra Waze-användare ta del av infon. Man kan även se inlagda uppdateringar om dessa och andra trafikrelaterade saker från användare i närheten av där man befinner sig.
När man väljer att navigera någonstans så kan man ansluta appen till Facebook för att se andra Waze-användare som är på väg åt samma håll, och då kan man även om man vill chatta med dem. De många sociala funktionerna i appen kräver i princip att man sitter som passagerare i bilen, eftersom det är både krångligt och livsfarligt att själva sitta och pilla på pekskärmen allt för mycket samtidigt som man faktiskt ska ratta bilen.
Kartorna i appen är beroende av att användarna markerar ut vägar på dem genom att man använder appen när man är ute och kör. Genom att hjälpa till med kartläggningen så samlar man bonuspoäng i appen. I Stockholm tycks kartorna vara väldigt välutbyggda, men i andra delar av landet (min hemstad Nässjö till exempel) så är kartorna dessvärre långt ifrån kompletta.