-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Nostalgitripp
Vi testar nostalgispelet Sonic the Hedgehog
Det första spelet med Sonic har gjorts, gjorts om, släppts i nyversion och upprepats fler gånger än vad Nintendo har gjort med de första Mariospelen, vilket inte säger lite. Mobil har testat den senaste inkarnationen till Ios och Android.
Den här versionen av Sonics första spel är en helt omarbetad version där allt ska ha byggts från grunden, till och med musiken.
Till skillnad från andra remakes är spelet dock extremt pixeltroget mot originalet (till och med det klassiska ”Seeegaaa!”-ljudet i början), vilket känns riktigt skönt då upphottad grafik i många fall innebär en sämre spelupplevelse. Bland nyheterna som ändå byggts in finns möjligheten till sparfiler och att du kan spela som Tails och Knuckles också. Sparfilerna gör det hela betydligt enklare, men på det stora hela är det till en början en riktigt bra remake.
Till en början som sagt, för det blir snabbt tydligt vad som är spelets stora problem. Som med nästan alla andra plattformsspel och nyversioner av gamla spel är det simuleringen av fysiska kontroller som gör att det brister. Det finns exempel där detta gjorts bra, men utvecklaren av Sonic har bevisligen inte lyssnat på någon av de utvecklarna. Istället får vi en extremt liten kontrollyta som du lätt missar och som aldrig vill försöka anpassa sig till dina preferenser.
Det är spel som Sonic som definitivt kommer att ha användning för höstens lansering av fysiska spelkontroller till Iphone, för sladdriga skärmkontroller i kombination med världens snabbaste igelkott rimmar inte bra med varandra.