Faktaruta, klicka för att se bilden i full storlek
Kartor och vägvisning har blivit standard i de stora mobilsystemen, men det finns också många storsäljande betalappar i genren. Vi jämför gratisapparna med alternativ i alla prisklasser.
Idag är det väldigt lätt och billigt att förvandla sin mobiltelefon till en fullfjädrad GPS-navigator för bilresan. När Tomtom och Route 66 lanserade sina första mobilappar för gamla mobilsystem som Symbian, PalmOS och Windows CE kunde app och kartor för Skandinavien kosta omkring tusenlappen. Plus ytterligare 1 000 kr för en bluetooth-GPS eftersom få mobiler (eller handdatorer) hade inbyggd positionering på den tiden. Idag är kostnadsläget alltså ett helt annat. Gratisapparna har blivit riktigt kompetenta och premiumalternativen är nere på cirka 500 kr inklusive kartor för en hel kontinent.
I fotgängarläget kan man enkelt bläddra mellan de olika stegen i vägbeskrivningen genom att svepa fältet med nästa instruktion åt sidan. Intill sökfältet finns en knapp som öppnar telefonboken, så om du knappat in adress för dina kontakter är det enkelt att välja den som destination.
Gränssnittet är naturligtvis uppdaterat med Apples platta design och inställningarna nås via »i«-knappen längst ned på skärmen. Kartbilden ser ut ungefär som tidigare och har ett riktigt imponerande 3D-läge kallat »Flyover« där du kan vrida kartan och se detaljerade bilder av byggnader ur valfri vinkel. Tyvärr fungerar det inte i så många städer – i Norden finns bara tre platser med Flyover: Stockholm, Linköping, Helsingfors och Köpenhamn.
Annons
+ Vägvisning med talsyntes Utskriftsfunktion 3D-kartor i vissa städer
Annons
- Dålig sökfunktion för intressepunkter
Det krävs några moment för att komma igång med Copilot. Appen använder ett eget användarkonto för att spara inställningar och prenumerationer och du behöver välja vilka kartor du vill installera. Ruttberäkningen är snabb och föreslår tre olika alternativ på samma sätt som Navigon. Appen har många inställningar och en mängd olika menyer. Det mesta går att anpassa – från färgschema till informationsfält och vilka onlinetjänster som ska användas – men det tar tid att lära sig var alla funktioner finns och hur de fungerar.
+ Snyggt gränssnitt Många funktioner
- Svår att överblicka
Appen har ett snabbsökfält där man kan knappa in både gatuadresser och namn på intressepunkter. Tyvärr går det inte att söka direkt i Eniros katalogtjänst – det måste man fortfarande göra via den gamla sökappen. Databasen i navigatorappen är inte lika komplett.
+ Snygg kartvy
- Begränsad sökfunktion
+ Beprövat gränssnitt
- Dyr Ipad-version saknas
Knapparna i Googles huvudmeny och informationsfälten i navigatorläget är tillräckligt stora för att fungera bra i bilen. Sökfunktionerna är utmärkta. Google Maps levererar relevanta träffar i de flesta fall oavsett om jag knappar in ett företagsnamn, en gatuadress eller en kategori – till exempel »café«. Förutom bilnavigation har Google Maps lägen för fotgängare, cykel och kollektivtrafik. Du kan logga in på Google-kontot även från Ios och komma åt sökhistorik och sparade platser. Möjligheten att spara kartor för offlinebruk var försvunnen från Google Maps under några månader, men nu fungerar det igen oavsett system.
+ Gratis Street View Bra sökfunktioner
- Ingen röststyrning på svenska Kan ge instruktioner om svängar men inte talsyntes och säga gatunamn
För att välja destination klickar man på menyvalet »Ange mål« och knappar in adress eller intressepunkt i sökrutan. Både kartor och intressepunkter kommer – inte oväntat – från Here. Sökfunktionen fungerar väldigt bra och det verkar som att Nokias egen app får snabbare uppdateringar än andra appar med data från Here. Uppdelningen av funktionerna på flera olika Here-appar känns krånglig jämfört med exempelvis Google, Apple och Telia Navigator där man kan växla mellan bil och kollektivtrafik direkt från sökfältet.
+ Enkelt att installera kartor Bra intressepunkter Snabbt gränssnitt
- Vissa funktioner i separata appar
Navigon passar bäst på en mobil eller surfplatta med stor och högupplöst skärm. Ipad eller en femtums Android är att föredra framför Iphone – även om appen självklart fungerar också på mindre skärmar. Med tillvalet Reality View Pro får du en riktigt snygg 3D-karta med byggnader och höjdkurvor i landskapet. Även om du köper Europaversionen av Navigon kan du välja exakt vilka kartor du vill installera på enheten. Därefter fungerar appen helt offline – uppkopplingen behövs bara för väder- och trafikinformation. Navigon har en talsyntes som läser upp namn på gator och skyltar. Ett tryck på skärmen under färd öppnar en meny med funktioner som delmål och intressepunkter utmed resvägen. Det finns också en körfältsassistent som gör det enklare att hitta rätt i motorvägskorsningar. När du närmar dig destinationen visas Googles Street View-bild av huset.
+ Snygg 3D-karta Talsyntes
- Kartuppdateringar kostar extra
+ Möjlighet att både strömma och ladda ned kartor
- Plottrig karta Liten text
Förutom skillnaderna i kartor och pris jämfört med Wisepilot har Telia Navigator en egen uppsättning röstinstruktioner och en mer välfylld butik i appen med bland annat terrängkartor och sjökort.
+ Sökfunktionerna Körjournaler Kollektivtrafik
- Dyr
I priset för appen ingår både uppdateringar av själva appen och av kartan, men många funktioner kräver prenumeration – till exempel trafikinformation och fartkameror. Priserna på köp i appen med Tomtom är fortfarande höga, men börjar ändå komma ned till en acceptabel nivå.
Kartan har samma utseende på både Android och Ios. Den är enkel och tydlig och har en bra balans mellan kartbild och informationsfält. Konturer för byggnader ritas upp och kartan flyter snyggt utan hack, men annars är det snålt med grafiska effekter. Appen finns i en särskild Ipad-version som låter dig göra menyval samtidigt som kartan syns i bakgrunden.
+ Bra gränssnitt på Ios Talsyntes
- Dyra tilläggstjänster
Waze köptes av Google under 2013, men det har inte förändrat appen speciellt mycket. Däremot ser man ibland trafikmeddelanden från Waze i Google Maps. När det gäller svenska vägar ligger Waze långt efter såväl Open Streetmap som de kommersiella leverantörerna. Appen kan hämta positionen för en adress via Googles API, men om det saknas något vägsegment utmed rutten kan Waze föreslå väldigt konstiga omvägar. Gränssnittet är välgjort och har en lekfull design som passar bra ihop med spelkänslan. Förutom Wazes egen databas finns koppling till Google, Bing och Foursquare.
+ Roliga interaktiva funktioner
- Ofullständiga kartor Opålitlig som navigator
Wisepilots paradgren är fortfarande sökfunktionerna och att tjänster som Resrobot, Eniro, Wikipedia och Tripadvisor är väl integrerade i appen. Via sökfältet kan du knappa in det mesta – namn, telefonnummer, varumärken, adresser eller platser – och få fram relevanta träffar. Open Streetmap har en aktiv community som håller intressepunkterna väl uppdaterade – ett bra komplement till Eniro.
+ Sökfunktionerna Körjournaler Kollektivtrafik
- Luckor i kartmaterialet
Komma igång Apple Kartor spelar i en egen division när det gäller enkelhet – appen är inbyggd i systemet och du behöver varken välja karttäckning eller köpa några tillval. Tittar vi på övriga appar med undantag för Tomtom och apparna som bara har strömmande kartor kan du alltid i de apparna själv välja vilka områden du vill installera – till exempel kan du köpa Europaversionen av Navigon, men välja att bara ha kartor för Sverige, Danmark och Tyskland i mobilen för att spara utrymme. Apple Kartor, Google Maps och Here Drive+ följer till punkt och pricka reglerna för hur en app ska se ut i respektive system vilket underlättar för nya användare. Route 66 och Copilot har tagit ut svängarna mer med helt hemmasnickrade gränssnitt.
Vinnare: Apple kartor
Gränssnitt och prestanda Mobilerna har kört om de fristående enheterna när det gäller grafik och prestanda. Med Navigon eller Eniro får du snygg 3D-grafik som flyter utan hack eller andra konstigheter. När det gäller menyernas uppbyggnad, snabbhet i ruttberäkning och växling mellan olika vyer finns flera vassare alternativ. Telia Navigator och Wisepilot är överblickbara trots många funktioner och inställningar. Tomtom får dock den högsta poängen i kategorin. Kartan är plattare än hos exempelvis Navigon, men appen utnyttjar skärmen – oavsett storlek – bättre och klarar balansgången mellan enkelhet och tillräckligt antal finesser.
Vinnare: Tomtom
Kartor Apparna i testet använder fyra olika kartleverantörer. Flertalet har satsat på någon av de två stora drakarna – Here eller Tomtom. Waze och Wisepilot sticker ut hakan genom att satsa på kartor som främst bygger på data från användarna. Även om resultatet är oväntat bra räcker det inte ända fram – det finns fortfarande många adresser som helt saknas. Here och Tomtom har länge haft ett övertag genom funktioner som körfältsvisning och koll på trafikreglerna. Google börjar dock hämta in försprånget och är betydligt snabbare än Here och Tomtom på att få ut kartuppdateringarna till appen. Telia Navigator och Wisepilot har terrängkartor och sjökort som tilläggstjänst.
Vinnare: Google Maps
Sökfunktioner De flesta appar kan söka i ett antal olika databaser. Apparna med karta från Here eller Tomtom innehåller kartleverantörens intressepunkter. Välfyllda databaser, men uppgifterna har ofta något år på nacken. Eniro Navigation förvånar genom att sakna inbyggt stöd för sin egen sökmotor – som istället finns hos både Telia Navigator och Wisepilot. Apple Kartor är också en besvikelse – sökfältet ger träffar som borde ha gallrats bort för minst fem år sedan. Intressepunkterna från Open Streetmap kombinerat med Eniro gör att Wisepilot kommer nära full poäng, men Google har flyttat fram sina positioner när det gäller lokalt sök och vinner kategorin.
Vinnare: Google Maps
Övrigt Några appar har funktioner som inte riktigt ryms i de övriga kategorierna. Tomtoms Facebookstöd innebär inte bara att dela position – du kan också använda sajten som källa för intressepunkter eller navigera till event. Telia Navigator kombinerar pålitligt kartmaterial med flera ovanliga – och användbara – funktioner som körjournal och Eniro-sök.
Vinnare: Telia Navigator
Vinnaren: Tomtom
Tomtom är varken testets billigaste eller mest funktionsfyllda app. Det är istället avvägningen mellan detaljer och användarvänlighet som gör appen så lyckad. Gränssnittet är extremt tydligt och utnyttjar skärmytan riktigt bra på exempelvis Ipad. Kartvyn är platt och avskalad, men i gengäld är Tomtom både snabbare och stabilare än apparna med avancerad 3D-grafik. Så sent som förra året var tilläggstjänster som trafikinformation och fartkameror orimligt dyra i Tomtoms app, men nu är priserna nere på en acceptabel nivå.
I testet: Apple Kartor Gratisapp på Ios med imponerande 3D-vyer.
Copilot Premium Välgjord app med mängder av inställningar.
Eniro Navigation Snygg kartvy och offlinekartor till överkomligt pris.
Waze Rapportera trafikhändelser och samla poäng.
Garmin Streetpilot Ger Nüvi-enheternas gränssnitt i mobilen.
Google Maps Mer fokus på innehåll än på navigation.
Telia Navigator Högt pris, men många funktioner. Nu med Tomtom-kartor.
Tomtom Snabb och kompetent på alla skärmstorlekar.
Nokia Here Drive+ Bra navigation även utan uppkoppling.
Route 66 Navigate Klassiker med både strömmande och nedladdningsbara kartor.
Navigon Snygg och genomarbetad, men kostar en slant.
Wisepilot Betalapp med gratiskartor. ____________________________ Kartdata Apparnas kartor kommer från fyra olika leverantörer.
Here Startades som Navteq 1985 och lyckades på två år skapa en digital karta över området runt San Francisco. Första produkten var Driverguide – en infokiosk för hotell och biluthyrare där man kunde hämta ut vägbeskrivningar. Nokia köpte Navteq 2007 och under 2012 kom varumärket Here. Introducerade tidigt extra data som körfält och avfartsbilder i kartorna.
Tomtom Startade som Teleatlas 1984 och har länge varit en av de stora leverantörerna av kartor för bilnavigatorer och senare för karttjänster på nätet. Fram till 2009 kom en huvuddel av innehållet på Google Maps från Teleatlas. Använder i stor utsträckning trafikinformation och data från användare för att förbättra vägvisningen.
Google Sökmotorjätten kunde lansera sin egen karttjänst år 2005 efter köpen av företagen Where 2 Technologies och Keyhole. Google täcker i stort sett hela världen, men säljer inte rena kartdata till andra utvecklare på samma sätt som Here eller Tomtom. Det är genom ett API – färdiga kartfunktioner för webb- och apputvecklare – som Google Maps får sin stora spridning. Eftersom kartorna aldrig mellanlagras hos andra utvecklare når uppdateringar snabbt ut till användarna.
Open Streetmap Ett öppet alternativ till de stora kartföretagen. Byggs av tjänstens community och öppna myndighetsdata. Open Streetmap har både en webbtjänst och nedladdningsbara data som kan användas ungefär som innehållet från Here eller Tomtom. På vissa platser ger Open Streetmap mer detaljer än de kommersiella leverantörerna, men det förekommer vita fläckar även i bebodda trakter.