Ännu mera maskiner

Speltips: Pettsons Uppfinningar 3

Ett populärt barnspel är inne på tredje generationen, med mindre uppdateringar.

Publicerad Senast uppdaterad

Pettsons Uppfinningar är ett barnspel där du ska hjälpa den populära barnboksfiguren Pettson att sätta ihop flera av hans kluriga uppfinningar. Mer specifikt är uppfinningarna så kallade Rube Goldberg-maskiner, där du sätter igång en kedjereaktion. Det klassiska exemplet är fallande dominobrickor, men här handlar det naturligtvis om så kluriga och fantasifulla reaktionskedjor som möjligt, och även om problemen att sätta delarna på rätt plats inte är svårare än att de kan lösas med trial and error är en stor del av behållningen att se hur maskinerna fungerar och givetvis de karaktäristiska Sven Nordqvist-illustrationerna.

Den spontana reaktionen hos de flesta barn som spelade klart Pettsons Uppfinningar var “Mera!”, och därför blev det Pettsons Uppfinningar 2, och nu alltså Pettsons Uppfinningar 3.

När man når del tre finns det ofta ett behov av viss förnyelse för att inte en viss mättnadskänsla ska sätta in, och man tar i alla fall ett litet steg här, även om grundkonceptet är identiskt.

Det som är nytt är en inramning där uppfinningarna delats upp i sex kategorier om sex uppfinningar vardera, utlokaliserade till Pettsons gård med omgivningar. Det innebär att uppfinningarna får teman, och även om det inte gör jättestor skillnad i slutänden är det lite variation på framför allt de som hör trädgården och sjön till.

Har du eller dina barn fortfarande inte fått nog av nya uppfinningar från Pettson är Pettsons Uppfinningar 3 en säker investering.