-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Mer av samma
Speltest: Monument Valley II
Uppföljaren till ett av de mest populära mobilspelen gör mycket lite nytt av idén, och det är synd.
Monument Valley har sedan 2014 laddats ner miljontals gånger, och dess framgång beror lite grann på motsatta skäl mot vad som brukar göra mobilspel populära. Det går snabbt att spela igenom och är inte särskilt svårt, men stör du dig inte på det är det en meditativ och vacker audiovisuell upplevelse som du gärna avnjuter i små stunder som praliner snarare än sträckspelar.
Inför Monument Valley II har spelstudion talat om att man först inte tänkt göra en uppföljare, men att man fick nya idéer kring vilken riktning man kunde ta spelet. Om man har sådana förväntningar kommer man att bli besviken, för Monument Valley II är mer eller mindre identiskt med ettan.

På samma sätt som i ettan har du en liten figur som vandrar omkring i en labyrint av omöjliga geometrier som inte skulle gå att framställa i tre dimensioner (de som gillar konstnären Escher känner igen sig). Dessa ska man manipulera genom att vrida och vända på olika delar för att figuren ska ta sig fram till målet. Än så länge finns det bara till Ios, en Androidversion ska komma senare.
Den främsta skillnaden mot ettan är att temat denna gång är föräldraskap, och figuren har en liten dotter med sig i labyrinten. Till en början följer hon vartenda steg du tar men hon blir mer och mer självständig. Tyvärr är detta sorgligt underutnyttjat för att skapa nya dimensioner i spelet, och används mest som motor till den abstrakta berättelsen.
Temat gör också att spelet går i ljusare färgtoner, och där ettan var dovt suggestiv och ibland lite kuslig är tvåan mer som en vårvind som blåser i gardinerna till ett barnrum. Detta gäller även musiken, som kan kännas lite som hissmusik ibland.

Monument Valley version ett fick kritik för att vara för lätt och kort, och därför är det förvånande att tvåan är ännu lättare och inte nämnvärt längre. Fans av ettan riskerar därför att uppleva tvåan som en besvikelse. Är du å andra sidan nytillkommen finns egentligen inga särskilda skäl att välja tvåan framför ettan. Men om du bara måste ha mer efter att ha spelat ettan och dess expansion, och inte bekymrar dig över att det är mer av just samma så är Monument Valley II förstås ännu en skönhetsupplevelse.