Nu även till Windows Phone
Hill Climb Racing: Svår uppförsbacke
Hill Climb Racing är sedan länge ett populärt fysikspel till Ios och Android, men med anledning att det kommit även till Windows Phone och klättrat på listorna där har vi passat på att speltesta.
Hill Climb Racing lanserades redan 2012 till Ios och Android av finska Fingersoft, men först nyligen kom det även till Windows Phone. Även om temat är att köra bil uppför ett berg är det inte egentligen ett bilspel, utan snarare ett "fysikspel", i stil med Cut the Rope eller Bad Piggies.
Ditt mål är att köra din extremt fladdriga bil uppför en skumpig väg som bara blir stökigare och stökigare ju längre du kommer. Längs vägen samlar du in pengar och mer bensin som gör att du kan fortsätta. Din bil far runt som en yster kalv på vårsläpp, och lyckas du få till intressanta akrobatiska manövrar som bakåtflippar får du bonuspengar. Rätt snart kommer du köra omkull eller få slut på bensin för att du inte kommer över ett krön, och då är det bara att börja om.
Pengarna du samlat in har du dock kvar och kan användas till att uppgradera ditt fordon (rätt subtila effekter), köpa nya fordon (betydligt mer märkbara effekter) och öppna nya banor. Prisskalan är progressiv så du får jobba betydligt hårdare för att samla in pengarna till mer avancerade banor. Fast det är ju ett freemiumspel, så naturligtvis kan du köpa spelpengar för riktiga pengar i appen. Jag tycker dock att pengainsamlingen i spelet går tillräckligt snabbt för att jag aldrig ska frestas ta fram plånboken.
"Fysikspel" är satt inom citattecken, för spelet lyder helt sina egna fysiklagar, där du bland annat kan få en bil att bromsa och byta färdriktning utan någon som helst markkontakt. Det tar sin tid att få grepp om spelets hemmagjorda fysik och innan du gjort det kommer din bil slå runt rätt många gånger utan att du förstår varför.
Hill Climb Racing har de klassiska mobilspelskvaliteterna där ett lopp kan vara över på en minut, du styr hela spelet med två knappar, och du ändå känner att du måste försöka igen. Min främsta invändning mot spelet är att du alltid börjar på noll på varje bana, så har du ett visst gupp du blir tokig på kommer du aldrig ifrån det, du måste över det varje gång. Banorna är indelade i olika nivåer, och det hade varit mer tillfredsställande att få starta från den högsta nivån jag uppnått. Som det är nu får jag inte tillräcklig känsla av att ha uppnåt något för att fortsätta spelet i längden, men tills jag når den känslan har jag haft riktigt kul, om inte utan viss frustration.