Taylor har kraschat på helt fel måne. Det skulle inte ens vara en måne. Hen (kön beskrivs aldrig i spelet eller av utvecklare) har kraschlandat på en måne på väg till en annan planet. Sen kommer du, den första personen som svarar på Taylors nödrop via text. Du hjälper Taylor att ta sig vidare. Valen du gör och hur du kommunicerar med Taylor påverkar hur historien utvecklar sig och slutar.
Lifeline skickar spelaren aviseringar när Taylor återigen har skickat dig meddelanden. Hela spelet är textbaserat, du läser Taylors svar och svarar tillbaka. Inga beskrivningar av hur någonting sköts. Taylors svar kan ibland dock kännas för lekfulla, den livshotande situationen och hens traumatiska erfarenheter undervärderas genom, förvisso välskrivna, skämt som gröper ur stämningen. Resultatet blir att du inte alltid kan ta Taylor på allvar.
“Taylor is busy” är något du får se upprepade gånger när hen är upptagen. Taylor kanske letar efter medicin eller mat och under den här tiden är du helt oviss om vad som händer. Det orsakar en del osäkerhet och att du tänker på spelet även om det inte påminner dig med aviseringar. Ett val som jag själv gjorde ledde till en sådan vänteperiod, efteråt var Taylors död nära inpå. Anledningen var självklar, men valet var ett medvetet risktagande och en klump lade sig i magen.
Annons
Om du letar efter ett allvarligare spel att gräva ner dig i under sommaren kan Lifeline rekommenderas starkt. Spelets olika slut gör också att man gärna kommer tillbaka en andra och tredje gång för att se vilka alternativ som finns.