Stelbent klon

Apptest: Heroes of Might and Magic 3 HD

Ett av världens bästa strategispel gör återtåg på plattor, men utan vidare anpassning till formatet.

Publicerad Senast uppdaterad

Heroes of Might and Magic gick stadigt uppåt i kvalitet mellan del ett, två och tre och antagligen var trean så pass fantastisk att det helt enkelt blev hjärnröta för spelutvecklarna när ytterligare uppföljare kom till världen. Fyran var bara rent dålig, femman på rätt spår igen men inte på samma nivå och så vidare. Sexton år efter releasen har nu Ubisoft, som tog över licensen när 3DO gick i graven, putsat upp spelet och släppt det till surfplattor. Just begränsningen till surfplattor känns ärligt talat löjlig, men med tanke på hur kontrollerna har lösts förstår vi dem.


Vi börjar med de bra delarna. Ljuden och musiken är precis som i originalet, vilka håller än och låter riktigt bra. Grafiken är ”HD-uppdaterad” men bara på den nivån att de redan befintliga modellerna har fått fler pixlar. Utseenden, rörelser och liknande är precis som förr vilket känns som ett bra val för att behålla den snygga estetiken från originalet.

Spelet i sig är även det exakt som förr. Du har dina hjältar och dina städer och hela liret går ut på att uppgradera städerna och rekrytera soldater till dina hjältar för att vinna varje match. Så långt är allt som vi förväntar oss …


Men säg den lycka som varar. I ett försök att vara på pricken exakt så som Heroes 3 fungerar till PC får vi stå ut med mänger av komplett idiotiska val för kontrollen. Att uppdatera gränssnittet något hade ingen dött av redan från början, för det har hänt en hel del med sådant under 16 års tid. Den biten fungerar dock i jämförelse med kontrollerna i övrigt. Att få din hjälte att gå till den plats på kartan du vill är oftast en exercis i frustration för att fel objekt markeras hela tiden, att flytta runt kartvyn kräver två fingrar, även fast enfingerrörelsen inte egentligen gör något alls, och styrningen i strider är fullkomligt löjliga. 


De turordningsbaserade striderna använder sig av enkelklick för att markera, långtryck för att attackera i närstrid, dubbeltryck för att skjuta och en övertro på att vi vill få upp fiendeenheternas informationsrutor precis hela tiden. Det är inte speciellt svårt att lära sig, men fantastiskt enerverande. Ubisoft hade kunnat göra sig själva en tjänst genom att titta på hur den otroligt fula men välfungerande klonen Palm Heroes (som dessutom finns till telefoner och inte bara surfplattor) gjort med kontrollen, för där flyter allt på utan större frustration till skillnad från här.


Femton år efter att den sista expansionen till spelet dök upp känns det samtidigt riktigt snålt att det inte rör sig om en ”complete edition” av spelet, som ändå funnits till PC precis hur länge som helst. Givetvis vill Ubisoft locka med in app-köp längre fram, men ett högre initialt pris med de två expansionerna hade känts betydligt mer värt det. Särskilt eftersom den dassiga kontrollen inte direkt får oss att vilja ha mer när vi är klara med första delen. Köp hellre just Complete Edition till PC, som är tillräckligt gammal för att du ska kunna köra det på precis vilken maskin som helst idag och dessutom på ett genomgående bättre sätt.