Tanken med nya Foursquare är att appen ska vara en personlig stadsguide. Mobiltelefonen vet ju hela tiden din position och genom att analysera dina vanor och vad du gillar så ska Foursquare i sin nya skepnad kunna ge dig bättre tips om vad du ska göra, äta och se när du upptäcker en ny stad eller bara vill gå ut i hemstaden. Foursquare själva säger att appen ska lära sig dina vanor och det gör den genom att hela tiden rapportera din position (något man dock kan stänga av om man vill det). Appen verkar dock framförallt ta hänsyn till de saker du säger att du gillar och manuellt fyller i första gången du startar appen. Det gäller även när jag använder appen trots att Foursquare rimligen bör ha bra koll på vad jag gillar eftersom jag använt appen i sin föregående form i flera år. Rent praktiskt så fungerar tipsen så att om jag till exempel befinner mig på en plats där det finns ett bra kafé så tipsar Foursquare mig om det i en pushnotis eftersom jag angivit att jag tycker om espresso.
Mycket av värdet man ska få genom Foursquare kommer i den nya versionen från just tips, men då från andra användare. Tidigare så var drivkraften i Foursquare framförallt att man skulle checka in på ställen man besökte och tävla med kompisar och andra om att besöka många ställen ofta. Nu triggas man istället att skriva tips. Det kan handla om vilka rätter på menyn som är de bästa valen, vilket bord som har bästa utsikten eller vad lösenordet till wlanet är. Genom att skriva populära tips samlar man på sig expertispoäng och de gör att de som läser dina tips vet att de kan lita på dig. Man kan samla expertis både inom specifika platser och inom kategorier av platser. Genom att skriva tips som andra gillar kan du till exempel skryta med att vara expert på Stockholm och pizzerior helt enkelt för att du skrivit många uppskattade tips i de kategorierna. Det här gör att appen har mer potential att leverera verklig nytta.
I Foursquare kan du även se till att följa personer du litar på, antingen vänner du känner i verkliga livet eller personer som gjort sig kända för sin expertis inom områden du också gillar. För att du ska ha chans ha hitta många av dina vänner som användare behöver dock Foursquare locka betydligt fler än idag och den magi som krävs för att locka fler användare är inte så tydlig som Foursquare själva vill hävda.