Vilket är det mest finansierade spelet genom tiderna på crowdfundingsajten Kickstarter? Det kanske logiska svaret skulle väl vara en indieutvecklare och dess AAA-titel eller att någon gammal utvecklare på Lucasarts har väckt folks nostalgi. Nope, det mest finansierade spelet, fysiskt som digitalt, är ett kortspel om katter som sprängs … eller nu ljuger vi, kattungar som sprängs ska det ju vara. Crowdfundingvärlden är lustig ibland… eller rätt ofta.
Det är skapat av spelutvecklaren Elan Lee och Matthew Inman, som gjort webbserien the Oatmeal, och handlar om ett ganska enkelt kortspel. Katter gör ganska underliga grejer och ibland råkar de tugga på en dynamit eller trampa på knappen som skjuter iväg en atombomb. Din uppgift är att se till att det inte händer dig utan i stället någon av dina motspelare genom en serie tokroliga kort.
Begränsat Det fysiska kortspelet och dess barnförbjudna tillägg är ett enkelt, men charmigt spel och att det kommer som digital variant kändes rätt väntat.
Det som däremot bjuds här känns som ett väldigt framhastat spel där åtminstone tre fjärdedelar saknas.
Annons
Till att börja med finns bara grundkorten med. Du kan lägga till några bonuskort, men hela den barnförbjudna leken är inte tillagd ännu. Istället för det finns möjligheten att köpa några närmast fånigt enkla avatarer för din profil.
Annons
Att spela spelet bjuder på fler besvikelser. Själva spelmekaniken är klanderfri och fungerar som originalet, men det fungerar bara över lokalt nätverk med andra Ios-ägare som också har spelet. Det är en så fantastiskt fånig begränsning att priset mest känns som lurendrejeri. Det hade gått utmärkt att bygga ett flerspelarläge på en och samma enhet och det hade gått lika bra att göra en lösning över nätet med Apples Game Center. Onlinestöd är på gång lovar utvecklarna, men det borde inte vara på gång utan borde ha funnits där från start.
Det blir bakvänt av flera anledningar. Att du har ett spel som har en bra grund, men där flera viktiga och uppenbara byggstenar saknas är en sak. Det är uppenbart och det är snålt, särskilt för ett premiumspel. Det andra problemet är att det bygger på ett crowdfundat projekt. Ett sådant bygger på betydligt schysstare och öppnare kommunikation mellan skapare och supportrar än vanliga produktlanseringar för att kunna fungera. Det fungerade som det skulle med kortspelet, som nu istället får en rejäl törn av att den fortsatta businessen kring spelet är en så uppenbar cash grab. Av just den anledningen blir det en riktigt sur eftersmak av det här spelet.