Snyggt strategiäventyr

Apptest: Banner Saga

Genom att plocka inspiration från alla möjliga ställen blir Banner Saga ett riktigt charmigt lapptäcke till strategiskt äventyr.

Publicerad Senast uppdaterad

Ytterligare en succésaga från Kickstarter som har blivit färdigt spel. Några avhoppare från Bioware ville snickra ihop ett taktiskt rollspel och bad Kickstarter om hjälp med finanserna. Efter en dag var deras mål uppnått och resten är så att säga historia.

Banner Saga är ett spel där de enskilda delarna inte känns speciellt nyskapande, men där summan av dem i alla fall känns väldigt fräsch. För det är verkligen ett sammelsurium av influenser som återfinns här.


Storyn kunde vara plockad från de mer frostbitna delarna av Robert E. Howards Conan-berättelser. Grafiken osar så mycket Heavy Metal (utan nakenhet och sci-fi då) att det nästan kunde ha varit en tredje film i den serien. Stridssystemet känner alla som spelat Final Fantasy Tactics eller liknande igen. De olika valen utanför strid är väldigt mycket Telltale-inspirerade och städerna får oss att minnas Heroes of Might and Magic med värme (och sura över att vi inte får bygga något själva).

Det är en tid när gudarna har dött och människorna slagit sina påsar ihop med jättarna för att rädda världen och sig själva från de tungt rustade stenfigurerna Dregde. Vår del av storyn snurrar igång mitt i vintern under en tid när solen helt enkelt har slutat röra sig på himlen. Ingen vet egentligen varför och det fenomenet spelar en stor roll i spelets första kapitel.


Som spelare styr du flera olika huvudpersoner runt om i den fiktiva världen, där du bland annat ska lotsa en karavan hem till jättarnas huvudstad.

Spelet är egentligen uppdelat i tre olika delar. En där du genom textval styr dina huvudkaraktärers handling framåt i de olika byar och läger som dyker upp i spelet, en stridsdel och en med långsamma karavanturer. Den senare delen är mest till för att vi ska höra den aktuella huvudpersonens tankar och på så sätt föra storyn vidare, men den är också den segaste delen i spelet eftersom det oftast inte händer ett skvatt. Textvalsdelen är välskriven om än lite yxig att styra. Men samtidigt är det riktigt bra skrivet och karaktärernas reaktioner på någon som dött känns väldigt väl inkorporerade i handlingen. Dina val påverkar också handlingen, även om den givetvis hela tiden drar åt ett visst håll.


Stridssystemet följer en liknande mall som vi sett i otaliga taktiska rollspel med turordningsbaserad strid. Det är snyggt gjort för pekskärm och såväl figurernas olika egenskaper på slagfältet som deras karaktärer i storyn gör att du snabbt börjar känna för dem och vill hålla dem vid liv.

Portningen av spelet till ett mobilt format känns på det stora hela riktigt välgjord till skillnad från vad vissa andra crowdfundade spel som först dök upp till PC kan göra. Det mesta är riktigt snyggt och storyn är både välskriven och flexibel, så det här borde kunna falla de flesta strategi- och rollspelsvänner i smaken.