Någon gång i framtiden. De rika bor i ekologiska avspärrade städer. Men en stad har totalförstörts av terrorister med något slags kemiskt stridsmedel. Man måste ta reda på vad som hänt, men eftersom staden är livsfarlig för människor skickar man in en fjärrstyrd robot. Närmare bestämt en robotboll av ungefär den typ som LG säljer som tillbehör till sin mobil G5.
På sitt vis är det en genialisk premiss för att kombinera ihop de två spelpremisserna kulbana (med rötter i Marble Madness från 1984) och gå runt i realistiska 3D-landskap. Dessutom är det rasande snyggt och välgjort.
Att styrningen är svår är inte mycket att orda om. Det är liksom den huvudsakliga poängen med kulbanor att man kör i diket hela tiden, och hade det varit en liten stridsvagn man körde omkring med hade man bara blivit arg, men här är man ju införstådd med det från själva premissen. Det gör också att man köper att man inte kan ta sig över en enkel tröskel som ibland utgör ramen för banan.
Annons
Man har i alla fall möjlighet att välja styrsätt mellan att dra fingret över skärmen, virtuella knappar, och att luta mobilen (stöd finns även för fysisk spelkonsol). Oavsett vilket är det en vinglig färd, men aldrig så svårt att jag känner att jag kör fast i spelet eller blir tokig på uppgiften framför mig. Man märker att styrningen trots allt hjälper en lite på väg, så att man hamnar rätt även när man ska balansera på ett till synes omöjligt smalt räcke.
Annons
Miljöerna i spelet är väldigt snygga, och dessutom varierade från nivå till nivå. Att 3D-vyn vrider sig automatiskt när du kör runt underlättar dock inte direkt styrningen. Spelmomenten innehåller också en hel del överraskningar på vägen som skänker variation till balanserandet på smala kanter. Du hittar också uppgraderingar till din robotboll på vägen som ger den nya funktioner, såsom strukturer som gör det lättare att ta sig uppför kanter, och att få tiden att gå i slow-motion när du ska göra knepiga manövrer. Förflyttning och specialfunktioner kostar dock energi, och om din energi tar slut får du börja om nivån.
Fokus ligger på banorna, och berättandet nystas upp i rätt långsam takt, med gömda föremål här och där. Å andra sidan berättar miljöerna, från övergivna industribyggnader till fläckfria vita städer tomma på människor, sin egen historia.
En annan trevlig sak är prislappen. Den dryga 20-lapp du betalar när du köper spelet är allt du betalar. Här finns inga in-app-köp eller andra sätt att tjäna extra pengar. Spelet är så välgjort att man lätt hade kunnat ta 50 kronor för spelet utan att någon hade knorrat, men nu kan du alltså prova utan att ta någon större ekonomisk risk.
Spelet har rätt tung 3D-grafik. På den Xperia Z5 jag testar på blir telefonen glödhet och batteriet går rätt fort, men trots det får jag en minst lika njutbar upplevelse när jag testar på en mobil med svagare grafikprocessor, hur man nu fått till det.
Om du köper konceptet med kulbanespel, där det ska vara lite svårt att styra sin boll rätt, kan jag bara rekommendera Aurora: Quarantine. Det är ett riktigt lyckat spel som lyckas kombilera flera genrer och skapa något nytt och originellt.