Ny undersökning – när kunderna får välja

Mobiloperatörerna med flest nöjda kunder – bäst och sämst i Sverige

När svenska mobilkunder själva sätter betyg på operatörerna så är det de små uppstickarna som får bäst betyg. Svenskt Kvalitetsindex konstaterar att både bra service och hur väl tjänsterna faktiskt fungerar är vägen till framgång.

Publicerad Senast uppdaterad

Mobilbranschen som helhet har en kundnöjdhet på 68,7 procent enligt undersökningen och det är konsekvent så att de mest nöjda kunderna använder små uppstickaroperatörer och de minst nöjda använder en av de fyra stora operatörerna.

De mest populära operatörerna med flest andel nöjda kunder är alla ägda av någon av de stora jättarna. Bäst betyg i undersökningen får Vimla, med 81 procent nöjda kunder, medan deras moderbolag Telenor är på sjunde plats i listan. Fello och Halebop, båda ägda av Telia, tar plats två och tre på listan, medan Telia själva är på sjätte plats, högst upp av de fyra storoperatörerna.

Kvalitet och service avgör

Generellt så säger Svenskt Kvalitetsindex att de stora operatörerna, som erbjuder ett mer fullständligt produktutbud och har komplett kundtjänst kan få nöjdare kunder framförallt genom att just fokusera på bättre support, medan det för de mindre operatörerna som ofta skalat ner på både tjänsteutbud och service, tjänar på att vässa funktionen på de faktiska mobiltjänsterna de erbjuder. 

Sämst betyg i undersökningen får Tre och deras systeroperatör Hallon hamnar på femte plats, sämst bland småoperatörerna. Tele2 klarar sig snäppet bättre än Tre och deras systervarumärke Comviq tar sig in på fjärdeplatsen totalt.

Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdhet i en rad olika branscher och medan det i bankvärlden uppskattas att vara kund hos en större bank tycks läget alltså vara det motsatta när det gäller mobiloperatörer. 

Vimla är alltså den mobiloperatör med största andel nöjda kunder och på marknaden för företagsabonnemang är kategorin “Övriga” den som får högst betyg, följt av i tur och ordning Tele2, Telia, Telenor och Tre.

SKI har mätt kundnöjdhet i mobiltelebranschen sedan 1989 och sett över tid så har kundnöjdheten gått upp sedan dess, både för privatkunder och för företagskunder. För privatkunder har andelen nöjda gått från 63 procent till 69,8 och för företagskunder från 63 till 68,7 procent.