Förvirrad beta

Test: Android Auto

Googles bilsystem är inte lanserat i Sverige och därmed att betrakta som beta. Men det finns intressanta lösningar i det hela.

Publicerad Senast uppdaterad
Betyg:
6/10
Google Maps
Svensk röststyrning behöver bli bättre

Android Auto är som bekant Googles svar på Apples Carplay och visades upp något år efter konkurrentens. I dagsläget är appen inte släppt i Sverige än, vilket gör att den variant vi kan få till här i Sverige helt klart är att betrakta som en ickefärdig produkt, särskilt när det kommer till Sverigekopplingen. Det innebär också att det är lite smått instabilt i fråga om vilka telefoner vi faktiskt får igång appen på och även vilka av dem som behagar koppla upp sig mot bilens infotainmentsystem. Samtidigt är systemet lanserat sedan länge i USA och på så vis är många av delarna redan på plats och fungerande, varpå vi tycker att en utvärdering mycket väl är på sin plats.

Två system
En stor fördel med Android Auto gentemot konkurrenten Carplay är att du faktiskt inte behöver koppla upp den mot bilen alls. Hela systemet är tudelat, så att du antingen kan låta det ta över bilens befintliga infotainmentsystem eller köra det helt och hållet från din telefon.

Har du en alldeles för gammal bil är det här såklart goda nyheter. Samtidigt är det även bra för de bilar som “bara” har bluetooth-koppling för handsfree. Där kan du få fördelarna med Android Auto och samtidigt sköta samtal via bilens inbyggda mikrofoner och högtalare (i ett helt frikopplat scenario är det högtalartelefon som gäller).

Beroende på bil ser det också lite olika ut på telefonens skärm kontra bilens, men på det stora hela är navigeringen någorlunda likadan och precis som allt bilrelaterat i den här kategorin är det gjort för snabba och enkla tryck för att du ska hålla uppmärksamheten på vägen och inte på någon skärm.

Väl påslaget låser Android Auto även din telefon så att du inte kan använda den normalt, ytterligare en säkerhetsdetalj för att du inte ska börja pilla på telefonen vid ett rödljus eller liknande. För att komma åt den vanliga telefondelen (Android Auto blir lite som en launcher i det här fallet) måste du aktivt stänga ner Android Auto, vilket antagligen inte är önskvärt om du vill navigera via bilens skärm.

Precis som med Apples Carplay handlar det i huvudsak om att få upp delar av mobilens innehåll på bilens infotainmentskärm. I första hand handlar det om navigation och samtalshantering, men här kommer även röststyrning med i bilden och såklart även bilanpassade appar.

Utbudet av appar ser ut ungefär som till Carplay, vilket känns lite underligt då Android i grunden är mer öppensinnat än Ios. Musik- och radioappar råder det ingen som helst brist på. Inte så konstigt då det är huvudsyftet med systemet. Meddelandeappar finns det en bunt av också, men vi har lite problem att få igång upplösningen från dem (vilket också gällde Carplay). Att försöka svara på SMS eller andra tjänster är en riktig huvudvärk, vilket kan tillskrivas dess olanserade tillstånd. Googles rösttjänst har förvisso lärt sig svenska rätt nyligen, men vokabulären är inte i närheten av vad den kan på engelska så att säga. Att försöka prata in meddelanden som ska omvandlas till text, eller ens få systemet att begripa att den ska skicka ett SMS, i den svenska varianten är inget att rekommendera. Med engelska som systemspråk går det bättre, men då är det å andra sidan bekymmersamt att försöka författa meddelanden på svenska såklart. Att sköta samtal och navigering går bra i sin grund dock. Svenska gatunamn är dock ganska svårt fortfarande och där är det lättare att mata in adressen innan du börjar köra.

Vad som är förvånande är att navigationshjälpmedel och appar för lokalt sök som är närmast standard i moderna bilars egna system saknas här. Att Apple vill rutta Yelp, Wikipedia, Tripadvisor och liknande via sin egen karttjänst förstår vi, men här känns det som att alternativen borde vara betydligt friare.

Maps lyfter
Google har dock fördelen att deras kartprogram Google Maps är vida överlägset Apples motsvarighet. Medan övriga appar fungerar ungefär som de gör till Carplay är har Google fördelen med ett betydligt mer moget kart- och navigeringssystem. Själva navigationen kräver tyvärr uppkoppling fortfarande, men här finns i alla fall stöd för offlinekartor (i mindre bitar åtminstone) och communityn kring Maps samt dess tillägg gör att vi sällan saknar lokal information från tredjepartsappar. Vad som däremot ska sägas är att Googles talsyntes skulle behöva gå en charmkurs. Den är ganska robotlik, vilket gör att det blir mer ett tonfall av militära order än hjälpsamma körtips när den läser upp navigeringen.

Antagligen är det körsäkerhet som används som anledning till att exempelvis Garmins eller Tomtoms karttjänster inte får komma in i Android Auto, samma sak med lokalsök från tredjepartsappar. Men samtidigt känns det som att den biten borde vara Androids styrka jämfört med Carplay. När vi skickar upp Android Auto till bilens skärm blir upplevelsen ganska lik Apples, med ett system som tar över vad det än är som råkar finnas i bilen. Vill du slå på den vanliga radion får du gå ur Android Auto för att fixa det och att komma tillbaka är inte helt logiskt alla gånger.

Ur ett svenskt perspektiv är den befintliga varianten av Android Auto i skrivande stund en betatjänst. Gissningsvis handlar det mycket om att Google ska hinna anpassa många av de röstkommandon som behövs för svenska innan den kan lanseras här, vilket behövs. Den varierande enkelheten med uppkopplingen grundar sig i samma ickelanserade tillstånd och borde ordna upp sig vid officiell lansering. När det väl fungerar som det är tänkt är det däremot ett fullgott alternativ till Apples Carplay. Android Auto har fördelen med en bättre karttjänst och Carplay väger upp med att Siri fungerar så bra som det gör. Bägge systemen känns dock i dagsläget lite väl påklistrade över det som redan finns och det finns en hel del att göra när det kommer till hantering av meddelandeappar. Men Android Auto har som sagt också fördelen att du egentligen inte behöver blanda in bilen alls för att kunna köra det, vilket ger en betydligt större potentiell användarskara. Nu hoppas vi bara att systemet kan lanseras här i Sverige och att det hela snabbt växer till sig sett till funktioner.

Betyg:
6/10
Uppkoppling: Fristående, Bluetooth, USB (kabel krävs för överföring av skärm till bilens motsvarighet).
Kompatibilitet: Beror på utrustningsnivå, men Android Auto erbjuds av bland annat Audi, Ford, Hyundai, Kia, Citroen, Mercedes och Volvo.
Kostnad: Gratis, kostnad för mobildata och eventuella appar 
Google Maps
Svensk röststyrning behöver bli bättre