-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Ingen omedelbar succé
Tizen får ljumt mottagande

För få appar och för dålig kamera är några av kommentarerna till Samsungs nya Tizentelefon Z1 som lanserats i Indien.
Samsungs första Tizenmodell blev en budgettelefon för under tusenlappen som lanserades i Indien, världens tredje största mobilmarknad. Hälften av alla mobiler som säljs här är i denna prisklass, vilket å ena sidan innebär att priset är rätt, men å andra sidan att konkurrensen är hård. Totalt finns det 280 smartphone-märken att välja mellan i Indien.
Nu rapporterar Reuters att reaktionerna på Samsungs Tizen-telefon bland medier och konsumenter är svala. Kameran på 3 megapixel uppfattas även för prisklassen som något som hör till det förflutna, och app-butiken med sina 1000 appar imponerar inte. Telefonerna baserade på Googles budgetplattform Android One uppfattas som mer prisvärda även om de är något dyrare.
Samsung framhåller användargränssnittet, batteritiden och snabbare inläsning av webbsidor som unika fördelar med Samsung Z1. Företaget vill inte uttala sig om man planerar att lansera mobilen på andra marknader.