-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Analyserat testresultaten
Telia bemöter Mobils test av Telia Sense

När Mobil testade Telia Sense drabbades vi av flera allvarliga problem. Nu bemöter Telia kritiken efter att ha analyserat testresultatet.
Strax innan jul publicerade vi på Mobil ett test av Telia Sense (i tidningen). Tanken med Telia Sense är att tjänsten ska tillföra många smarta, uppkopplade funktioner som finns i dagens dyra bilar även till lite äldre bilar. Testet visade dock att tjänsten hade en hel del barnsjukdomar. Batteriet i bilen laddades ur så bilen behövde starthjälp, tjänsten lyckades inte varna om detta trots att den ska det. Dessutom fungerade inte rapportering av bränslenivå som utlovat och positionslarmet som skulle larma till mobilen när bilen förflyttas fungerade sporadiskt. Nu har Telia tagit tillbaka den enhet som användes under testet, gjort mätningar på testbilen och analyserat resultaten.
Telia svarar
Med anledning av de många problem vi stött på under testet skickade Telia efter slutfört test ut ett team bestående av sju personer för att undersöka bil och Sense-enheten och återkomma med en analys. Detta skedde i mitten av december och i analysen tar Telia upp de tre huvudsakliga problem vi haft under testets gång:
Batteriproblem
Telia har analyserat serviceloggarna från bilen och gjort mätningar på plats i bilen. De uppger att de inte kan se att Telia Sense skulle ha orsakat att batteriet laddade ur. Service-loggarna visar att hårdvaran går till stand-by mode som förväntat. Mätningar av strömkonsumtion och spänningsnivå som gjordes på bilen (på plats i Uppsala) visar enligt Telia på samma sak – att hårdvaran och tjänsten fungerar som de ska. Viking vägassistans servicebil gjorde en batteridiagnos på plats i bilen. Resultat därifrån visar att ”Bra – Ladda”, det vill säga att batteriet är OK men skulle behöva laddas upp. Mätningarna på plats visade även att bilen inte drar mer ström än den borde.
Positionslarm, saknade notifieringar
Det är enligt Telias analys oklart varför positionslarmets notifieringar inte kom fram som de skulle. De uppger att det när de testade att sätta på nya positionslarm (med hårdvaran och kontot som använts) så kom notifiering fram som de skulle. Dock ej under testet eller när Telias tekniker använde hårdvaran när den var ansluten till testbilen.
Felaktig bränslenivå i appen
Bränslenivån som visas i appen läses enligt Telia från OBD-porten i bilen. När bränslenivån lästes från bilens OBD-port (då mätningar gjordes på plats) visade nivån på ca 22 procent full tank medan bränslenivån på bilens instrumentbräda samtidigt visade på cirka 50 procent. Varför OBD-porten rapporterar 22 procent när det borde vara 50 procent undersöks fortfarande av Telias tekniker. Problemet med felaktigt värde av bränslenivå i Telia Sense-appen beror enligt Telia alltså inte på Telia Sense utan på att OBD-porten rapporterar fel värde.
Mobils fullständiga test av Telia Sense kan du läsa här.
