-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Upptäckt av Bankdroid-utvecklare
Swish hade stor säkerhetslucka

Betaltjänsten Swish hade i ett och ett halvt års tid en säkerhetslucka som gjorde att vem som helst kunde se dina kontotransaktioner.
Det är utvecklaren Nullbyte, som ligger bakom Bankdroid, en populär tredjepartsapp för banksaldon till Android, som rapporterar om säkerhetsluckan. I somras, när han studerade upplägget för appen Swish, lade han märke till att inloggningsrutinerna visserligen höll hög säkerhetsstandard och utnyttjade BankID på ett bra sätt, men när man väl var inloggad hade man tillgång till samtliga användares transaktionshistorik.
I den förfrågan som appen använde för att begära transaktionshistorien skickades användarens mobilnummer i klartext, och bytte man ut numret mot någon annan användare fick man denne användares transaktioner utan att behöva logga in som den användaren. Transaktionshistoriken innehåller alla skickanden och mottaganden av pengar som skett med Swish sedan man aktiverat tjänsten. Eftersom integritetsluckan var okänd för utvecklarna utgår Nullbyte från att den funnits där sedan tjänsten introducerades i december 2012. Swish har i dag 1,4 miljoner användare.
Nullbyte uppger att han först försökte kontakta utvecklarna bakon Swish angående integritetstsluckan, men fick dålig respons. Då vände han sig i stället direkt till bankerna, som tog uppgiften på allvar, och inom en vecka var problemet åtgärdat.