-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Uppges ha överklockat S4:an
Samsung nekar till benchmark-dopning

Samsung anklagas för att överklocka GPU och CPU hos Galaxy S4 när benchmarkappar körs på Exynos 5 Octa-versionen av toppmodellen. Men tillverkaren slår ifrån sig kritiken - och menar detta beror på att processor- och grafikprestandan maximeras när helskärmsappar körs.
Det är sajten Anandtech som hävdar att Samsung medvetet har påverkat prestandatester av Exynos 5 Octa-versionen av Galaxy S4. Detta - menar sajten - ska ha varit möjligt genom att GPU och CPU överklockas när kända benchmarkprogram (till exempel AnTuTu, Quadrant och Linback) körs på telefonen.
App uppges höja klockfrekvenserna
Som bevis har Anandtech pekat på både empiriska observationer, samt fragment av kod i telefonens firmware som tyder på att en app vid namn Benchmark Booster kan ha påverkat benchmarkresultatet. Syftet med appen ska vara att höja enhetens klockfrekvenser vid användning av utvalda appar.
Nyhet plockades snabbt upp av tekniksajter världen över. Samsung har nu publicerat ett officiellt uttalande där man säger att anklagelserna inte är sanna. I uttalandet hävdar tillverkaren att telefonens grafik- och processordelarna automatiska arbetar hårdare när helskärmsappar körs, eftersom dessa oftast kräver högre prestanda. Detta ska dock inte ha påverkat benchmarkresultaten på något otillbörligt sätt, menar man.
Här har ni Samsungs uttalande i sin helhet:
"Under ordinary conditions, the GALAXY S4 has been designed to allow a maximum GPU frequency of 533MHz. However, the maximum GPU frequency is lowered to 480MHz for certain gaming apps that may cause an overload, when they are used for a prolonged period of time in full-screen mode.
Meanwhile, a maximum GPU frequency of 533MHz is applicable for running apps that are usually used in full-screen mode, such as the S Browser, Gallery, Camera, Video Player, and certain benchmarking apps, which also demand substantial performance.
The maximum GPU frequencies for the GALAXY S4 have been varied to provide optimal user experience for our customers, and were not intended to improve certain benchmark results. Samsung Electronics remains committed to providing our customers with the best possible user experience."