Krönika
Planerar Nokia omstart av mobiltillverkningen?
Ryktet säger att Nokia tänker börja med mobiltelefoner igen. Det finns en del logik i det.
Ryktena surrar, djungeltrumman trummar, Nokia är tillbaka.
Det började med att Nokia på LinkedIn sökte en expert på mobilkameror till Android. Sedan lanserade man en beta av en egen menyprogramvara, Z-Launcher, till Android. Så långt skulle det kunna vara en ren programvarusatsning, men varför söker man då dessutom folk för produktion av mobilprodukter? Och varför går man ut på Twitter med att man tänker satsa på konsumentprodukter?
Det ligger nära till hands att pussla ihop en bild av ett Nokia som tänker nysatsa på Androidmobiler. Men det skulle i så fall kunna ske tidigast 2016, eftersom försäljningsavtalet med Microsoft förbjuder Nokia att lansera mobiltelefoner i eget namn under två års tid. Två år känns å andra sidan som en helt rimlig tid för att bygga upp en ny mobilverksamhet.
Men varför sälja en av världens största mobilverksamheter bara för att börja på ny kula? Det finns viss affärslogik i det också. Satsningen på Windows Phone hade svårt att lyfta men man kunde inte byta till att satsa på Android på grund av avtalet med Microsoft, en begränsning man blev fri från vid försäljningen.
Många ser Nokias satsning på Windows Phone i stället för Android som ett av företagets största felsatsningar genom historien, men då missar man att Android inte heller är en given framgångssaga. Av de stora etablerade mobiltillverkarna vid smartphonegenombrottet förutom Nokia är det bara Samsung som lyckats tjäna pengar på Android, och även de har fått se sina intäkter minska. LG och Sony kämpar på medan Motorola och HTC hamnade i en nedåtgående spiral.
Däremot finns det många framgångsrika relativt nystartade Androidtillverkare som i dag har stora marknadsandelar i Asien och Latinamerika. Huawei, ZTE, Xiaomi, Blu och Oppo är några namn på tillverkare som gjort sig ett namn inom Android utan tidigare erfarenhet av mobiltillverkning. En befintlig organisation för mobiltillverkning verkar alltså inte ha varit en fördel i Androidvärlden. Kanske det till och med är så att den är en direkt nackdel?
Med tanke på hur många som startas verkar det vara relativt enkelt att starta en ny mobiltillverkare i dag. Produktionen och viss design sköter underleverantörer, elektroniken är helt standardiserad, det enda du egentligen behöver fokusera på i tillverkningen är design och viss mjukvara. Det du INTE behöver är tiotusen ingenjörer som utvecklar nya kamerafinesser. Lämna det åt Sony och köp deras sensorer.
Kanske var det det som var Nokias plan vid försäljningen till Microsoft? Man visste vad man ville göra, men satt med en stor organisation som skulle vara svår och dyr att banta ner och styra om, samtidigt som det skulle vara jämförelsevis billigare och enklare att börja från noll. Men om man säljer organisationen till Microsoft samtidigt som man behåller det starka varumärket? Då är det Microsofts huvudvärk att styra om skutan, man slipper ansvaret för nedskärningar och uppsägningar, samtidigt som en stor mängd kapital frigörs för att börja på ny kula vid försäljningen.
Jag vet inte om det är så man har tänkt på Nokia. Men om det är så man har tänkt, är det rätt smart tänkt.