-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
"Mer design än specifikationer"
Oneplus har två nya mobiler på gång

I en intervju med PC World avslöjar Oneplus internationella chef Carl Pei att man utöver en ny toppmodell även har en modell med mer fokus på design än på hårdvara på gång.
Mobilen Oneplus One var en av förra årets överraskande succéer, med specifikationer liknande de på toppmodeller från Samsung och Sony, till en bråkdel av priset. Nyfikenheten är nu förstås stor på en uppföljare.
Enligt Carl Pei, som intervjuats av PC World, har man just nu två modeller på gång. Nästa generations flaggskepp kan väntas komma ut inom de närmaste sex månaderna, men utöver den har man en till modell på gång.
– Det blir en telefon som vänder sig till en annan målgrupp. Kanske för dem som uppskattar design framför specifikationer, säger Carl Pei till PC World.
Carl Pei berättar också att man sålt drygt en miljon Oneplus One världen över, mot de 30 000 - 50 000 man hade räknat med. Det är en orsak till att telefonen har varit så svår att få tag på, men en annan anledning är att telefonen sålts till ett pris strax över tillverkningskostnaden. Med så små marginaler har företaget varit försiktiga med att inte överproducera för att bli sittande med kostnader för osålda telefoner.
Enligt Carl Pei är tanken med att sälja en telefon med så små marginaler att först bygga upp en kundkrets, ungefär som ett startupföretag som ger bort sin produkt gratis för att skapa inkomster senare. Den strategin väcker förstås frågor om Oneplus kommer att kunna fortsätta att göra sina mobiler lika prisvärda som Oneplus One var.