-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Nokia-nostalgi
Mobilspelet Snake får officiell uppföljare

Den som sörjer att Nokia inte längre gör mobiler kan trösta sig med att spelet Snake nu får en officiell uppföljare.
Snake skrevs 1997 för Nokia-mobiler med monokrom skärm av Taneli Armanto, och det är samme man som nu tillsammans med Rumilus Design gör uppföljaren Snake Rewind till Ios, Android och Windows Phone. Spelet släpps den 14 maj.
I det klassiska spelet styr du en orm som är i ständig rörelse på skärmen. Varje gång du styr över en frukt får du poäng samtidigt som ormen blir längre, och det gäller att få så höga poäng som möjligt innan du biter dig själv i svansen. Taneli Armanto kan knappast göra anspråk på att hittat på konceptet, spelets ursprung kan spåras åtminstone till arkadspelet Blockade från 1976.
Den nya versionen ska vara full med krom som frukter av olika sorter som ger olika effekt, samtidigt som retrokänslan är en viktig del. Du kan dessutom välja bakgrunder och utseenden från olika tidsepoker i spelets historia.
Räcker det för ett underhållande mobilspel i dag? Det får vi se den 14 maj.