-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Nya Youtube?
Facebook börjar räkna klippvisningar

Mobiltrafik har knuffat videotittande på Facebook över miljarden.
Efter en trevande start börjar Facebook etablera sig som videoplattform. Sedan i juni tittar det sociala nätverkets användare på över en miljard videoklipp om dagen – två tredjedelar (65 procent) av dessa konsumeras i mobilen.
I dag lanserar Facebook en titträknare för att låta användarna – såväl privata som företag – se hur många dessa de själva bidragit till. Syftet är att hjälpa privatpersoner att hitta populära klipp och annonsörer att mäta sina kampanjers framgångar.
Samma funktion hittas på Youtube och även om Facebooks videotrafik ännu bara är en bråkdel av Youtubes ger det en fingervisning om nätverkets ambitioner. Sedan länge arbetar Facebook målmedvetet på på att både utöka och förbättra sina videofunktioner: senast i juni vässade man den funktion som skräddarsyr vilka och hur många videos användarna får upp i sitt nyhetsflöde, sedan i december förra året spelas dessa automatiskt upp.
Den sistnämnda funktionen lär ha bidragit en del till att boosta tittarsiffrorna, men drog också på sig klagomål efter att folk fått hem oväntat höga mobilräkningar. Även om funktionen kan stängas av så har Facebook tvingats se till att den drar minimalt med data samt lägga till alternativet att den endast aktiveras vid wifi-uppkoppling.