-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
Ny affärsenhet
Blackberry sadlar om

Kan fokus på sakernas Internet och inbäddade system rädda det blödande företaget?
Blackberry annonserade i går måndag att företaget skapar en ny affärsenhet kallad Blackberry Technology Solutions (BTS). Den nya avdelningen ska ansvara för Blackberrys patentportfölj och dess innovationsteknikbolag inom inbäddade system (QNX), kryptering (Certicom), antenner (Paratek) och sakernas Internet-projekt (Ion). Leda den nya affärsenheten ska Dr. Sandeep Chennakeshu, tidigare chef för Ericsson Mobile Platforms och CTO på Sony-Ericsson.
– Genom att kombinera alla dessa tillgångar i en affärsenhet ledd av Sandeep kommer vi att skapa operativa synergier och nya intäktsflöden, vilket kommer att gynna vår omvändningssstrategi, säger Blackberrys vd John Chen i en kommentar. Det är han som, sedan han tillsattes i november, ansvarat för mycket av de åtstramningar och försäljningar av fastigheter och en tysk utvecklingsavdelning som Blackberrys mer eller mindre fritt falllande smartphoneförsäljning har krävt.
Enligt IDC:s senaste siffror minskade bolaget sin andel på den globala smartphonemarknaden med närmare 80 procent jämfört med förra året och trots att budgetmobilen Blackerry Z3 nyligen har släppts i 13 länder och Blackberry har vågat satsa på en iögonfallande kvadratisk design för sin tangentbordsutrustade smartphone Passport ser ingenting ut att bromsa upp försäljningsraset. IDC räknar med att företagets marknadsandel 2018 kommer vara nere på 0,3 procent.
Det är även John Chen som stått vid rodret för den omvändning som han nämner och som, med den nya affärsenheten, inte bara betyder en vändning bort från de dystra siffrorna utan även cementerar företagets vändning bort från konsumentmarknaden för mobiler.
En gång var Blackberry ett av USA:s populäraste mobilmärken, vars namn inte minst bars upp av de säkerhetssystem som fick såväl stadsöverhuvuden som underrättelsetjänster att välja dess telefoner. Om BTS lyckas ge företaget samma ledande position och renommé när det kommer till säkerhet inom inbyggda system och sakernas Internet återstår att se.