-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Facebook-appar störst i världen
Meddelandeappar tar över spelandet

Styrkebesked från Facebook-ägda appar under 2014. Men nya affärsmodeller dyker upp.
Har du någonsin undrat varför Facebook köpt upp Whatsapp och Instagram och varför alla Internetgiganter ryktas vara intresserade av att köpa snapchatt kan App Annies senaste appstatistikrapport för 2014 bidra med ett svar, eller delar därav.
För det första växer meddelandetjänster så det knakar. I allt större utsträckning kan dessa ses som de nya något "coolare" – läs att de tilltalar yngre användare – sociala nätverken. Under 2014 växte nämligen världens topp-tio-meddelandeappar med inte mindre än 53 procent sett till nedladdningar i både Ios och Android.

Styrkebesked från Facebook-varumärken
Störst av alla meddelandeappar – och för den delen störst av alla appar i världen – är Facebook Messenger. Vanliga Facebookappen kniper själv en andraplats globalt. Det blir inte direkt sämre för Facebook som koncern när man tittar på världens tredje och fjärde största appar: där hittar man Whatsapp och Instagram, även de Facebook-ägda. Populära Snapchat hamnar på tiondeplatsen och Twitter på nionde plats.
Meddelandetjänster lyckas dra in intäkter
Statistiken visar även en annan trend: meddelandeappar håller på att bli stora spelutgivare. Meddelandeapparna lyckas med det som många sociala nätverk hittills i stort sett misslyckats med, nämligen att få privatanvändare att faktiskt köpa saker. Reklam som visas för användarna är i dessa fall inte det primära utan det är aktiva inköp av appar och andra innehållstjänster – exempelvis spel, klistermärken eller mobila betalningar – som drar in intäkter.
I synnerhet hittar man två sociala meddelandenätverk bland topp-tio-spelutgivarna, Tencent och Line, som både är starka i Asien. Japanska Line lyckas här, enligt App Annies lista, ta en fjärdeplats sett till spelintäkter följt av kinesiska Tencent på femteplatsen.