-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Skyddar sitt varumärke inom betalningar
Snart kan du betala med Snapchat

Snapchat tycks ha klurat ut ett sätt att tjäna pengar.
När Facebook förra året lade ett bud värt runt 20 miljarder kronor på Snapchat, som tackade nej, undrade många vad det är som gör Snapchat så värdefullt. Än så länge har intäkterna nämligen lyst med sin frånvaro för chattjänsten, som beräknas ha lockat till sig runt trettio miljoner användare världen över sedan lanseringen hösten 2011.
Frånvaron av några större inkomster (för några år sedan medgav man att man inte hade några intäkter alls) har dock inte stoppat företaget från att hitta villiga investerare. Den amerikanska hedgefonden Coatue Management pumpade nämligen in omkring motsvarande 350 miljoner kronor i företaget i vintras. Medan det främst är annonsintäkter som andra sociala nätverk som Facebook och Twitter förlitar sig på, så tycks Snapchat nu gå en annan väg.
Snapchat har nu nämligen valt att varumärkesskydda namnet Snapchat när det gäller betalningar. Det skulle kunna betyda att Snapchat planerar att lansera funktioner i appen för mobila plånböcker och person-till-person-betalningar, spekulerar Techchrunch.
Användaraktiviteten bland de som hämtat hem och installerat Snapchat på sin telefon är stor - i vintras uppgav Snapchat att användarna av tjänsten skickar omkring 400 miljoner meddelanden till varandra dagligen. Går det att locka användarna till köp och transaktioner genom mobilen med Snapchat så skulle det kunna generera stora intäkter åt företaget.