Xperia Play vinner sin match

Första intrycket av Playstation-mobilen

På en stökig restaurang på Barcelonas sandstrand lanserade Sony Ericsson tidigare ikväll officiellt Playstation-mobilen - "Sony Ericsson Xperia Play". Vi har provspelat och rest händerna i skyn av glädje över vunna segrar, mitt bland andra förbryllade journalister.

Publicerad Senast uppdaterad

Efter att ha provspelat Sony Ericson Xperia Play känns den överraskande vass, framför allt har två orosmoln skingrats, känns det som:

a) Spelknappar kan göra spelupplevelsen väsentligen bättre, jämfört med vad man får ut av att spela "vanliga" mobilspel.

b) Utbudet av spel till Playstation-mobilen kommer att vara helt OK redan från start.

Första spelet jag spelar är FIFA 2010, och det är nog egentligen ett ganska bra exempel på ett spel som mår bra av rejäla spelkontroller med dedikerade spelknappar. Det går att styra sina lagspelare med precision, och jag märker att det gör mig helt fast i spelet, betydligt mer fast än vad jag brukar bli av mobilspel. Det är helt enkelt roligare när man känner att man kan spela mer på riktigt, med bolltrollande finesser och lagtaktiska manövrar.

Det blir inte mindre roligt av detaljer, som när jag lyckas sno bollen av motståndarlagets målvakt och dra in den i målet, först då inser jag att det är dags att kolla på lite av de andra spelen.

Asphalt 6 och Star Battalion är två av de andra spelen, och även här tycker jag att den förhöjda upplevelsen går igen. Vad som är bra är också att Sony Ericsson läger med sex spel från start på telefonen (vilka är ännu inte klart). När man väl ska skaffa fler spel så finns det flera olika vägar. Vanliga programbutiken Android Market kan fortfarande användas så klart. Men Sony Ericsson kommer också ha sin Xperia Play-meny ("Playstation Pocket") där det kommer att ligga ett 50-tal titlar från start. Utöver dessa kommer Sony Ericsson också att släppa en rejäl laddning med Plastation1-spel nedladdningsbara till Xpeia Play. Och alla dessa spel "är bara början", som Sony Ericsson skrev på presskonferensen.

Själva grafiken flyter på väldigt bra i spelen, och följdsamheten för styrningen med spelknapparna känns också riktigt bra. Spelen pausas automatiskt när man hoppar ut ur dem, till exempel för att skriva ett sms.

En lite lustig detalj är att många spel inte ens i menyerna styrs med pekskärmen, utan genom valknapparna, helt enkelt eftersom de spelen inte är gjorda för pekskärm från början. Det känns faktiskt ändå som en bra helhetslösning, att Sony Ericsson byggt en spelmobil som är så flexibel att den klarar även sådana spel, utan att de måste göras om.

Själva formatet på Xperia Play kändes också mer smidigt än väntat. Xperia Play duger därför (och för att det känns som en allmänt vass Android-smartphone) väldigt bra även som telefon - utan att bli en klump i fickan. Pekskärmen känns riktigt bra den också, och att navigera sig fram i menyerna i senaste Android-systemet (med Sony Ericssons tillägg) går onekligen snabbt.

Finns det då inga frågetecken? Tja, det vill förstås till att det här blir en försäljningssuccé för att speltillverkarna ska fortsätta pumpa in spel till plattformen. Andra har försökt göra en spelmobil, sämst gick det kanske för Nokia med N-Gage. Jag tror nog ändå att Sony Ericssons chanser är goda. Så bra är nämligen spelupplevelsen med Xperia Play, och betalningsviljan för elektroniskt nöje i fickformat.

Säljstarten är för övrigt redan om några veckor. Redan nu i mars ska telefonen börja säljas, uppger Sony Ericsson informationsansvarige Erik Yström.

Se även vår webb-tv om Sony Ericsson Xperia Play.

Xperia Play

Mått: 119 x 62 x 16 mm

Vikt: 175 g

Skärm: 4 tum, 854 x 480 pixlar, multitouch

System: Android 2.3

Processor: 1 GHz Scorpion Arm v7, Adreno grafikprocessor

Minne: 400 MB

Kamera: 5,1 megapixel, autofokus, fotolampa, Xmor-sensor, pekfokus

Batteritid: 425 tim standby, 6 tim 25 min taltid, 30 tim 35 min musikuppspelning, 5 tim 35 min speltid

Färger: svart, vit

Övrigt: HDMI, 3,5 mm uttag, brusreducering, spel med 60 fps, DLNA

I butik: Mars