-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Sverige en viktig tillväxtmarknad
Tele2 säljer ryska verksamheten

Efter 12 år i Ryssland väljer nu Tele2 att sälja den ryska verksamheten till bank- och finansföretaget VTB Group, för 2,4 miljarder dollar (cirka 15,6 miljarder kronor) i eget kapital och 1,15 miljarder dollar (cirka 7,5 miljarder kronor) i nettoskuld. Under de närmaste tre åren uppger Tele2 att tillväxten istället främst ska komma från Sverige, Nederländerna, Norge och Kazakstan.
Tele2 meddelade i fredags att man säljer Tele2 Ryssland till bank- och finansföretaget VTB Group i en kontanttransaktion omfattande 2,4 miljarder dollar (cirka 15,6 miljarder kronor) i aktievärde och 1,15 miljarder dollar (cirka 7,5 miljarder kronor) i nettoskuld. Tele2:s styrelse föreslår att 12,5 miljarder kronor distribueras till aktieägarna i ett aktieinlösenprogram när affären har avslutats.
Tele2 startade verksamheten i Ryssland 2001 och är idag landets fjärde största operatör med cirka 23 miljoner abonnenter. Tele2 Ryssland hade under 2012 en nettoomsättning på 12,9 miljarder kronor och ett ebitda-resultat på 4,7 miljarder kronor.
Vid en presskonferens i fredags berättade Mats Granryd, vd och koncernchef för Tele2, att Tele2:s tillväxt de närmaste tre åren kommer att drivas av mobiltelefoni i Sverige, Nederländerna, Norge och Kazakstan.
– I Sverige är 4G-data lika stort som 3G-data idag, efter bara 1–1,5 år. Det tog cirka 10 år för 3G att uppnå denna nivå, sa Mats Granryd.
– Med de möjligheter som finns på våra tio marknader kommer vi att fortsätta växa fortare än våra konkurrenter, sa Granryd.