Seamless satsar trots förluster
SEQR släpps för Windows Phone i Finland
Olivera Andersson, kommunikationschef på Seamless.
Mobila betaltjänsten SEQR lanseras nu i Finland, där tjänsten också släpps för Windows Phone.
Medan det i Sverige går trögt att få folk att använda mobilen för betalningar istället för att betala med kort eller kontanter, så passar Seamless nu på att utöka verksamheten för mobila betallösningen SEQR också till Finland. Genom ett avtal med hamburgerkedjan Hesburger kommer nämligen 280 restauranger runt om i Finland att börja erbjuda kunderna möjligheten att betala med mobilen.
Samtidigt rullas nu betaltjänsten ut också genom en app för Windows Phone. Först ut att kunna hämta hem Windows Phone-varianten av SEQR-appen blir nämligen finländarna. Först senare i sommar kommer appen att lanseras för Windows Phone också i Sverige.
– Det blir inom en snar framtid, men jag vet inte när, säger Seamless kommunikationschef Olivera Andersson om datum för svensk lansering av appen.
Trögt att få till avtal med svenska handlare
I senaste kvartalsrapporten för Seamless är det tydligt att satsningen på SEQR har varit kostsam för bolaget. SEQR stod ensamt för 80 procent av de 33,4 miljoner kronor som Seamless gjorde i förlust, samtidigt som intäkterna från betaltjänsten stannade på blygsamma 1,9 miljoner kronor. I dagsläget går det att betala med SEQR i omkring 4 000 affärer och butiker runt om i Sverige, men det går trögt att få fler handlare att hoppa på tjänsten, enligt Olivia Andersson.
– Det går trögt innan avtal är påskrivna, men det har inte med att vi inte är överens att göra. Kedjorna har ofta redan avtal med kassaleverantörer där systemen ska uppgraderas och så vidare, och det tar lite tid. Det är därför det går lite halvtrögt.
SEQR är en av de största leverantörerna för mobila betalningar i Sverige, men ändå drog SEQR inte in mer än knappt två miljoner i senaste kvartalsrapporten. Vad beror det på?
– Allting har att göra med användandet. Vi måste få våra användare att använda appen. Handeln tjänar pengar på fler som handlar med den. Vårt jobb är att tillsammans med handlare se till att fler använder den.
Att Seamless gör stora förluster på grund av SEQR ser Olivera Andersson däremot inte som någonting dåligt.
- Vi har investerat mycket och det är många personer som är involverade. Det är inte så att det går direkt med vinst, vi vet om det. Vi har det i planen och vi ser det inte som någon nackdel. Tvärtom faktiskt.
Hur menar du?
– Det kommer bli till en fördel framöver med vad vi har i vår plan, vi ska ut på tio marknader. Det är många handlare som vill göra reklamkampanjer med oss och som ser stor potential med det här.
Källa