Igår kväll så lanserades ett nytt spel i Appstore, och enligt utvecklarna själva, Stockholmsbaserade 13th Lab så utnyttjar den processorkraften i Ipad 2 maximalt. Jag har testat spelet nu under natten och morgonen och kan ju konstatera att det utnyttjar processorkraften till något gott, för spelet är klart vanebildande.
Det speciella här är att du spelar medverkligheten som spelfält, en slags utvecklad variant av AR; Augmented Reality. Man börjar med att skapa sin egen spelplan och då läser kameran i Ipad av omgivningen och känner till exempel av avstånd. Sedan ritas ett spelfällt upp med bollar som du ska skjuta och det speciella i sammanhanget är att spelet verkligen anpassar sig till omgivningen. Om du skjuter mot bollarna och missar så ser du hur skotten studsar mot rummets riktiga väggar.
Det här kräver mycket både av utvecklarna och enheten i sig och när 13th Lab började titta på det som kallas datorseende i mobila enheter räckte processorkraften i hårdvaran inte riktigt till. Det gör den nu och spel är inte det enda som kan bli resultatet av det här. Företaget har utvecklat en plattform för att den här tekniken ska bli tillgänglig för fler och baserat på den plattformen kallad Slam ska alltså fler utvecklare kunna utnyttja tekniken. Vem vet, kanske i nästa Iphone som enligt ryktena har samma dubbelkärniga processor som Ipad 2 har.
Annons
Nedan en film vi snabbt tog här samtidigt som vi testspelade. Spelet heter Ball Invasion och kostar 15 kronor i App Store, men fungerar alltså bara i Ipad 2.